Redaksjonen. Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Forsket på trådløs strøm i veien: Derfor er det lenge til du kan lade mens du kjører Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Utviklingen innen batterier gjør dette helt uinteressant. Innen teknologien er moden har vi garantert fått batterier med dobbel kapasitet av dagens til halve prisen og med dobbel levetid. Dermed blir det uinteressant å bruke små batterier i biler, når et 100kWh batteri koster 50.000,-, veier 300kg og holder i bilens levetid. Dessuten blir det lite interessant å bruke små batterier så lenge denne teknologien ikke er innført overalt, og det er den ALT for dyr til. 5 Lenke til kommentar
molna Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Hvorfor skal man kunne lade i fart og hvem vil være interessert i å bruke det? Har vært på ferietur med elbil i 3 år nå (typisk rundt 300 mil t/r) og ladestopp på 30-60 min gjør reisen langt behageligere. Lastebiler har vel kjøre- og hviletider å forholde seg til, ypperlig til ladestopp. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Hvorfor skal man kunne lade i fart og hvem vil være interessert i å bruke det? De som har en typisk elbil fra 2010 kunne nok vært interessert i det dersom infrastrukturen var ferdig utbygd i 2010. Dette systemet forsøker å løse et problem som allerede er løst. For å dreie dette inn på noe mer nyttig: Stasjonær induksjonslading med forholdsvis lav effekt (1-3 kW) kan derimot være nyttig. Det betyr at man slipper å dra fram en fysisk kabel når man skal saktelade. Litt luksus a la automatisk døråpner som gjør hverdagen litt mer behagelig. For å minimere EMC bør ladeplata ha fysisk kontakt med mottakerplata i bilen. Omtrent som en trådløs telefonlader og tilhørende telefon. Dette ordnes nok enklest ved at bilen kjøres veldig sakte (på autopilot etc) fram til den får kontakt med en veggmontert ladeplate som er montert på et fleksibelt underlag. Altså soft touch. Robotstøvsugere har behersket dette i mange år så det burde være mulig å få til med biler også. Fordelen med induksjon framfor kobber-kobber-kontakt er at man unngår korrosjon/irr, berøringsfare, lokk som må åpne/lukke, is/snø/fukt på polene etc. Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 For kostbart å bygge ut og induksjonslading har for stort tap. I tillegg vil bare et fåtall veier få det på grunn av kostnader tror jeg. Bedre batterier, større kapasitet og raskere lading er tingen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Lading utan å stoppe blir nok fyrst interessant når ein kombinerer det med sjølvkøyrande el-bilar. Då kan varetransporten gå døgnet rundt utan pauser. Men så lenge det er nokon som skal køyre el-bilen så er det uansett behov for pauser, og då kan ein lade opp både bilen og sjåføren samtidig. Den einaste plassen eg kan tenke meg at slik veglading kan ha noke for seg er gjennom tunnelar og over bruer der køyretøy som bryt saman medfører store trafikale utfordringa. Men den utfordringa kan nok mykje enklare løysast med å gjere det forbudt å køyre på hovudveg med mindre enn X %/km igjen på batteriet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Slik utviklingen går nå, med biler som går 30-50 mil på en lading og ladeeffekter som gir hurtiglading på ikke langt unna tiden det tar å fylle bensin, er induksjonslading on-the-road dødfødt. Kostnadene med å etablere dette vil være gigantiske, i tillegg må alle elbiler bygges om for å nyttiggjøre seg dette. Eneste fremtid jeg kan se for induksjonslading er at man får dette installert i sin garasje, for lading som alternativ til Type 2 Mode 3-kontakt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Lading utan å stoppe blir nok fyrst interessant når ein kombinerer det med sjølvkøyrande el-bilar. Då kan varetransporten gå døgnet rundt utan pauser.De må jo stoppe for å laste og losse.. Men så lenge det er nokon som skal køyre el-bilen så er det uansett behov for pauser, og då kan ein lade opp både bilen og sjåføren samtidig.Selv om bilene blir selvkjørende trenger man både dopauser, kjøpe mat og strekke på beina av og til. Den einaste plassen eg kan tenke meg at slik veglading kan ha noke for seg er gjennom tunnelar og over bruer der køyretøy som bryt saman medfører store trafikale utfordringa. Men den utfordringa kan nok mykje enklare løysast med å gjere det forbudt å køyre på hovudveg med mindre enn X %/km igjen på batteriet. Tja, nå bryter nok biler sammen for et utall ulike grunner så det er ikke noen dårlig ide å ha nisjer med jevne mellomrom. De står såpass tett at det skal være mulig å trille fram til neste bare med den hastigheten man har hvis f.eks motoren stopper. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Eneste fremtid jeg kan se for induksjonslading er at man får dette installert i sin garasje, for lading som alternativ til Type 2 Mode 3-kontakt.Mulig induksjon kan brukes som alternativ til kjøreledninger på trikker. Jeg vet jeg foreslo induksjonslading i garasjen tidligere i tråden, men med nærmere ettertanke er det kanskje smartere å montere en simpel robotarm som fører T2-pluggen til ladekontakten til bilen. Helautomatisk selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå