0laf Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 (endret) Enkel løsning, få teleskopene ut i rommet. Så slipper du slik støy som atmosfære osv.. Og som regel så "ser" dagens astronomer ingenting. De sender ut radiobølger også lager datan et bilde av det. Ikke noe i veien for og fjerne støy som en satelitt automatisk om de har programmert det riktig. Jeg er ikke astronom, så jeg kan ikke svare på hvorvidt de kan sende teleskopene ut i rommet, eller om det ville løse noe, ei heller om de bare kan filtrere lysstøyen fra satelittene, jeg registrer kun at de klager og ser ut til å ha et reelt problem, dersom du har løsningen burde du kanskje ta kontakt med de? Min største bekymring er romsøppel. Burde være krav om at alle satelitter som skytes i bane, har også evnen til og ta seg ut av bane og inn i atmosfæren for og brenne opp når livstiden er over. Noe Musk har tenkt og over, og alle har mulighet til og brenne seg selv opp. Noe de fleste andre satelitter i bane rundt oss ikke kan. De bare blir liggende som søppel i mange tiår fremover. Tenkt over faktisk? Dette er allmenn viten, altså hvilke baner som gir hvilke tidsperspektiv for når noe faller ned, hvorvidt objektet kan flyttes til en bane som anses som en "kirkegård" eller ikke. Det er så vidt jeg vet et krav for å i det hele tatt få lov til å sende noe opp i bane, at man har en plan for hvorvidt satellitten kan senke hastigheten nok til at den faller ned, eller om den skal flyttes i såkalt "graveyard orbit" Det skal sies at "graveyard orbit" er omtrent 36000 kilometer fra jorden, så i teorien er de ikke noe problem så langt ute ettersom det er betydelig mer plass der. Personlig mener jeg likevel det er lite inteliigent å flytte ting så langt ut også, ettersom en eller annen gang vil det bli behov for å rydde det opp igjen, selv ved 36k km. Det ville vært bedre om alt fikk falle ned, å brenne opp, eller til "kirkegården" midt i Stillehavet, hvor gammelt romskrot ender opp, dersom man treffer som planlagt. Endret 6. juni 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Jeg er ikke astronom, så jeg kan ikke svare på hvorvidt de kan sende teleskopene ut i rommet, eller om det ville løse noe, ei heller om de bare kan filtrere lysstøyen fra satelittene, jeg registrer kun at de klager og ser ut til å ha et reelt problem, dersom du har løsningen burde du kanskje ta kontakt med de? Tenkt over faktisk? Dette er allmenn viten, altså hvilke baner som gir hvilke tidsperspektiv for når noe faller ned, hvorvidt objektet kan flyttes til en bane som anses som en "kirkegård" eller ikke. Det er så vidt jeg vet et krav for å i det hele tatt få lov til å sende noe opp i bane, at man har en plan for hvorvidt satellitten kan senke hastigheten nok til at den faller ned, eller om den skal flyttes i såkalt "graveyard orbit" Det skal sies at "graveyard orbit" er omtrent 36000 kilometer fra jorden, så i teorien er de ikke noe problem så langt ute ettersom det er betydelig mer plass der. Personlig mener jeg likevel det er lite inteliigent å flytte ting så langt ut også, ettersom en eller annen gang vil det bli behov for å rydde det opp igjen, selv ved 36k km. Det ville vært bedre om alt fikk falle ned, å brenne opp, eller til "kirkegården" midt i Stillehavet, hvor gammelt romskrot ender opp, dersom man treffer som planlagt. Ingen eier rommet, og land har manglende eller ikke eksisterende reguleringer. Så det ganske vill vest der oppe. Man kan faktisk kjøpe sin egen pico-cube satelitt og sende den opp selv for en total kostnad på en 300.000 kr i lav bane rundt jorden. 40% av satelittene i bane rundt oss, fungerer ikke. De er søppel. Sendes opp satelitter hele tiden som ikke har mulighet til og ta seg ut av bane. Også har vi jo USA og Kina som skal måle peniser og skyte satelitter opp i tusenvis biter av små søppel i stede.. Hjelper ikke på saken det eller. Hubble teleskopet er vel verdens mest kjente teleskop. Det er i rommet. Er en del andre som holdes på og lages nå. Den ene mistet vel akkuratt sin "funding" så den blir ikke noe av.. meget dumt, teleskoper i rommet er måten fremover på. Da forstyrrelser fra atmosfæren gir elendige bilder i forhold. Samt det blir bare mer og mer lys forrurensing. Jeg har svaret jeg, men tror ikke de har nok penger til det svaret. Neste teleskop som kommer opp skal gi oss så høy oppløsning i forhold til hubble at det blir som og gå fra VHS til blueray. Da har vi mulighet til oppdage mange nye ting, da hubble hadde bare oppløsning til og fokusere på en liten del av rommet av gangen. Det nye kan se mye mer detaljert. Så si bare USA som driver med slikt, hadde vært artig og se resten av verden bidra og. Menneskets øye kan bare se noen få % av det som er der ute, så man bruker som regel andre måter og se på. Bilder du ser av feks Nebula vil aldri se slikt ut via et menneske øye, da vi kan se svært lite av det som befinner seg der ute. Derfor bruker man som regel radio bølger for og se. Da man kan se mye øye ikke kan se. Endret 7. juni 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 De fleste som klager over Musk gjør det bare fordi det er Musk. Så du mener at en organisasjon som representerer 13000 astronomer klager kun fordi det er Elon Musk, og at klagene ikke er reelle, de er alle sammen motstandere av Musk, og har en personlig vendetta mot han og hans selskaper. Det er på ingen måte fordi bildene de tar med sine teleskoper nå er fulle av hvite streker som kommer fra lys-forurensning fra Musk sine satellitter, slik som på bildet nedenfor ? Bare så det er nevnt - dette er et bilde som er kun mulig å få til i den korte perioden etter at et er skutt opp en ny flokk med Starlink satellitter (slik at du har et "tog" med satellitter som er veldig nærme hverandre). Og da bare i et kort tidsvindu før soloppgang/etter solnedgang (da satellittene er opplyst av solen, mens det er natt), pluss at man må vite nøyaktig hvor man skal peke teleskopet. Astronomene har her altså jobbet iherdig for å få til dette bildet, og man får bare applaudere innsatsen. Det er vel tiltenkt som et skrekkeksempel på en mulig fremtid, men det blir kanskje litt for propaganda-aktig for min del. De største teleskopene har stort sett så smalt synsfelt at det sjeldent vil være en eneste satellitt på bildene, selv med titusenvis av satellitter. Og man ønsker stort sett å observere himmelen midt på natten, da lysforurensningen er lavest, og da er satellittene i LEO ikke opplyst av solen. 5 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Ingen eier rommet, og land har manglende eller ikke eksisterende reguleringer. Så det ganske vill vest der oppe. Man kan faktisk kjøpe sin egen pico-cube satelitt og sende den opp selv for en total kostnad på en 300.000 kr i lav bane rundt jorden. Du er tydeligvis ikke særlig opplyst om emnet. Så å si alle land som er kapable til å sende opp en satellitt er medlem av FN's romkomité for fredelig bruk av rommet. ESA og NASA samarbeider også med FN på dette, og Norge ble medlem i 2017. Du har dog rett, i mange tilfeller kan man faktisk sende opp sin egen satellitt uten å ha de rette tillatelsene, dersom man er en liten aktør ingen "legger merke" til, men det er likevel i strid med retningslinjer og traktater. https://spacenews.com/1-in-5-cubesats-violate-international-orbit-disposal-guidelines/ Satellitter skal falle ned i løpet av 25 år, eller kunne flyttes til geostasjonær bane (35 768 kilometer ute). Selv Musk måtte ha en rekke tillatelser fra FCC og andre statlige organer for å sende opp sin egen rakett med sine egne satellitter, og det var et krav at det ble fremlagt planer for hvordan retningslinjene skulle overholdes. 40% av satelittene i bane rundt oss, fungerer ikke. De er søppel. Sendes opp satelitter hele tiden som ikke har mulighet til og ta seg ut av bane. De satellittene som sendes opp i dag, som ikke har mulighet til å ta seg ut av bane, er i strid med regelverket. Det meste av de som er i bane rundt oss, er "romskrot", deler fra ødelagte satellitter, eller satellitter som har sluttet å fungere, mye av det er også så gammelt at man på den tiden det ble skutt opp ikke forsto problemet med romskrot. Også har vi jo USA og Kina som skal måle peniser og skyte satelitter opp i tusenvis biter av små søppel i stede.. Hjelper ikke på saken det eller. 87 land er i dag medlem av av romkomitéen, inkludert USA, Russland og Kina, som helt siden tiden rett etter den første Sputnik-satellitten ble satt i bane, forpliktet seg til å overholde internasjonal romlov og FN-traktater. Norge var det første landet i verden som utarbeidet en nasjonal romlov, i 1969 mener jeg det var, og har siden arbeidet med FN og signert flere traktater. Det arbeides for tiden med en ny romlov i Norge Hubble teleskopet er vel verdens mest kjente teleskop. Det er i rommet. Er en del andre som holdes på og lages nå. Det finnes en del teleskop i bane, inkludert Hubble, de fleste er i bane 5-600 kilometer oppe. De første Starlink-satellittene skulle altså opprinnelig ligge i en bane på over tusen kilometer opp, men det ble endret til 550 kilometer, men nye Starlink-satelitter skal trolig i høyere bane, og vil derfor potensielt utgjøre akkurat samme problemet for teleskop i rommet. Bare så det er nevnt - dette er et bilde som er kun mulig å få til i den korte perioden etter at et er skutt opp en ny flokk med Starlink satellitter (slik at du har et "tog" med satellitter som er veldig nærme hverandre). Og da bare i et kort tidsvindu før soloppgang/etter solnedgang (da satellittene er opplyst av solen, mens det er natt), pluss at man må vite nøyaktig hvor man skal peke teleskopet. Astronomene har her altså jobbet iherdig for å få til dette bildet, og man får bare applaudere innsatsen. Det er vel tiltenkt som et skrekkeksempel på en mulig fremtid, men det blir kanskje litt for propaganda-aktig for min del. Problemet er vel heller at du ikke vet hvordan slike bilder taes. Eksponeringstidene for teleskop av denne størrelsen som tar bilder langt ute, er svært lang. Hubble kan ha eksponeringstider på opp mot 300 timer totalt for å ta enkelte bilder, observatorier på jorden har normalt noe kortere eksponeringstider. Problemet med "hvite streker" i bildene oppstår fordi disse lyssterke satellittene beveger seg over området som fotograferes i løpet av eksponeringstiden, ikke fordi astronomene peker teleskopet mot satellittene. Endret 7. juni 2019 av 0laf 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Problemet er vel heller at du ikke vet hvordan slike bilder taes. Eksponeringstidene for teleskop av denne størrelsen som tar bilder langt ute, er svært lang. Hubble kan ha eksponeringstider på opp mot 300 timer totalt for å ta enkelte bilder, observatorier på jorden har normalt noe kortere eksponeringstider. Naturlig nok, da bildene blir fullstendig ubrukelige med sammenhengende eksponeringstid over ~8 timer. Da får man med alt for mye lysforurensning. Problemet med "hvite streker" i bildene oppstår fordi disse lyssterke satellittene beveger seg over området som fotograferes i løpet av eksponeringstiden, ikke fordi astronomene peker teleskopet mot satellittene.Som sagt så forsøker man ta bilder på den mørkeste delen av natten, da satellittene uansett ikke er opplyste av solen. Jo lavere solen er under horisonten, jo bedre bilder får man, ettersom man plukker opp mindre sollys som har blitt spredt i atmosfæren. Man plasserer gjerne teleskop nært ekvator, slik at solen raskt beveger seg dypt under horisonten, mens f.eks på polene beveger solen seg i en tilnærmet horisontal linje over himmelen, slik at selv på mørkeste mørketid er solen aldri mer enn ca 23,5 grader under horisonten. Det at Norge er så nært nordpolen gjør at det aldri er skikkelig mørkt her, og medfører at Norge er ganske ubrukelig i forhold til astronomi. (Nært polene har man i tillegg utfordringer med nordlys, som ødelegger.) For øvrig, astronomene pekte så klart ikke teleskopet mot satellittene for å få tatt bildet, men de pekte teleskopet mot der satellittene kom til å være. I et tidsrom der satellittene var opplyste av solen. Ingen tvil om at det tok litt innsats. Endret 7. juni 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Du er tydeligvis ikke særlig opplyst om emnet. Så å si alle land som er kapable til å sende opp en satellitt er medlem av FN's romkomité for fredelig bruk av rommet. ESA og NASA samarbeider også med FN på dette, og Norge ble medlem i 2017. Du har dog rett, i mange tilfeller kan man faktisk sende opp sin egen satellitt uten å ha de rette tillatelsene, dersom man er en liten aktør ingen "legger merke" til, men det er likevel i strid med retningslinjer og traktater. https://spacenews.com/1-in-5-cubesats-violate-international-orbit-disposal-guidelines/ Satellitter skal falle ned i løpet av 25 år, eller kunne flyttes til geostasjonær bane (35 768 kilometer ute). Selv Musk måtte ha en rekke tillatelser fra FCC og andre statlige organer for å sende opp sin egen rakett med sine egne satellitter, og det var et krav at det ble fremlagt planer for hvordan retningslinjene skulle overholdes. De satellittene som sendes opp i dag, som ikke har mulighet til å ta seg ut av bane, er i strid med regelverket. Det meste av de som er i bane rundt oss, er "romskrot", deler fra ødelagte satellitter, eller satellitter som har sluttet å fungere, mye av det er også så gammelt at man på den tiden det ble skutt opp ikke forsto problemet med romskrot. 87 land er i dag medlem av av romkomitéen, inkludert USA, Russland og Kina, som helt siden tiden rett etter den første Sputnik-satellitten ble satt i bane, forpliktet seg til å overholde internasjonal romlov og FN-traktater. Norge var det første landet i verden som utarbeidet en nasjonal romlov, i 1969 mener jeg det var, og har siden arbeidet med FN og signert flere traktater. Det arbeides for tiden med en ny romlov i Norge Det finnes en del teleskop i bane, inkludert Hubble, de fleste er i bane 5-600 kilometer oppe. De første Starlink-satellittene skulle altså opprinnelig ligge i en bane på over tusen kilometer opp, men det ble endret til 550 kilometer, men nye Starlink-satelitter skal trolig i høyere bane, og vil derfor potensielt utgjøre akkurat samme problemet for teleskop i rommet. Problemet er vel heller at du ikke vet hvordan slike bilder taes. Eksponeringstidene for teleskop av denne størrelsen som tar bilder langt ute, er svært lang. Hubble kan ha eksponeringstider på opp mot 300 timer totalt for å ta enkelte bilder, observatorier på jorden har normalt noe kortere eksponeringstider. Problemet med "hvite streker" i bildene oppstår fordi disse lyssterke satellittene beveger seg over området som fotograferes i løpet av eksponeringstiden, ikke fordi astronomene peker teleskopet mot satellittene. 87 av 195 land ja.. Jo jeg vet alt om FNs rom komitee. Følger med siden dette er en hobby jeg liker og lese om. (Under halvparten av menn voltar ikke, så derfor skjer det ikke voldtekt).. Teit metafor, men noenganger må det inn med teskje "Land som kan sende opp en satelitt" Det er veldig elementært i dag. Trenger ikke være et "land" for og gjøre det. Kunne faktisk jeg klart som privat person om jeg ville med nok arbeid. Og bruk av penger. Hvem som helst kan skyte opp satelitter. Og om jeg ikke vil bruke så mye penger på og utvikle en så komplisert satelitt som kan ta seg ut av bane osv. Hva hindrer meg og betale en i langtvekkistan en slump med penger for og få lov til "gjøre noen rakett tester" Fin hersketeknikk.. Og den komiteen holder ikke lenge, ryker ved sømmene allerede ved at India er 4 nasjon som demonsterer at de kan skyte ned satelitter. Snart kommer killer satelitter osv om de ikke er der allerede, da dette er prima mål i en eventuell krig. Jo jeg vet hvordan bilder tas.. Igjen hersketeknikk.. Og du vet at når de er en bane lengre ut fra jorden, så blit tettheten dermed veldig mye lavere og. Med tanke på at området er enormt i forhold til nærme jorden.. Jekk deg ned er par hakk a.. Endret 7. juni 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 87 av 195 land ja.. Jo jeg vet alt om FNs rom komitee. Følger med siden dette er en hobby jeg liker og lese om. (Under halvparten av menn voltar ikke, så derfor skjer det ikke voldtekt).. Teit