steinjarle Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Toyota og Subaru varsler at de skal utvikle el-SUV sammen Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Kanonbra,stiller meg først i køen for bestilling!? 1 Lenke til kommentar
Zastava Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 1 million elbiler pr år innen 2030. Det betyr at de fremdeles skal produsere 9 millioner fossilbiler pr år i 2030 om de fortsetter trenden fra de siste 5 årene. Ikke særlig fremtidsrettet, og muligens en elendig strategi fra Toyota. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Jaha, Subaru skal bidra med 4wd erfaringer? Er disse erfaringen særlig relevant når det kommer til BEV? Om produsenten ønsker så kan jo hvert hjul drives og kontrolleres helt individuelt og det er jo på ingen måte som en torsen diff/haldex/whatever eller hva nå Subaru har brukt. LSD feks trenger ikke gjøres mekanisk men gjøres digitalt på en BEV. Da er det ikke mekaniske løsninger men elektroniske løsninger som styrer alt fra sperrer til anti-spinn, torque vectoring, og da er det jo sensorer som bare måler hjulets omdreining og måler mot de andre. Endret 7. juni 2019 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 8. juni 2019 Del Skrevet 8. juni 2019 1 million elbiler pr år innen 2030. Det betyr at de fremdeles skal produsere 9 millioner fossilbiler pr år i 2030 om de fortsetter trenden fra de siste 5 årene. Ikke særlig fremtidsrettet, og muligens en elendig strategi fra Toyota. Er vel og ein sjans for at brenselcelle-biler vil ta sin del av kaka i denna miksen til Toyota. Samtidig har eg mine tvil om at fossilbiler forsvinner fra produksjonen i 2030. Kan jo fort bli eit kuldesjokk på jorda nå som Musk skal dekke til atsmosfæren med alle satelittane sine. 1 Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Toyota veit hva de driver med. Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år? Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten). Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år? Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Jaha, Subaru skal bidra med 4wd erfaringer? Er disse erfaringen særlig relevant når det kommer til BEV? Om produsenten ønsker så kan jo hvert hjul drives og kontrolleres helt individuelt og det er jo på ingen måte som en torsen diff/haldex/whatever eller hva nå Subaru har brukt. LSD feks trenger ikke gjøres mekanisk men gjøres digitalt på en BEV. Da er det ikke mekaniske løsninger men elektroniske løsninger som styrer alt fra sperrer til anti-spinn, torque vectoring, og da er det jo sensorer som bare måler hjulets omdreining og måler mot de andre. Er vel for å dele på utviklingskostnader hva man så sier er jo ikke så relevant. Er ikke sikkert japanerne er overbeveist at investeringa vil loenne seg så da er det best å kutte kostnadene gjennom å utvikle en platform tilsammen. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Toyota veit hva de driver med. Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år? Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten). Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år? Om ikke mange år er Toyota og mange andre på banen med fasstoffbatterier,da er problemene du beskriver ovenfor eliminert. Om 20-30 år går det aller meste på batterier og hydrogen,biler,motorsykler,båter,anleggsmaskiner,ja absolutt alt som i dag går på fossilt brennstoff. Kansje langdistanse fly og store skip fortsatt går på en kombinasjon med hydrogen/fossilt altså hybrid. Lenke til kommentar
Ploppe Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Toyota veit hva de driver med. Hva slags tulleman er det som trur at verden kan stille om til 100% elbiler på 10 år? Er du klar over hvor mange nye kraftverk og ledninger som må bygges verden over for å få til det? Derpå prisen for batteribiler, muligens det foeles greit i norge der bensinbiler er sykt dyre å elbiler er subventionert men slik er det ikke i resten av verden som ikke har like mye penger (noe ikke norge ville hatt heller hvis det ikke var for oljeexporten). Så sist, alt lithium som må graves opp for å få til det. Er det i det heletatt mulig på 10 år? Om ikke mange år er Toyota og mange andre på banen med fasstoffbatterier,da er problemene du beskriver ovenfor eliminert. Om 20-30 år går det aller meste på batterier og hydrogen,biler,motorsykler,båter,anleggsmaskiner,ja absolutt alt som i dag går på fossilt brennstoff. Kansje langdistanse fly og store skip fortsatt går på en kombinasjon med hydrogen/fossilt altså hybrid. Neste år sier ‘yota, neste år...følg med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå