Dynastiyo Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Hei! Har veldig lyst til å satse på paragliding/paramotor. Her i Kautokeino er Paragliding i seg selv uaktuelt, da vi ikke har noen høye fjell osv., så Paramotor er det jeg må gå for. Kan noen her peke meg i riktig retning? Har ingen anelse på hvilken kurs jeg må ta, hvor lang tid de tar å ta, hvor mye penger jeg må regne med å bruke på kurs + komplett ustyr med hjelpemotor. Har sett noe med pp1-pp5 kurs nivåer, hva er det? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Fornuftig valg av hobby/livsstil ihvertfall Linker til lesestoff nederst i posten. Først må du ta et paragliderkurs.Et nybegynnerkurs leder deg frem til lisenstrinn PP2. PP2 er en elevgrad og den gir deg begrensede flyrettigheter. Veldig kort om nivåene: Som PP2 begynner du å opparbeide deg grunnleggende erfaring. Som PP3 blir du en selvstendig pilot, men fortsatt diverse begrensninger. Videre må du ta et såkalt sikkerhetskurs, og hvis du tilfredsstiller kravene så kan du bli PP4. Opparbeide deg enda mer erfaring og du kan bli PP5. For å delta i konkurranser må du være PP5. Hvor lang tid du bruker på de forskjellige gradene vil være umulig å si. Alt kommer an på hvor aktiv du er. Tilleggsutdanninger utover vanlig PP kalles utsjekker. Så såkalt "paramotor" kalles utsjekk for paragliding med hjelpemotor. Fra lovverket vårt:"Hang- og paragliding med hjelpemotor kan utføres dersom flygeren har utsjekk for dette eller at aktiviteten ledes av godkjent instruktør for angjeldende flyging. For å delta på begynnerkurs i paramotor kreves minimum PP2 kurs. For utsjekk på hjelpemotor for hangglider kreves SP3 flygebevis." Et nybegynnerkurs for paragliding koster ofte rundt 10000kr++. Siden du bor litt langt unna nærmeste klubb så er intensivkurs å foretrekke. Feks så arrangerer Voss Hang- Og Paragliderklubb og Oslo Paragliderklubb dette. Mener det tar ca 9 hele dager å gjennomføre. Noen klubber arrangerer også kurs i Hellas, med norske instruktører og norsk pensum.Tar du kurs i Sverige så må du ta ekstrakurs i norge for å få dette godkjent. Etter nybegynnerkurs så tar du kurs i hjelpemotor. Litt usikker på hvor dette gjøres, men tror prisen ligger på rundt 5000kr. Pris på utstyr, her begynner nok pengene å renne ut. Bensindrevet: Motor, vinge og nødskjerm: 112000 (Hjelm, radio, instrumenter, etc kommer i tillegg) Elektrisk:Motor, vinge og nødskjerm: 176000 (Hjelm, radio, instrumenter, etc kommer i tillegg) Prisene er kun ca priser, og kan avvike fra realiteten. Bruktpriser er mye lavere. Litt lesestoff: http://www.nlf.no/sites/default/files/hangglidingparagliding/dokument/hps_sikkerhetssystem_revisjon_7_-_2017.pdf#overlay-context=hangglidingparagliding/sikkerhetssystem-regelverk http://www.nlf.no/sites/default/files/hangglidingparagliding/dokument/kompendium_ppg_med_vedlegg.pdf http://www.nlf.no/sites/default/files/hangglidingparagliding/dokument/sikkerhetssystem_revisjon_6.3_1_feb_2014_utdanning.pdf#overlay-context=hangglidingparagliding/sikkerhetssystem-regelverk Relativt kort info om hva som kreves for å komme igang, har du flere spørsmål så fyr løs Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 som alt gøy har Norge AS snødd dette ned i regler og kurs, kom over dette på youtube fra usa, hvor det er Storslett tut og kjør, mens i Norge er det en jungle med kurs og førerkort som skal til, ja nei 15000 i bare kurs utgår raskt Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juni 2022 Del Skrevet 9. juni 2022 15 tusen er vel en ganske lav pris for å unngå å havne i en høyspent tråd og bli grillet, hva skal du med penger da Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 Det å synes at kurs er unødvendig er stort sett på grunn av uvitenhet. På kurset betaler man primært for å lære å fly. I kursprisen for grunnkurs er det inklusive forsikring. Det er inklusive lån av alt utstyr under kurset. Det er inklusive all utgifter til drivstoff som instruktøren trenger for å dra sammen med deg for å lære deg opp. Og i vår klubb så er det inklusive bruk av snøscooter for å frakte deg og utstyret opp på fjellet, slik at du slipper å gå. Det som måtte bli igjen av penger går til klubben. Lover og regler er en liten del av kurset. De reglene vi har er stort sett der for å forhindre at du skader deg eller andre. Veldig sjelden at reglene begrenser din mulighet å utøve sporten. Men idet man tar en propell på ryggen så blir det litt mer regler. Ikke nødvendigvis på grunn reglene for paragliding. Men regler for flyging i kontrollert luftrom. For så vidt de samme reglene som flyene har, og helikopter. Er kanskje dumt at fly og helikopter også har regler? Det er jo gøy det og. Burde kanskje ikke vært krav til utdannelse av piloter generelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå