Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Opprinnelsesgarantiordningen kunne vært bedre ja, men det som teller ikke hvordan elektronene beveger seg i strømkablene, men hvordan CO2 utslippene påvirkes av at du kjøper og lader elbilen din. Hvis det brukes mer strøm i Norge så er det vel sannsynlig at det ihvertfall i deler av året kan selges mindre strøm til utlandet. Og da må jo de produsere strøm på en annen måte. Hvis de velger å gjøre det i et kullkraftverk i EU, så må de kjøpe klimakvoter. Du tror kanskje ikke på "papirtransaksjonene" rundt det heller, men hensikten er ihvertfall at CO2 utslipp totalt ikke skal øke hvis et kullkraftverk øker produksjonen. Produksjon av bensin og diesel er ikke omfattet av dette kvotesystemet såvidt jeg vet. Så jeg konkluderer med at en elbil har omtrent samme positive effekt på miljøet, uansett hvor den kjøpes og brukes innenfor EU/EØS. Kraftproduksjon ligger i kvotepliktig sektor i EU, så totalutslippene ligger fast. En økning i strømforbruk må derfor enten kompenseres med økt produksjon av fornybar energi eller minket utslipp i en annen del av sektoren. Transport er ikke i kvotepliktig sektor, så enhver flytting av forbruk fra fossilt drivstoff til strøm innen transport vil føre til en netto utslippsreduksjon på hele utslippet. Du kan altså regne 0g CO2 pr. marginal økning av forbrukt kWh i EU. En økning i strømforbruket vil drive opp kvoteprisene og gjøre tiltak lønnsomme innen flere og flere området. Norges eksport virker motsatt, en ren sovepute for EU. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Om det er aldri så mye av både kobolt og litium, så er produksjonen av disse metallene ekstremt forurensende og kostbar. Hydrogen også en energibærer, og antakelig vil det være mindre forurensende å øke og forbedre elektrolyseprosessen enn å fortsette å stole på barn i Kongo for å kjøre bil med god samvittighet. Kutt utenlandskablene og produser hydrogen med hver eneste elektron vi har til overs. DET hadde vært miljøbevissthet det. Lithium er da hverken ekstremt kostbart eller ekstremt forurensende å produsere. Det er et ganske så vanlig metall i jordskorpen og utvinnes normalt fra konsentrert saltvann fra saltsjøer og lignende. Det kan også utvinnes av sjøvann. Kobolt-bruken er på vei ned i batteriene, Tesla er nede på 2,8% i de nyere batteriene (mot ca. 20% tidligere) og sikter mot bortimot 0% i neste generasjon. Stort sett alle andre produsenter er på vei mot det sammen, men de ligger 2-3 år bak Tesla i løypa. Kobolt-prisene har faktisk falt ganske kraftig det siste året. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juni 2019 Del Skrevet 10. juni 2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark Men her tar de jo høyde for samme batteriproduksjon som en har i dag, dette er jo noe som stadig er i endring og en bruker andre materialer og mindre av de mest kritiske(som kobolt). Lite nyansert IMO, sannsynligvis betalt av cock brødrene eller tilsvarende. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Lite nyansert IMO, sannsynligvis betalt av cock brødrene eller tilsvarende. Hvilke nyanser mener du mangler? Å komme med vage antydninger om at en undersøkelse er betalt for av noen man ikke liker er ikke noe argument. Essensen i dette er etter hva jeg kan se temmelig kjent og lett å etterprøve selv om man bare vil. Endret 14. juni 2019 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Hvilke nyanser mener du mangler? Å komme med vage antydninger om at en undersøkelse er betalt for av noen man ikke liker er ikke noe argument. Essensen i dette er etter hva jeg kan se temmelig kjent og lett å etterprøve selv om man bare vil. Du slettet jo noe, men det står rett over så ikke så vanskelig å overse. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Du slettet jo noe, men det står rett over så ikke så vanskelig å overse. Det er selvfølgelig at man tar utgangspunkt i det som er kjent at man kan lage, alternativet ville være ren spekulasjon. Det har ingenting med nyansering å gjøre. Tallene virker konsistente med å ta utgangspunkt i aggressivt koboltreduserte batterier. Husk det er mange mennesker og mange biler i UK. Endret 14. juni 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå