Gå til innhold

Google Stadia kommer i november til 99 kroner i måneden

Anbefalte innlegg

Nåvel, kan være greit å tenke på at for de 1200 Kr i året (muligens mindre om man får rabatt ved å kjøpe 3, 6 ,12 mnd. av gangen) får man en "konsoll" som klarer 4K@60fps, og det er det faktisk ingen andre konsoller som tilbyr. Til og med X1X med sine ~6TFLOP gir bare unntaksvis 60 fps i 4K. Så man må nesten betale for Stadia i ~3 år før man kommer opp i kostnaden til en X1X/Ps4pro. Forskjellen er jo åpenbart da i at man etter de 3 årene sitter igjen med en fysisk konsoll, i motsetning til Stadia. Men på den andre siden er det ingen som kan tvinge en til å ha Stadia abonnement hele året. Og kjøper du et spill til stadia, kan du alltids gratis få det streamet til deg i 1080p@30fps (i know, 30 fps  :sick: ), men gratis altså. Om man ikke "må" ha 4K@60fps, så er Stadia en gratis 1080p@30fps "konsoll". Og Google har sagt at 4K tier'en skal oppgraderes til 8K med tiden, så det kan jo forskyve 4K enten ned i pris, eller til og med ned til gratis tier'en "Basic" der vi har 1080p@30fps i dag...

Man må jo og legge ut 13-1400 kr for kontroll og chromecast ultra for å spille. Muligens kjem det eit billigare pro abo viss man betaler for 12 mnd, men like fullt krever det minst 35 Mb nettlinje opp og ned noko ikkje alle har. Er nettlinja litt rusk eller nede kan det bli lite spilling. Dernest kjem total lag ved strømmespilling og korleis dette opplevast. Er klar over den testen DF fekk gjort med Stadia som ga 188ms. For PC var det vel snakk om ca 79ms. Er dog redd for at svært mange vil oppleve mykje verre lag enn 188ms. Så spørs det om man da gidder å spille viss det følast tregt. Gratis-versjonen vil og opplevast tregare pga 30fps. Håper Google er såpass ærlige at di lager til ei testside der spillere kan teste sin opplevelse av lag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo og legge ut 13-1400 kr for kontroll og chromecast ultra for å spille. Muligens kjem det eit billigare pro abo viss man betaler for 12 mnd, men like fullt krever det minst 35 Mb nettlinje opp og ned noko ikkje alle har. Er nettlinja litt rusk eller nede kan det bli lite spilling. Dernest kjem total lag ved strømmespilling og korleis dette opplevast. Er klar over den testen DF fekk gjort med Stadia som ga 188ms. For PC var det vel snakk om ca 79ms. Er dog redd for at svært mange vil oppleve mykje verre lag enn 188ms. Så spørs det om man da gidder å spille viss det følast tregt. Gratis-versjonen vil og opplevast tregare pga 30fps. Håper Google er såpass ærlige at di lager til ei testside der spillere kan teste sin opplevelse av lag.

Med mange muligheter er jo potensialet for en del rot absolutt tilstede. Jeg fikk "bekreftet" på et forum, at Stadia "Base" var maks 1080p@30fps, men jeg ser nå at det ikke stemmer. På Stadia.com oppgir de 60 fps også for gratis "abonnementet", bare så jeg får oppklart den med en gang, jeg skal editere posten(e?) der jeg hevdet 30 fps. Muligens varierer dette med region? Eller det kan jo være en skrivefeil i presentasjonen også...

Ellers virker det på meg som at "Founders Edition" rett og slett er "Early Access" med kjøpere som "frivillige" large scale beta testere. Så det er litt sant det du sier om at man trenger ~1300 kroner (frakt er gratis) i utstyr for å spille, men det gjelder altså bare "Early Access" i fra november. Og disse "EA" brukerne kan spille på alt som har en Chome nettleser. 

Etter det, en gang i 2020, er Stadia åpen for alle, og da å spilles med egne kontrollere, mus og tastatur, ihvertfall på PC, TV'er med innebygd Android boks og BT kontroller som XBOX eller PS kontroller. Shield TV f.eks. vil jo være en flott Stadia "konsoll", ikke billigere enn FE da, men for de som allerede har en. Men som sagt, ingen av disse gratis alternativene blir tilgjengelig i november... Kanskje med unntak av Buddy Pass som inngår i FE, men det oppgis at "Buddy Pass" sendes ut "innen 6 måneder", så det kan bli noe forsinkelser der.

Med FE skal man kunne spille med mus og tastatur på PC fra dag en om man foretrekker. Og om man får "Buddy Pass" tidlig nok, og gir det bort til en kompis, så kan man jo spille sammen slik. Men... Man må jo ut med 1299 Kr for å få "Early Access" da...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Sliter med å forstå Stadia i dagens marked. Nå som Xbox/Microsoft har gjort sin tjeneste grisebillig, og Sony også skrur ned prisene, sliter jeg med å se med å se verdien av Stadia, spesielt når det i tillegg ikke har noen gulerot å vifte med i form av introduksjonstilbud. 400 kroner i måneden i tre måneder for å spille på tv og så betale 100 kroner til hver måned for å fortsette. Høres ikke greit ut imho. Evt betale full pris for alle spill fra et begrenset bibliotek og spille de i begrenset kvalitet gratis på tv etter de tre første månedene.

Hadde det enda fungert på alle devices som mobil og laptop sømløst sammen med tv, og et mye bedre spillbibliotek tilgjengelig. Ender fort opp spillverdenes google plus dette. Dette må fungere 100% fra dag en og de må treffe med spillene. Tipper vi ser Stadia kontrollere til 299,- eller gratis med tv eller telefoner og pcer ila 2020.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...