Gå til innhold

Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo det er vits, da dette er ett unntak da bussen ikke er i ordinær rute og derfor ikke er innom de ordinære laderne. Bussene i rute får strøm fra Hafslund.

Så det er bare busser som kjører ordinære ruter som får ladet ? Trodde alle bussene fikk lade etter behov også de som ikke kjører ordinære ruter.

 

Og den bussen jeg linket til er utlånt til opplæring så den er ikke oppstilt i et bussanlegg det er det som er grunnen for aggregat, men gøyalt at du tok deg nær at mitt innlegg da :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg tok meg ikke nær, jeg ga en opplysning som du glemte.

Vil ikke si jeg har glemt noe siden jeg la med en link til spesifikk sak, så da er det vinklingen min du ikke likte siden du mener jeg skulle ha gitt en mer utfyllende beskrivelse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det er greit å slå oss på brystet med særnorske ordninger med tanke på elbilavgifter og andre fordeler, men å narre et helt folk til å tro at det bare er å sende barna i streik, så gjør resten av verden plutselig det samme, det er rett og slett uredelig.

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

 

Noen bør snart si det rett ut: Alle må legge ned alt arbeide i hele verden, slå opp et potetland, fiske sin mat og kle seg i strisekker. Det er vårt eneste håp om vi skal tro på forskerne. Etter at vi som menneskehet "tok livet av gud", så har våre nye yppersteprester, matematikere, biologer og kosmologer - kommet med flere dommedagsprofetier hvert eneste år enn Jehovas vitner har gjort gjennom hele sin levetid som menighet.

 

NB: Jeg kildesorterer og setter alt mitt levnet inn på å sette et så lite karbonavtrykk som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det er greit å slå oss på brystet med særnorske ordninger med tanke på elbilavgifter og andre fordeler, men å narre et helt folk til å tro at det bare er å sende barna i streik, så gjør resten av verden plutselig det samme, det er rett og slett uredelig.

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

 

Noen bør snart si det rett ut: Alle må legge ned alt arbeide i hele verden, slå opp et potetland, fiske sin mat og kle seg i strisekker. Det er vårt eneste håp om vi skal tro på forskerne. Etter at vi som menneskehet "tok livet av gud", så har våre nye yppersteprester, matematikere, biologer og kosmologer - kommet med flere dommedagsprofetier hvert eneste år enn Jehovas vitner har gjort gjennom hele sin levetid som menighet.

 

NB: Jeg kildesorterer og setter alt mitt levnet inn på å sette et så lite karbonavtrykk som mulig.

 

Nei, de må bare slutte få så mange unger, vi andre kan gjøre akkurat som vi vil og karbonutslipp bryr meg midt i brunøyet.. :p

Lenke til kommentar

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det er greit å slå oss på brystet med særnorske ordninger med tanke på elbilavgifter og andre fordeler, men å narre et helt folk til å tro at det bare er å sende barna i streik, så gjør resten av verden plutselig det samme, det er rett og slett uredelig.

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

 

Noen bør snart si det rett ut: Alle må legge ned alt arbeide i hele verden, slå opp et potetland, fiske sin mat og kle seg i strisekker. Det er vårt eneste håp om vi skal tro på forskerne. Etter at vi som menneskehet "tok livet av gud", så har våre nye yppersteprester, matematikere, biologer og kosmologer - kommet med flere dommedagsprofetier hvert eneste år enn Jehovas vitner har gjort gjennom hele sin levetid som menighet.

 

NB: Jeg kildesorterer og setter alt mitt levnet inn på å sette et så lite karbonavtrykk som mulig.

 

Tenk å kunne si så mye, og allikevel så lite?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke se så mye ut av leveringstallene for én måned, siden Tesla leverer etter ketchupeffekt-metoden, med vekt på leveringer i siste måned hvert kvartal. 

 

En mye mer interessant sammenligning er å se på hele kvartaler, opp mot det forrige samt samme kvartal året før. 

 

Hei, du finner i saken litt om salget for årets fem første måneder. For øvrig et kanskje det aller mest interessante den samlede andelen kjøretøy med nullutslipp. Det kommer vi tilbake til i en annen sak senere.

Lenke til kommentar

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det var i 2017 det var under 1%. I 2018 var det ca 1,4 mill elbiler og ca 1,75%. I 2019 er det trolig nærmere 3%. Altså det blir stadig større andel, ikke bare i Norge.

 

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

For det første er ikke litium en sjelden jordart. For det andre er det svært lite som absolutt kreves for å lage en elbil. Sjeldne jordarter benyttes hovedsaklig for permanentmagneter til motorer, men man kan like gjerne lage induksjonsmotorer uten permanentmagneter.

 

Det er altså ingenting som tyder på at det vil være uoverkommelig å skalere opp til 100 millioner elbiler per år. Men det vil nok ta noen år å komme seg dit.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

Ca 95% av strømforbruket i Norge er vann- og vindkraft. Uansett hvor mange papirtransaksjoner som gjennomføres i forhold til opprinnelsesarantier.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ca 95% av strømforbruket i Norge er vann- og vindkraft. Uansett hvor mange papirtransaksjoner som gjennomføres i forhold til opprinnelsesgarantier.

Opprinnelsesgarantiordningen kunne vært bedre ja, men det som teller ikke hvordan elektronene beveger seg i strømkablene, men hvordan CO2 utslippene påvirkes av at du kjøper og lader elbilen din. Hvis det brukes mer strøm i Norge så er det vel sannsynlig at det ihvertfall i deler av året kan selges mindre strøm til utlandet. Og da må jo de produsere strøm på en annen måte. Hvis de velger å gjøre det i et kullkraftverk i EU, så må de kjøpe klimakvoter. Du tror kanskje ikke på "papirtransaksjonene" rundt det heller, men hensikten er ihvertfall at CO2 utslipp totalt ikke skal øke hvis et kullkraftverk øker produksjonen. Produksjon av bensin og diesel er ikke omfattet av dette kvotesystemet såvidt jeg vet.

 

Så jeg konkluderer med at en elbil har omtrent samme positive effekt på miljøet, uansett hvor den kjøpes og brukes innenfor EU/EØS.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

 

Ca 95% av strømforbruket i Norge er vann- og vindkraft. Uansett hvor mange papirtransaksjoner som gjennomføres i forhold til opprinnelsesgarantier.

Opprinnelsesgarantiordningen kunne vært bedre ja, men det som teller ikke hvordan elektronene beveger seg i strømkablene, men hvordan CO2 utslippene påvirkes av at du kjøper og lader elbilen din. Hvis det brukes mer strøm i Norge så er det vel sannsynlig at det ihvertfall i deler av året kan selges mindre strøm til utlandet. Og da må jo de produsere strøm på en annen måte. Hvis de velger å gjøre det i et kullkraftverk i EU, så må de kjøpe klimakvoter. Du tror kanskje ikke på "papirtransaksjonene" rundt det heller, men hensikten er ihvertfall at CO2 utslipp totalt ikke skal øke hvis et kullkraftverk øker produksjonen. Produksjon av bensin og diesel er ikke omfattet av dette kvotesystemet såvidt jeg vet.

 

Så jeg konkluderer med at en elbil har omtrent samme positive effekt på miljøet, uansett hvor den kjøpes og brukes innenfor EU/EØS.

Og så har vi energimiksen ... Det som er vanskelig er å vurdere om bortfall av reduksjon av eksport av fornybar energi fra Norge som resultat av økt elbil lading fører til økt produksjon av fornybar i land som Polen m.fl. Med mindre de setter et tak på CO2 avtrykket vil disse områdene øke sine CO2 utslipp pga. mindre bidrag av ren energi fra Norge pga økt elbil lading i Norge. Å synse noe om dette blir lett spekulasjoner som spriker i alle retninger.

Lenke til kommentar

 

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det er greit å slå oss på brystet med særnorske ordninger med tanke på elbilavgifter og andre fordeler, men å narre et helt folk til å tro at det bare er å sende barna i streik, så gjør resten av verden plutselig det samme, det er rett og slett uredelig.

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

 

Noen bør snart si det rett ut: Alle må legge ned alt arbeide i hele verden, slå opp et potetland, fiske sin mat og kle seg i strisekker. Det er vårt eneste håp om vi skal tro på forskerne. Etter at vi som menneskehet "tok livet av gud", så har våre nye yppersteprester, matematikere, biologer og kosmologer - kommet med flere dommedagsprofetier hvert eneste år enn Jehovas vitner har gjort gjennom hele sin levetid som menighet.

 

NB: Jeg kildesorterer og setter alt mitt levnet inn på å sette et så lite karbonavtrykk som mulig.

 

Tenk å kunne si så mye, og allikevel så lite?

Så hyggelig at du leste det likevel da.

Lenke til kommentar

 

"Nå blir det stadig større andel elektriske biler, busser og varevogner"

I Norge ja.

 

Men det faktum at under 1% av alle produserte kjøretøy på verdensbasis er elektriske det holder dere kjeft om?

Det var i 2017 det var under 1%. I 2018 var det ca 1,4 mill elbiler og ca 1,75%. I 2019 er det trolig nærmere 3%. Altså det blir stadig større andel, ikke bare i Norge.

 

Det finnes ikke "skjeldne jordarter" som det så idiotisk heter, nok, (lithium, kobolt mm), til å produsere 150 millioner kjøretøyer i året. Ikke i nærheten. Ikke til 10% en gang.

For det første er ikke litium en sjelden jordart. For det andre er det svært lite som absolutt kreves for å lage en elbil. Sjeldne jordarter benyttes hovedsaklig for permanentmagneter til motorer, men man kan like gjerne lage induksjonsmotorer uten permanentmagneter.

 

Det er altså ingenting som tyder på at det vil være uoverkommelig å skalere opp til 100 millioner elbiler per år. Men det vil nok ta noen år å komme seg dit.

 

Forurensningen fra nye diesel- og bensinbiler, er atskillig lavere enn fra el-biler på alle vis om de skal lades av kullkraftverk i Polen og Tyskland. Og det blir de. Hadde vi ikke knegått EU med ACER kunne vi muligens slått oss på brystet med at vi virkelig kjører rent her hjemme med elbil, men det gjør vi overhodet ikke med de nye ACER-tilpasningene, hvor vi kjøper søppelkraft og selger ren vannkraft i om lag samme volum.

Ca 95% av strømforbruket i Norge er vann- og vindkraft. Uansett hvor mange papirtransaksjoner som gjennomføres i forhold til opprinnelsesarantier.

Takker for insentiv til å lese meg opp på sjeldne jordarter. Der står jeg korrigert. En annen debattant her gjorde meg oppmerksom på at REM hovedsaklig brukes til magneter i motorene til elbiler, og det er også nyttig info å ta med seg. Poengene mine står seg ellers godt selv om produksjonen av elbiler har økt med noen promille siden sist jeg leste om det.

 

Om det er aldri så mye av både kobolt og litium, så er produksjonen av disse metallene ekstremt forurensende og kostbar. Hydrogen også en energibærer, og antakelig vil det være mindre forurensende å øke og forbedre elektrolyseprosessen enn å fortsette å stole på barn i Kongo for å kjøre bil med god samvittighet. Kutt utenlandskablene og produser hydrogen med hver eneste elektron vi har til overs. DET hadde vært miljøbevissthet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for insentiv til å lese meg opp på sjeldne jordarter. Der står jeg korrigert. En annen debattant her gjorde meg oppmerksom på at REM hovedsaklig brukes til magneter i motorene til elbiler, og det er også nyttig info å ta med seg. Poengene mine står seg ellers godt selv om produksjonen av elbiler har økt med noen promille siden sist jeg leste om det.

Om 50% økning per år fortsetter, så er vi bare 10 år unna at det globale salget av personbiler er 100% elektrisk.

 

Nå tror ikke jeg veksten kan fortsette i helt samme tempo som nå, men jeg ville uansett vært forsiktig med å snakke om økning på "noen promille". Det er teknisk sett korrekt, men samtidig overser det fullstendig den observerte eksponensielle utviklingen.

 

Det er faktisk gjerne slik at en ny teknologi er helt ubetydelig og irrelevant, og så plutselig er den dominerende. Ting går gjerne fort, når den nye teknologien er en betydelig forbedring fra tidligere teknologi.

 

Om det er aldri så mye av både kobolt og litium, så er produksjonen av disse metallene ekstremt forurensende og kostbar.

Produksjonen av en elbil er noe mer forurensende enn produksjonen av en fossilbil, men dette tjenes fint inn igjen over levetiden. Selv med EU-strømmiks har en elbil gjerne 40+% lavere totalutslipp over levetiden, i forhold til en tilsvarende fossilbil.

 

Hydrogen også en energibærer, og antakelig vil det være mindre forurensende å øke og forbedre elektrolyseprosessen enn å fortsette å stole på barn i Kongo for å kjøre bil med god samvittighet. Kutt utenlandskablene og produser hydrogen med hver eneste elektron vi har til overs. DET hadde vært miljøbevissthet det.

På ingen måte. Da hadde det plutselig vært krise i f.eks danmark, der det plutselig ville være behov for å starte opp igjen store kullkraftverk.

 

Hydrogenbiler krever nærmere tre ganger mer energi per km enn elbiler, og er dermed tre ganger mer forurensende i bruk. (Og selv om man forbedrer teknologien til svært nært teoretisk perfeksjon, så er man på nærmere det dobbelte av elbil.) Skal man gjøre det man kan for miljøet, så gjør man batteridrift til det eneste tilatte, og gjør diesel, bensin, hydrogen, CNG, osv forbudt. Ikke at jeg tror det skjer med det første.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder CO2 utslipp og elbiler, så er det viktig å huske hva målet med å redusere utslipp er: Målet å oppnå null nettoutslipp på alle områder.

 

Altså, at man går over til elbiler kan ikke skilles fra målet om å redusere CO2-utslipp fra strømproduksjon. La oss si vi dropper å gå over til elbiler fordi du fortsatt har CO2-utslipp fra strøm. Kan man da la være å gjøre strømproduksjonen fornybar? Nei. Du har samme utfordring med strømproduksjon før og etter overgang til elbiler, men etter du har gått over til elbiler vil mer fornybar strøm automatisk gi lavere utslipp fra transportsektoren.

 

Altså, vi har tre problemer med utslipp fra biler:

1. Utslipp fra utvinning, produksjon og logistikk

2. Utslipp fra strøm

3. Utslipp fra bruk/kjøring

 

Når du har gått over til elbiler, sitter du igjen med 2 problemer. En enorm fremgang. Men ikke bare det, du har bidratt til en teknologiutvikling som også gir massive bidrag til de to første. Elektrifisering av utvinning og logistikk er avhengig av samme teknologi som elbiler bruker. Batteriene elbiler bruker bidrar også til overgangen til fornybar strøm:

1. Ved å bruke samme nye batterier til energilagring i hus og på strømnettet (Tesla PowerWall/PowerPack)

2. Ved å bruke gamle brukte elbilbatterier til lagring på strømnettet

3. Ved vehicle-to-grid

4. Ved rett og slett å lade mer når fornybare kilder har overskudd og strømmen er billig.

 

Når du skal løse et stort problem, så må du tenke langsiktig og helhetlig. Det hjelper lite å fortsette å bruke bensinbiler selv om de kutter utslipp med noen prosent. Det er en teknologisk blindvei. Det finnes ingen måte de kan bidra vesentlig til en verden med netto nullutslipp, med mindre vi får et magisk gjennombrudd i fornybar produksjon av drivstoff (men selv da så blir sannsynligvis elbiler billigere i lengden uansett). Alt fornybart drivstoff vi klarer å lage MÅ gå til fly og shipping, da vi ikke har gode alternativer der på mange tiår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...