Gå til innhold

I fjor vant Henrik mot Apple da selskapet prøvde å stanse firmaet hans. I disse dager møtes de igjen i retten [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fyttihelvete for et selskap Apple er...

Og allikevel, om du går inn i et studentkollektiv, så er det iPhone, Macbook og iPad som gjelder.

Studenter klager på dårlig råd med kjøper merkevaren Apple i ren sauehysteri.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og allikevel, om du går inn i et studentkollektiv, så er det iPhone, Macbook og iPad som gjelder.

Studenter klager på dårlig råd med kjøper merkevaren Apple i ren sauehysteri.

Kommer nå helt an på hvilken linje det er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Jeg håper domstolen forbyr apple å selge sine produkter i norge hvis de ikke kan tilby reserverdeler til uavhengige verksteder

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Alle som støtter Apple gjennom å kjøpe deres produkter, må også stå som medansvarlig for denne praksisen til Apple.

Rart dette ikke er blitt gjort noe med i USA, der konkurranse er nesten alfa og omega i et kapitalistisk samfunn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

jeg har sett videoer av hvordan de i kina demonerer defekte telefoner og sorterer alle komponene som deretter blir testet hva som virker og ikke virker. Deretter blir delene solgt. Delene er BRUKTE orginaldeler og da er det ikke kopier! Jeg syns dette kom dårlig fram i vitnemålet fra rossmann og han burde satt seg mer inn i det før han vitnet. Retten kan fort bli forvirret og si at en reparert originaldel med utskiftede komponenter importert til norge da er en piratdel.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar

Dette viser Apples sanne ansikt: Et firma med null moral og grådighet i førersetet.

Dette er som at en bilprodusent skulle nekte alle andre verksteder enn sine egne å reparere bilene de produserer. Tanken er absurd!

Hvorfor skal jeg (hvis jeg noengang skulle finne på å kjøpe et Apple-produkt) bli tvunget til å reparere dingsen hos Apple?

Jeg håper inderlig at dommer og jury tar til vett og oppretthodler tidligere avgjørelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror så abselutt denne saken setter en presedens på likende saker også ikke bare i norge. Dersom er lite firma i et bitte lite land som norge kan kjempe mot Goialt tror jeg nåkk at flere kan gjøre det. hadde en kollega som trengte en ny skjerm. Bestilte en "refurbished" skjerm fra ifixit men fikk den aldrig da dem ble stoppen en tollvesnet i usa tok beslag for en reparert skjerm.

Lenke til kommentar

Dette viser Apples sanne ansikt: Et firma med null moral og grådighet i førersetet.

Helt enig !

Dette er som at en bilprodusent skulle nekte alle andre verksteder enn sine egne å reparere bilene de produserer. Tanken er absurd!

Nei, det er ikke slik i det hele tatt.

Apple nekter ingen å reparere deres produkter, de hevder delene som benyttes er piratkopiert, og derfor ikke tillatt å importere.

Saken er vel den at disse skjermene visst nok er originale skjermer som har fått visse deler byttet ut.

Hvorvidt de da er "originale", eller "piratkopierte" er nok et definisjonsspørsmål, men norsk rett mener altså at det er lov å importere slike skjermer, og at det ikke er i strid med Apple sin merkevare.

Men de nekter altså ikke verksteder å reparere, de nekter de å importere deler de anser å være piratkopier.

Hvorfor skal jeg (hvis jeg noengang skulle finne på å kjøpe et Apple-produkt) bli tvunget til å reparere dingsen hos Apple?

Du kan levere den akkurat hvor du vil, Apple vet at de ikke kan nekte deg dette.

Det de i stedet gjør, er å stadig designe nye produkter med proprietær teknologi, altså brikker og den slags som er laget kun for Apple, som andre rett og slett ikke får kjøpt.

Tidligere har Apples produkter, akkurat som nær sagt all annen elektronikk, benyttet hyllevare-komponenter, som uavhengige verksteder har kunnet kjøpe direkte fra produsenten av komponentene eller lignende.

At Apple nå stenger ned tilgangen på deler ved å påse at komponentene ikke er hyllevare, og ikke kan kjøpes av andre, er selvfølgelig ufint, men så vidt jeg vet ikke direkte ulovlig, men det det fører til er selvfølgelig at uavhengige verksteder ikke får tak i delene de trenger for å reparere produktene.

Det er vel litt det de forsøker seg på her også, de ønsker å stoppe praksisen med at skjermer sendes ut for å bli "overhalt", med påskudd om brudd på merkevare-rettigheter, i og med at de overhalte skjermene inneholder deler som er produsert av andre enn Apple, og derfor kan anses være "piratkopiert".

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I tillegg krever den amerikanske IT–giganten at 38–åringen betaler dem en erstatning på 5 500 kroner for å ha krenket deres varemerke."

Det kan vel ikke stemme...

Er jo Apple, så det må vel være 5 500 for hver enhet han har reparert via bedriften sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Urgh! Stå på! Krysser fingra for at det løser seg på en positiv måte.

Driver jo med det samme sjøl.

Forteller jo kundene at vi bruker reservedeler av høy jvalitet, må ofte forsøke å forklare hvorfor vi ikke må bruke original-deler.

Desverre kommer det noen som begynner å fable om at vi snyter og det ene og det andre.

Har ikke vanskelig med å henvise dem til Apples egne butikker... -Der har den ofte vært men snudd i døra når de oppdaget prisene.

Stadig vekk er dem ikke fornøyd. At vi skal ta 200,- oveni reservedelsprisen finner de ...frastøtende...

...På det tidspunktet ber jeg dem insisterende om at de forlater butikken, ellers må jeg kreve CO2-avgift.

Lenke til kommentar

Det er vel litt det de forsøker seg på her også, de ønsker å stoppe praksisen med at skjermer sendes ut for å bli "overhalt", med påskudd om brudd på merkevare-rettigheter, i og med at de overhalte skjermene inneholder deler som er produsert av andre enn Apple, og derfor kan anses være "piratkopiert".

Hele ideen her er ganske absurd. Hvordan kan i det hele tatt en skjerm være piratkopiert i disse dager? En skjerm på en iPhone er ikke produsert av Apple og er i bunn og grunn lik en masse andre skjermer. Den er bare gjort kompatibel med iPhone nettopp for å kunne fungere som reservedel.

Det er klart at man må kunne produsere reservedeler når orginaldelen ikke er fritt tilgjengelig!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele ideen her er ganske absurd. Hvordan kan i det hele tatt en skjerm være piratkopiert i disse dager? 

Originalen er vel produsert for Apple, med Apples logo, det er jo denne de "maler" over for at produktet ikke skal stanses i tollen eller lignende?

Når skjermene så overhales byttes det ut deler som ikke er originale, og dermed mener Apple at skjermene er piratkopier.

Jeg er enig med deg, det virker helt merkelig, men så å si alle land i verden har lover som forbyr piratkopier, det er vel derfor de ønsker å kalle det "piratkopi", for å stoppe flyten av "overhalte" skjermer.

Lenke til kommentar

Det er dessverre mange sauer der ute som kjøper Apple fordi de tror at merkevaren er forbundet med kvalitet. Noe som er høyst diskuterbart. Mange av studentene på norske høyskoler/universiteteter vet ikke hva slags CPU de har i iMacen, men de vet at alle andre har Apple produkter og dermed må det jo være bra...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er dessverre mange sauer der ute som kjøper Apple fordi de tror at merkevaren er forbundet med kvalitet. Noe som er høyst diskuterbart. Mange av studentene på norske høyskoler/universiteteter vet ikke hva slags CPU de har i iMacen, men de vet at alle andre har Apple produkter og dermed må det jo være bra...

Fryktelig feil å skjære alle studentene på alle høyskoler over en kam.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor sa jeg alle? Les innlegget mitt en gang til, du.

Du skrev mange, noe som er like feil som alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...