Gå til innhold

Toyota og Subaru varsler at de skal utvikle el-SUV sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 million elbiler pr år innen 2030. 

Det betyr at de fremdeles skal produsere 9 millioner fossilbiler pr år i 2030 om de fortsetter trenden fra de siste 5 årene.

Ikke særlig fremtidsrettet, og muligens en elendig strategi fra Toyota.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha, Subaru skal bidra med 4wd erfaringer? Er disse erfaringen særlig relevant når det kommer til BEV? Om produsenten ønsker så kan jo hvert hjul drives og kontrolleres helt individuelt og det er jo på ingen måte som en torsen diff/haldex/whatever eller hva nå Subaru har brukt. LSD feks trenger ikke gjøres mekanisk men gjøres digitalt på en BEV. Da er det ikke mekaniske løsninger men elektroniske løsninger som styrer alt fra sperrer til anti-spinn, torque vectoring, og da er det jo sensorer som bare måler hjulets omdreining og måler mot de andre. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 million elbiler pr år innen 2030. 

Det betyr at de fremdeles skal produsere 9 millioner fossilbiler pr år i 2030 om de fortsetter trenden fra de siste 5 årene.

Ikke særlig fremtidsrettet, og muligens en elendig strategi fra Toyota.

 

Er vel og ein sjans for at brenselcelle-biler vil ta sin del av kaka i denna miksen til Toyota. Samtidig har eg mine tvil om at fossilbiler forsvinner fra produksjonen i 2030. Kan jo fort bli eit kuldesjokk på jorda nå som Musk skal dekke til atsmosfæren med alle satelittane sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota veit hva de driver med.

 

Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år?

 

Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten).

 

Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år?

Lenke til kommentar

Jaha, Subaru skal bidra med 4wd erfaringer? Er disse erfaringen særlig relevant når det kommer til BEV? Om produsenten ønsker så kan jo hvert hjul drives og kontrolleres helt individuelt og det er jo på ingen måte som en torsen diff/haldex/whatever eller hva nå Subaru har brukt. LSD feks trenger ikke gjøres mekanisk men gjøres digitalt på en BEV. Da er det ikke mekaniske løsninger men elektroniske løsninger som styrer alt fra sperrer til anti-spinn, torque vectoring, og da er det jo sensorer som bare måler hjulets omdreining og måler mot de andre. 

 

Er vel for å dele på utviklingskostnader hva man så sier er jo ikke så relevant. Er ikke sikkert japanerne er overbeveist at investeringa vil loenne seg så da er det best å kutte kostnadene gjennom å utvikle en platform tilsammen.

Lenke til kommentar

Toyota veit hva de driver med.

Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år?

Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten).

Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år?

Om ikke mange år er Toyota og mange andre på banen med fasstoffbatterier,da er problemene du beskriver ovenfor eliminert.

Om 20-30 år går det aller meste på batterier og hydrogen,biler,motorsykler,båter,anleggsmaskiner,ja absolutt alt som i dag går på fossilt brennstoff. Kansje langdistanse fly og store skip fortsatt går på en kombinasjon med hydrogen/fossilt altså hybrid.

Lenke til kommentar

 

Toyota veit hva de driver med.

Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år?

Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten).

Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år?

Om ikke mange år er Toyota og mange andre på banen med fasstoffbatterier,da er problemene du beskriver ovenfor eliminert.

Om 20-30 år går det aller meste på batterier og hydrogen,biler,motorsykler,båter,anleggsmaskiner,ja absolutt alt som i dag går på fossilt brennstoff. Kansje langdistanse fly og store skip fortsatt går på en kombinasjon med hydrogen/fossilt altså hybrid.

Neste år sier ‘yota, neste år...følg med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...