Gå til innhold

Ny harddisk

Jakob

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg med min gamle 40GB harddisk har behov for en ny. Regner med at det blir en Seagate 120GB 8mb cache.

Men jeg har noen spørmsål jeg må få avklart før jeg kan kjøpe.

-Jeg har et ultragammel hovedkort, et MSI MS-6380 (med K7T266 Pro chipset), støtter dette såpass nye og store disker uten problemer?

-Jeg har aldri satt inn ny harddisk før (i min egen PC), kun gamle brukte i andres PC'er. Jeg skal ha den som fildisk, og bruker min gamle for operativsystemet (hvis dette går greit). Hvordan formaterer jeg den klar til bruk, og hvordan setter man den opp riktig i forhold til de andre IDE-enhetene? (2 CDROM, 1 Harddisk)

-Hvordan lønner det seg å pratisjonere opp diskene? Den gamle 40GB'en har C: (6GB) med Operativsystemet og alle prgrammene, mens D:(27GB) har musikk, film, spill, og diverse andre filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI har noe som heter Live Update som oppdaterer alt som trenger å oppdateres for hovedkortet ditt.

Last ned LiveUpdate 3

Du kan jo også sjekke den samme siden for annen info.

Hvis den allikevel ikke støtter 120GB kan du kjøre softwarebios som fikser det for deg. lastes vanligvis ned fra produsentens hjemmeside.

Disken du har windows på er Master og den nye skal være slave, se på jumpere på disken, står også vanligvis forklart på produktet.

Partisjonering kommer vel helt an på hva du vil ha, har ingen tips der. :)

Endret av mars001
Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt 40 GB som Master på Primary Kontrolleren, og cdrom1 som slave.

Deretter 120 GB som Master på Secondary Kontrolleren, og cdrom2 som slave.

Ellers ville jeg brukt hele 40gb som systemdisk(hvis du ikke vil formatere/reinstallere, bruk partition magic), og flytta pagefila over på den andre disken (hvis du kjører nt basert windows). Og hatt 120gb som èn partisjon.

Kjører du win9x/me, med fat32, ville jeg partisjonert opp 60/60.

for partisjonering og formatering:

Med NT baserte windowser, bruk diskmanagement (kontrollpanel-admintools)

Win9x/me, bruk fdisk eller noe annet 3djepartsprogram, og formater etterpå

Lenke til kommentar

Jeg har partitionmagic, så det skulle ikke være noe problem. Forresten, burde jeg la programfiler til div. programmer ligge på 40GBen eller 120GBen? Og hvorfor børe jeg ha page fila på en annen harddisk?

Har forresten Win XP pro.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener dere man ikke burde ha disk på samme kanal som en cdrom?

får da må man ha lange stygge ledninger i veien :p

Jeg er eni.. kjør cd-rom'ene på 1 ide kabel, å hardiskene på en annen

i win xp trenger du ikke å bruke partitition magic eller hva det heter :)

der kan du bare start -> settings -> control panel -> administrative tools -> computer management -> disk management.

der kan du aktivere/deaktivere hardisker, lage nye partisjoner formatere dem, osv osv.

Lenke til kommentar

Må være en grunn til at man ikke burde bruke disker på samme kanaler som cdrom'er...

Diskmanagement kan ikke gjøre alt partition magic kan. Grunnen til at jeg nevnte partition magic her, var fordi hvis han ville partisjonere 40 giggen sin fra 2 partisjoner til 1, kan han gjøre det med partisjon magic, uten å formatere/reinstallere, uten å miste noe data som helst. (så sant han flytter over det som er på D: til den nye disken)

Lenke til kommentar

Jeg installerer alle programmer på systemdisken, har kun 1 "program files". Synes det er best, best oversikt, bedre kontroll. Eneste grunnen til å ha det på en annen partisjon må være hvis man har for liten plass.. og i ditt tilfelle er jo ikke det.. eh, tilfelle.. ;)

Pagefila burde ligge på en annen disk enn der systemet ditt er installert på, (ikke bare en annen partisjon), fordi maskinen jobber hele tiden mot paging fila(virtuellt minne), samtidig som mot systemdisken, hvor windows er installert. Med IDE (som bare klarer å lese/skrive til et sted av disken om gangen), vil det si at den får mye mer å gjøre om pagefila ligger der også. Ligger derimot pagefila på en annen disk, vil det bli mye mindre load på systemdisken, og du vil merke ganske bra performance økning.

sikkert noen som kan gi deg mer info om hvordan paging fila fungerer, og hvordan data blir lagra/accessed...

god jul :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...