Gå til innhold

Seagates nye harddisker løfter lagringskapasiteten til nye høyder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurte på hvor avansert er egentlig krypteringsløsningene når det kommer til datatap? Er det stykket opp med en eller annen mekanisme som gjør at man f.eks. kunne ha hentet ut 95 % av filene sine ved korrupt disk, eller kommer det kryptert som et stort diskvolum?

Lenke til kommentar

PCIe SSD. I/O hastighet herfra og til månen! /s

Nå er det lagringskapasitet og ikke hastighet som er tingen her..

Skulle jeg hatt kun SSD i HTPC'n (76TB) så hadde det blitt bra dyrt.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Harddisker? Er året 2010?

Er du en sånn som har 16TB SSD lagring i din NAS?

Vel, om du har 16 M2-plasser i maskinen din, samt 37.000 + kroner tilovers så....

(https://www.komplett.no/product/1004636/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-1tb-m2-ssd)

Platebaserte lagringsmedia er nok fremdeles det som brukes om man skal lagre store datamengder.

Men SSD som systemdisk, da er jeg enig med deg ja

Lenke til kommentar

Nå er det lagringskapasitet og ikke hastighet som er tingen her..

Skulle jeg hatt kun SSD i HTPC'n (76TB) så hadde det blitt bra dyrt.

Omtrent 178524 kr (Og det hadde også forutsatt at du hadde hatt en to plasser til alle diskene)

Lenke til kommentar

Jeg og, men jeg har plass til mange disker, og prismessig lønner det seg å kjøpe mindre og flere disker, enklere ved HD crash også

https://www.komplett.no/compare?id=957133&id=1008595

Så om noen har behov for 16 TB lagring + 16 TB backup så anbefaler du 4x4TB Raid0 til lagring og 4x4TB Raid0 til backup framfor et mye enklere oppsett med 1 disk til lagring og 1 disk til backup? Joda, selve diskene blir nok billigere, men du bruker jo mye mer plass, watt og SATA-porter.

Men hva om behovet er 64 TB lagring og 64 TB backup da? Fyller du opp med smådisker da også?

Eller om en bedrift kan velge mellom et fult rack med 16 TB disker eller 4 fulle rack med 4TB-disker. Gulvareal koster penger, strømkurser inn til rackene er ikke gratis og ikke minst kjølebehovet i serverrommet. Energikostnader og investeringskostnader. Poenget mitt er at høyere pris per TB kan spare seg inn på andre måter.

Ser vi tilbake og tenker oss at bedriften for noen år siden sto mellom valget dyre 4TB disker eller 4x flere billige 1TB-disker. Hva ville vært gunstigst å sitte igjen med nå? Ingen med fornuften i behold hadde bygget opp en lagringsserver med 1TB disker i dag selv om de var gratis. Men 4TB-disker kan fortsatt være brukbart om man først har kjøpt og avskrevet de. Poenget mitt er at store disker har lengre økonomisk levetid enn små.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...