Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikse urinveisinfeksjon uten medisiner?

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått en lei urinveisinfeksjon. Men det er så forbanna vanskelig å få noen som helst hjelp fra nærmeste lege-kontor. Jeg har fått slike infeksjoner tidligere (er ett par år siden nå) men selv om jeg dukker opp hos fastlegen med urin-prøve som tester positivt for UVI, så får jeg fremdeles ingen medisiner.

Får bare en beskjed om å "se på det om noen dager" så jeg må faktisk innom der MINST to eller tre ganger over en eller to uker (med urin-prøver som viser UVI hver gang) før de skriver ut noen resept. Dette tar jo selvfølgelig tid for meg å reise dit, vente i timesvis på at prøver blir undersøkt, og at noen har tid til å snakke med meg - bare for å ikke få noen som helst medisiner likevel. I tillegg koster det penger (mellom 250 og 400 kroner) hver gang + reise-utgifter, og det resept på apotek koster når jeg endelig får dette.

Summa Summarum: Så ville det aller beste for meg selvfølgelig være om jeg klarte å fikse dette helt selv, uten å behøve å stikke innom lege-kontoret. Noen tips? Bortsett fra å drikke temmelig mye vann?

Anonymous poster hash: 3e0fd...fac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette høres merkelig ut. Hvorfor ønsker ikke legen å gi deg resept med det samme? Har de gitt deg en reel grunn for dette? 

Krev nå heller neste gang du går til fastlegen din at du skal ha den resepten når du får en slik infeksjon. 

Lenke til kommentar

Bytt lege eller legekontor. 

Neste gang sier du at du har hatt dette før og kjenner symptomene, og be om å få snakke direkte med legen din om muligheten for å få en elektronisk resept så alt du trenger å gjøre er å komme deg på apoteket. Dette går, jeg har gjort det noen ganger, har en sinnssykt flink lege da som er veldig empatisk. 

Edit: Vær veldig sta, ha spisse albuer, men forhold deg høflig på samme tid. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Skrev posten ovenfor fordi jeg syns situasjonen din er regelrett dum, legene og legekontoret ditt er idioter. 

Men ja, det GÅR ann å bli kvitt en UVI, men da FØR det blir til en betennelse i bekkenet, og så helst når du begynner å merke tegn til at du begynner å få uvi. Du kan drikke tranebærsaft, ta tranebærkapsler (for det er surt, bakteriene liker det ikke surt, men IKKE appelsinjuice, sukker liker de!!!!), ta grunne bad med grønnsåpe i (ett par ganger daglig kanskje i ca 20 min) og drikke rikelig med vann for å skylle ut bakteriene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Litt avhengig av kjønn (man) så vil jeg forøvrig anbefale å tenke på omskjæring om dette er et vedvarende problem. Jeg slet veldig med slike infeksjoner når jeg var barn, og det er som regel også derfor mannfolk klipper hetten. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Problemet er at det bare finnes ett legekontor i hele denne kommunen, og der finnes det ganske få ansatte. Jeg bor ikke akkurat i verdens navle, for si det sånn...

Blir jeg nødt til å bytte ut fastlegen (eller reise til ett helt annet legekontor) så blir jeg nødt til å reise ett par timer til og fra andre legekontor. Dessuten finnes det overhodet ingen garanti for at jeg faktisk får noen resept derfra heller. Kanskje de også ber meg om å vente i ett par dager, og se ann denne situasjonen. Dermed blir jo hele den turen bortkastet, den også.

Årsaken til at de jeg går til nå ber meg om å "vente og se" er at de ikke har lyst til å skrive ut medisiner mer enn det som er strengt tatt nødvendig. De sist par årene har det jo vært en del snakk om "resistens" mot medisiner...

Lenke til kommentar

Litt avhengig av kjønn (man) så vil jeg forøvrig anbefale å tenke på omskjæring om dette er et vedvarende problem. Jeg slet veldig med slike infeksjoner når jeg var barn, og det er som regel også derfor mannfolk klipper hetten.

Den minskete risikoen for urinveisinfeksjon ved omskjæring gjelder bare barn. Det har ingen effekt etter at forhuden løsner når de blir tenåringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Årsaken til at de jeg går til nå ber meg om å "vente og se" er at de ikke har lyst til å skrive ut medisiner mer enn det som er strengt tatt nødvendig. De sist par årene har det jo vært en del snakk om "resistens" mot medisiner...

Da kontrer du ved å si at dette har du hatt før og at det er best at du får antibiotika NÅ før du får en mer seriøs infeksjon eller en betennelse som kan ta livet av deg hvor de blir nødvendig til å behandle deg med myyyyye sterkere antibiotika enn det du kan ta nå for å bare ta livet av infeksjonen og bli ferdig med saken. Noen her virker ikke helt kvalifiserte til jobben sin føler jeg. Når en pasient sier at man har hatt det før og kjenner symptomene er det VANLIG å gi dem antibiotika før man får bekreftet med urinprøve. 

Husk: spisse albuer, men vær også høflig. 

Hvilket kjønn er du TS? Vet du har allerede blitt antatt for å være mann men det er hyppigere med uvi hos kvinner, og hvis du er mann så burde du kanskje til utredning for å finne ut av hvorfor du får det såpass hyppig hvis det er ingen åpenbar grunn.

Lenke til kommentar

Det åpenbare er jo, som foreslått, å bytte fastlege. Men for deg virker ulempen større enn gevinsten.

Det jeg synes da, er at du skal be om en dobbeltime hos legen for en komplett gjennomgang av din situasjon. Du har krav på informasjon om hvorfor man velger å avstå fra behandling på en plage du selv vet er vanskelig å bli kvitt uten antibiotika.

Alternativet her, er et klagebrev til kommuneoverlegen, noe du uansett  bør vurdere. Så kan det være lurt å skifte lege innad i legekontoret også. Det er overhode ikke gitt at alle legene på samme kontor er enige med hverandre.

Så var det det å behandle UVI selv. De aller fleste UVI årsakes av enterokokker, altså avføringsbakerier. "Vanlig" UVI, går faktisk ofte over av seg selv i løpet av en uke med de remediene som er nevnt her over, altså; mye sur væske (ikke dokumentert effekt), hyppig skifte av truseinnlegg/ekstra god hygiene, avhold fra "nedentil"-sex og godt kledd nedentil (unngå å fryse/sitte på kallt underlag).

De få ganger det ikke er enterokokker som er årsaken, men mer skumle varianter som fortere kan gi nyrebekkenbetennelse, vil du merke det da forløpet er mye mer "aggressivt" med feber/frysninger og mye mer intense smerter.

God bedring.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...