metafor, men noenganger må det inn med teskje "Land som kan sende opp en satelitt" Det er veldig elementært i dag. Trenger ikke være et "land" for og gjøre det. Kunne faktisk jeg klart som privat person om jeg ville med nok arbeid. Og bruk av penger. Hvem som helst kan skyte opp satelitter. Det er i dag kun følgende land som har mulighet til å sende opp satellitter Usa Frankrike Japan Kina Storbritannia India Israel Russland Ukraina Iran Nord-Korea Sør-Korea New Zealand I tillegg har to private selskaper mulighet til å skyte opp raketter som når de høydene, Orbital/Northrop og SpaceX. https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite#Launch-capable_countries At du virkelig tror du som privatperson kan skyte opp satellitter, må bero på fullstendig feiltolkning av egne evner. Selv om du var mangemilliardær ville det være en enorm teknisk utfordring å bygge utstyr til dette, og du ville blitt den tredje private aktøren i verden. Og den komiteen holder ikke lenge, ryker ved sømmene allerede ved at India er 4 nasjon som demonsterer at de kan skyte ned satelitter. Snart kommer killer satelitter osv om de ikke er der allerede, da dette er prima mål i en eventuell krig. Den har holdt siden 1959 ? 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Det er i dag kun følgende land som har mulighet til å sende opp satellitter Usa Frankrike Japan Kina Storbritannia India Israel Russland Ukraina Iran Nord-Korea Sør-Korea New Zealand I tillegg har to private selskaper mulighet til å skyte opp raketter som når de høydene, Orbital/Northrop og SpaceX. https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite#Launch-capable_countries At du virkelig tror du som privatperson kan skyte opp satellitter, må bero på fullstendig feiltolkning av egne evner. Selv om du var mangemilliardær ville det være en enorm teknisk utfordring å bygge utstyr til dette, og du ville blitt den tredje private aktøren i verden. Den har holdt siden 1959 ? Dunning-Kruger på høyt nivå her.. Du kan kjøpe denne satelitten. https://www.techbriefs.com/component/content/article/tb/techbriefs/mechanics-and-machinery/2426 Så sende den opp fra Baikonur Cosmodrone i Kazakhstan for en billig penge.. Hvor er det du får dette bullshite fra? Er bygg selv kit da, så du kan sette på hva du vil på den. Eller hva du har plass til er mer korrekt. Mange som har slike private satelitter. Dette er noe som har pågått i tiår... Ser ikke Kazakhstan på listen din.... Eller veldig mange andre land der jeg vet folk har sent opp satelitter fra. Edit: 2 selskaper som kan nå de høydene? WHAT? Hva gjør Ariane da? De har jo skutt opp satelitter så lenge jeg kan huske så si. De er privat selskap. Endret 7. juni 2019 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Dunning-Kruger på høyt nivå her.. Så sende den opp fra Baikonur Cosmodrone i Kazakhstan for en billig penge.. Hvor er det du får dette bullshite fra? Ser ikke Kazakhstan på listen din.... Cosmodrone tilhører den russiske staten, helt siden Sovjetunion falt Edit: 2 selskaper som kan nå de høydene? WHAT? Hva gjør Ariane da? De har jo skutt opp satelitter så lenge jeg kan huske så si. De er privat selskap. Ariane er en familie raketter, opprinnelige tilhørende Franske myndigheter, ikke et selskap. Tar jeg ikke helt feil produseres de på lisens av Airbus i dag? Edit: ble opprinnelig foreslått av Frankrike, men utviklet og produsert av ESA gjennom selskapet ArianeSpace, som er eiet av ESA og CNES (det franske romprogrammet) Endret 7. juni 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Ingen eier rommet, og land har manglende eller ikke eksisterende reguleringer. Så det ganske vill vest der oppe. Man kan faktisk kjøpe sin egen pico-cube satelitt og sende den opp selv for en total kostnad på en 300.000 kr i lav bane rundt jorden.Du er tydeligvis ikke særlig opplyst om emnet. Mykje tyder på at du ikkje er spesielt opplyst sjølv heller. Satellitter skal falle ned i løpet av 25 år, eller kunne flyttes til geostasjonær bane (35 768 kilometer ute).Dei skal lenger ut enn geostasjonær bane. Geostasjonær bane er i seg sjølv ustabil (satellittane treng hyppige korreksjonar pga påverknad frå månen og sola), og der vil dei absolutt ikkje ha bos. Det er ei stabil bane eit stykkje over geostasjonær bane, der satellittane kan halde seg utan korreksjon i hundre tusen år, der geostasjonære satellittar vert sendt når dei er oppbrukt. Satellittar i låg bane, under 1000 km, vil dette ned etter ikkje veldig mange år pga friksjon mot den ytre atmosfæra. Nøyaktig kor mange år det tek er veldig avhengig av solaktiviteten og arealet til objektet. Det er vanleg å ha ein liten drivstoffreserve for å bremse satellitten ved apoapsis når han er nær slutten av si levetid, slik at han fell til ein lågare periapsis der han vert bremsa meir effektivt at atmosfæra og dermed fell ned fortare. Det er viktigare dess høgare bana er. I svært høge baner, som geostasjonær bane, kostar det mykje mindre energi å sende satellitten opp i ei høgare stabil bane i staden. Problemet med "hvite streker" i bildene oppstår fordi disse lyssterke satellittene beveger seg over området som fotograferes i løpet av eksponeringstiden, ikke fordi astronomene peker teleskopet mot satellittene.Dei har heilt klårt vald å peike teleskopet mot den delen av himmelen som satellittane kom til å passere i eit tidsrom dei normalt ikkje tek bilete. 1. Lang eksponeringstid er ikkje kompatibelt med å ta bilete rett etter solnedgang eller rett før soloppgang. Då er det for lyst. Alt frå små ispartiklar i atmosfæra til eksisterande satellittar og romskrot reflekterer so mykje lys at bilete med lang eksponeringstid ikkje kan takast før det er mørkt nok i heile den delen av atmosfæra og det nære rommet. Dette er triviell fysikk. 2. Det er tett med satellittar der oppe, men ikkje so tett. Banene er veldig godt kjende. Du kan gå til https://calsky.com/ og lage di eiga oversikt over kva som skjer på nattehimmelen. På desse breiddegrader er det svært få satellittar som er lyssterke nok til å vere synlege med det blotte auge på denne tida av året, men plasserer du deg lenger sør vil du kunne sjå mange. Mange av dei går i kø som Starlink. Til dømes Iridium-satellittane. Dei speglar òg lyset i antennene slik at du av og til ser lysglimt som er kraftige nok til at du kan sjå dei midt på dagen. Dette veit astronomane veldig godt, so dei tek ikkje bilete den vegen med mindre dei ynskjer å ta bilete av satellitten. At astronomane skulle få til eit slikt bilete heilt tilfeldigvis, utan å peike teleskopet rett mot der dei veit satellittane vil passere, er ein heilt usakleg påstand. Endret 7. juni 2019 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Cosmodrone tilhører den russiske staten, helt siden Sovjetunion falt Ariane er en familie raketter, opprinnelige tilhørende Franske myndigheter, ikke et selskap. Tar jeg ikke helt feil produseres de på lisens av Airbus i dag? Edit: ble opprinnelig foreslått av Frankrike, men utviklet og produsert av ESA gjennom selskapet ArianeSpace, som er eiet av ESA og CNES (det franske romprogrammet) Anianespace er eid av: Belgium 3.36 % S.A.B.C.A. SA (Sté Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques) 2.71 Thales Alenia Space Belgium 0.33 Safran Aero Boosters 0.32 da-lgflag_30 Denmark n.s. Christian Rovsing A/S n.s. fr-lgflag_30 France 64.10 Air Liquide SA 1.89 Airbus Safran Launchers Holding 62.10 Clemessy SA 0.11 Compagnie Deutsch SAS n.s. Germany 19.85 Airbus Safran Launchers GmbH 11.59 MT Aerospace AG 8.26 Italy 3.38 Avio SpA 3.38 Netherlands 1.94 Airbus Defence and Space Netherlands BV 1.94 Norway 0.11 Kongsberg Defence & Aerospace AS 0.11 Spain 2.14 Airbus Defence and Space SAU 2.03 CRISA 0.11 Sweden 2.45 GKN Aerospace Sweden AB 1.63 RUAG Space AB 0.82 Switzerland 2.67 RUAG Schweiz AG 2.67 Equinor er ikke staten selv om staten er hoved aksjonæren... Og Russland leaser Cosmodrone... Du er full av surr, og ikke stor nok til og si du tok feil. Arianespace er et selskap som har sendt opp satelitter for private aktører i mange tiår alt. De er vel de første som gjorde dette til en buisness. 254 oppskytinger over 35 år. Og har hatt over 50% markeds andel. De også leier Cosmodrone fra tid til annen. Endret 7. juni 2019 av DirekteDemokrati 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Kunnskapsløse hobbyastronomer. Satelittene reflekterer bare sollys når de blir truffet av sollys. Altså når de er på dagsiden av jorda og ca en time inn i skrumringa etter solnedgang og tilsvarende om morgenen. Skikkelige astronomer observerer ikke i disse tidsrommene på grunn av for mye skumringslys. Særlig om kvelden venter de på grunn av selvlysende luft i eksosfæren (airglow). Derfor er de beste observasjonstimene fra ca kl 02-05. Profesjonell astronomi fra jorda vil få litt merarbeid med å filtrere ut lys-dipp fra satelitter. Særlig vidvinkel-teleskoper som LSST, men det er altså bare en programmeringsjobb unna en løsning. Kunnskapsløse debattanter her inne kaller det romskrot. De har vel enten ikke fått med seg banehøyden eller skjønner hva den betyr for forsøplingspotensialet. Som vanlig, mye sutring, klaging og misunnelse, basert på hat, myter fra det store internett, fake news og kunnskapsløshet. Endret 7. juni 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Å nei, ISS ødelegger solobservasjoner - Krise! .. og ISS alene har nok større total flate enn det de 12000 Starlink-satelittene får til sammen. Endret 7. juni 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 .. og ISS alene har nok større total flate enn det de 12000 Starlink-satelittene får til sammen.Nei, det stemmer nok ikke. Det ble informert om at bare de første 60 satellittene har til sammen mer solceller enn ISS. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Bra, da blir det billig raskt internett på alle. Hvis du viste bare litt om internett over satellitt, ville du vite at det er det stikk motsatte av raskt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Hæ? Skal sånne astronomer også ødelegge for skrytepaven Musk nå? Nei fysj og fysj. Tenk at Musk må ta hensyn til andre en seg selv. For en skam! Først skråler guttaboys om at Musk ikke har fått til noe som helst og at det er andre som står bak suksessen i selskapene hans. Så skråler guttaboys om at Musk personlig er ansvarlig for alt, og spesielt det som kan vinkles negativt. Hva gjør man når noen skråler mot seg selv? Endret 7. juni 2019 av hekomo 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Hvis du viste bare litt om internett over satellitt, ville du vite at det er det stikk motsatte av raskt.Hvis du visste litt om Starlink ville du visst at det har potensialet til å bli veldig raskt. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Musk viser sitt sanne ansikt når han ikkje bryr seg nevneverdig om problema han skaper med desse ca 12000 satelittane. Dette er regelrett romforsøpling som vil virke inn på meir enn bare astronomers forskning. Case in point. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Det må da gå an å diskutere mulige problemer med titusenvis av satelitter uten å bli stemplet som Tesla-hater. Burde det finnes noen grense for hvor mye skrap vi skal sende ut i bane rundt jorda? Selvsagt går det an å diskutere dette. Men det er ikke det guttaboys gjør. Der går de rett på hylekoringen, som at "Musk er hensynsløs og bryr seg ikke om noen andre enn seg selv", osv. Hadde de faktisk ønsket å diskutere en problemstilling fremfor å bare benytte sjansen til å slenge dritt om Musk, så hadde de gjort det. Endret 7. juni 2019 av hekomo 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Selvsagt går det an å diskutere dette. Men det er ikke det guttaboys gjør. Der går de rett på hylekoringen, som at "Musk er hensynsløs og bryr seg ikke om noen andre enn seg selv", osv. Hadde de faktisk ønsket å diskutere en problemstilling fremfor å bare benytte sjansen til å slenge dritt om Musk, så hadde de gjort det. Hvor mange i denne tråden utgjør "hyekoret", da? Jeg finner èn, men flere som forsvarer Musk med nebb og klør, og kaller alle meningsmotstandere skjellsord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå