Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Har byttet til BMW i3 (2019), den kjører ca 30-32 mil på en lading (WLTP 310 km). Hadde tidligere en Mitsubishi iMiev (2015), den kjørte ca 12-14 mil på en lading (NDEC 160 km). Når den viste 0 km igjen, og gikk i skilpaddemodus, hadde den fortsatt oppimot 10 km igjen før den gikk helt tom. Gjelder dette andre elbiler også? Er det forskjeller mellom merkene? Tenkte jeg skulle lære av andres erfaringer heller enn å bli stående uten strøm. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Nå har jeg bare kjørt (fossil)bil i litt over 16 år og enda har jeg ikke kjørt tanken tom noengang. Jeg vet at el har mindre rekkevidde/færre steder man kan fylle, men prinsippet er det samme (og veldig enkelt). Fyll tanken/batteriet før det når 0... Har aldri skjønt folk som absolutt skal kjøre til det ikke går mer/vente så lenge som mulig, blir livet enklere av den grunn eller hva er poenget? 3 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Ikkje akkurat optimalt å gå så langt ned på batteriet. Lad når du kan, ikkje når du må. I Norge er det så mange hurtligladere at det ikkje skulle være noke problem! Svaret på spørsmålet ditt er eg ikkje heilt sikker på, men på youtube er det heilt sikkert noken som har testa kor langt det går etter at er nede på 0. Det kjem jo også ann på alderen på batteriet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 ... eller hva er poenget? Poenget er å kjenne til den reelle rekkevidden. La oss si at du kommer til en ladestasjon når bilen viser 20 km rekkevidde igjen på displayet. Du forsøker å lade, men laderen er defekt. Du ringer kundeservice, men de får den ikke til å fungere, og henviser til neste lader. Navi i bilen viser at neste ladestasjon er 23 km unna. Dersom du vet at bilen går 5 km til etter at den viser 0, vet du at det går greit. Dersom du vet den er helt tom idet den viser 0 km, må du finne andre løsninger. Det er litt annerledes å kjøre en elbil (med kort rekkevidde) enn en bensin-/dieselbil som kjører 1000 km på en tank. Min nevnte iMiev hadde under 10 mil rekkevidde på vinteren, noe som tilsvarer at når den er fulladet, har den kortere rekkevidde enn din fossilbil når måleren står på starten av rødstreket. Det er derfor fort gjort, spesielt når det er kaldt i været, og man blir stående lenge i kø, at man kan ha behov for å kjenne faktiskt rekkevidde. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Nå har jeg bare kjørt (fossil)bil i litt over 16 år og enda har jeg ikke kjørt tanken tom noengang. Jeg vet at el har mindre rekkevidde/færre steder man kan fylle, men prinsippet er det samme (og veldig enkelt). Fyll tanken/batteriet før det når 0... Har aldri skjønt folk som absolutt skal kjøre til det ikke går mer/vente så lenge som mulig, blir livet enklere av den grunn eller hva er poenget? Det trådstarter spør om er vel litt å samme dur som "Ok, reservetanken lyser. Hva er den standardiserte minste rekkevidden?" 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Ja, de fleste(om ikke alle?) Har reserve kapasitet. Men en bør kjøre svært forsiktig så en ikke får en spenningsdipp og bilen stenger helt ned av sikkerhetsmessige grunner. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Poenget er å kjenne til den reelle rekkevidden. La oss si at du kommer til en ladestasjon når bilen viser 20 km rekkevidde igjen på displayet. Du forsøker å lade, men laderen er defekt. Du ringer kundeservice, men de får den ikke til å fungere, og henviser til neste lader. Navi i bilen viser at neste ladestasjon er 23 km unna. Dersom du vet at bilen går 5 km til etter at den viser 0, vet du at det går greit. Dersom du vet den er helt tom idet den viser 0 km, må du finne andre løsninger. Det er litt annerledes å kjøre en elbil (med kort rekkevidde) enn en bensin-/dieselbil som kjører 1000 km på en tank. Min nevnte iMiev hadde under 10 mil rekkevidde på vinteren, noe som tilsvarer at når den er fulladet, har den kortere rekkevidde enn din fossilbil når måleren står på starten av rødstreket. Det er derfor fort gjort, spesielt når det er kaldt i været, og man blir stående lenge i kø, at man kan ha behov for å kjenne faktiskt rekkevidde. Da ville jeg bare tatt et kvarter på en type 2 stolpe. Din i3 tar 11 kW på en slik type 2, og et kvarter gir deg 2.5 - 3 kWh, altså ca 20 km ekstra rekkevidde. Å ta sjansen på å kjøre tom ville jeg aldri gjort, da tar det fort 2-3 timer ekstra med bergingsbil osv, masse plunder, heft og kostnad. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Jøss min bil begynner å lyse når det er 150km til tom. Da fyller jeg" 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 (endret) Jøss min bil begynner å lyse når det er 150km til tom. Da fyller jeg"Og den ene bilen min går tom for drivstoff før tankmåleren viser tomt så her er det lurt å fylle opp litt før tankmåleren viser tomt. Hva dette har i en elbiltråd å gjøre forstår jeg ikke. Endret 6. juni 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Jøss min bil begynner å lyse når det er 150km til tom. Da fyller jeg" Hjelpsomt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Gratulerer med ny bil! Det skal vist være forskjell mellom merkene, men jeg har aldri satt meg noe særlig inn i hvordan andre merker enn Tesla gjør det. Jeg kan jo dele det jeg vet der: Aldri kjør den til 0. Den kan stoppe før det, eller etter, det vet man aldri. 5% sies å være en nedre grense man alltid bør holde seg over. Under det så blir det uforutsigbart og 12V-batteriet får ikke lading lengre. Har man en Tesla med 500 km rekkevidde så er 5% = 25 km. Det er ingen vits å utfordre skjebnen for du aner ikke hvor ugunstig plass det stopper opp. Er ikke det mye av poenget med å oppgradere fra en bil med 12-14 mil rekkevidde til en med 31? Jeg antar du har samme kjøremønster som før. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Det trådstarter spør om er vel litt å samme dur som "Ok, reservetanken lyser. Hva er den standardiserte minste rekkevidden?" Nå begynner reservetanken å lyse mens nåla fortsatt er langt fra 0 da.. Det han spør om er mer sammenlignbart med "nåla står på 0/vannrett, hvor langt kan jeg kjøre videre?" Hvis dette er en situasjon man regner med å komme opp i ofte (noe det høres ut som ts regner med?) har man elbil med for kort rekkevidde. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Min Nissan E-NV200 har 3 steg med varsel før det er endelig stopp. Ladelampe som starter å lyse noen mil før telleren går i 0 slik tanklampa på biler med forbrenningsmotor gjør. Videre vil rekkevidden går fra å vise gjennværende rekkevidde til å blinke "- - -" og til slutt skilpaddemodus. Hvor mye som er igjen på hver av varslene er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 .. Det er ingen vits å utfordre skjebnen for du aner ikke hvor ugunstig plass det stopper opp. ... Det er ikke snakk om å utfordre skjebnen, det er vel heller et spørsmål om hva du gjør når skjebnen utfordrer deg. Jeg ser på dette som svært nyttig kunnskap jeg aldri håper jeg får bruk for. Litt som førstehjelp, viktig å kunne men du ønsker kanskje ikke havne i en situasjon hvor det faktisk trengs.. Noe som er vel så nyttig som å vite om man har reservekapasitet er å lære seg hypermiling. Viser telleren 20km og det er 30km til nærmeste lader så er det mulig å strekke rekkevidden ganske mye ved å kjære *veldig* pent. Se langt frem, planlegg både akselerasjon og bremsing, gjør begge deler svært forsiktig. Og slipp forbi køen så du ikke skaper farlige situasjoner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Jeg har prøvd hypermiling noen ganger mest for underholdning og nysgjerrighet. Det er overraskende hvor mye det er å spare om man planlegger kjøringen sykt godt. Enten det eller så sier det mer om hvordan jeg normalt kjører. En gang vekslet jeg og en annen på å kjøre. Jeg kjørte 2 timer A-B og han tilbake. Med en annen kjørestil, med omtrent samme lovlige hastighet som meg, brukte han rundt 20% mer enn meg på tilbaketuren. Det var ingen vind å snakke om og heller ikke noen høydeforskjell på A og B så det var ikke forklaringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2019 Del Skrevet 9. juli 2019 Det er tydeligvis flere som har hatt samme spørsmål som meg, og her er "fasiten": https://www.motor.no/artikler/elbil-overrasker-i-rekkeviddetest/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå