Delvis Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Kabel til Tv og internett fra Get. Lagt midt på 90-tallet.Det er en sort kabel ( er ut som en vanlig antennekabel ) som man måtte grave ned selv den gangen, ca 25 m fra vegg til boks inne på eiendom.Hvis man vil skifte denne med en ny, kan man gjøre det selv? Eller må folk fra Get gjøre det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Selve gravingen kan man gjøre selv, det er bare et kostnadspørsmål. Men kabelen må være godkjent type. En montør må nok koble endene, det går på kompetanse. 2 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Ble kabelen lagt ned direkte, eller ble den lagt i rør? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2019 Ble kabelen lagt ned direkte, eller ble den lagt i rør? Den ble lagt løst uten noe rør, liggende oppå bakken. De som la den sa at den måtte vi grave ned selv. Den ble gravd ned som den var. Har tenkt akkurat det, at jeg helst ville lagt en ny i et eller annet rør som en beskyttelse. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Da er det vel grønt rør du skal ha. https://www.thermo-floor.no/thermo-floor-as/2860665/kabelr%C3%B8r-%C3%B850-50m-gr%C3%B8nn-utend%C3%B8rs-kabelr%C3%B8r 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2019 Sånn type rør jeg så for meg ja. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Veldig viktig at man bruker coax laget for å ligge ute, Den koster litt mer, men er klar verdt det. Den er svart, ikke hvit. Endret 7. juni 2019 av Kjell Winther Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2019 Er vel kunden som uansett må ta alle kostenader ved en sånn utskiftning, går jeg ut fra? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. august 2019 Forfatter Del Skrevet 28. august 2019 Ble kabelen lagt ned direkte, eller ble den lagt i rør? Kan det anses som feil hvis de ikke la den inni sånt rør, at man bør kreve at de legger en på nytt? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Kan det anses som feil hvis de ikke la den inni sånt rør, at man bør kreve at de legger en på nytt? Nei, tvilsomt. Har vel ikke vært uvanlig at det ble lagt uten å ligge i rør. Men var det noen spesiell årsak til at man ville bytte den ut? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. august 2019 Forfatter Del Skrevet 29. august 2019 Nei, tvilsomt. Har vel ikke vært uvanlig at det ble lagt uten å ligge i rør. Men var det noen spesiell årsak til at man ville bytte den ut? Er gammel da, lagt midt på 90-tallet. Man snakker ofte om at korte innvendige kabler bør oppgraderes relativt hyppig. Bør ikke da en så gammel lang utvendig kabel også det? Ser jo ikke mye tykkere og anderledes ut enn de innvendige. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 (endret) Er gammel da, lagt midt på 90-tallet. Man snakker ofte om at korte innvendige kabler bør oppgraderes relativt hyppig. Bør ikke da en så gammel lang utvendig kabel også det? Ser jo ikke mye tykkere og anderledes ut enn de innvendige. Når den gamle fungerer fint, så ville jeg ikke ha brukt energi på å skifte den. Sjansen er stor for at den funker fint fram til du skal ha fiber. Edit: Kabler innendørs skiftes vel som oftest pga brannfare, og det er jo bare 220V kabler som kan være brannfarlige. Den eneste grunnen til å skifte coax'en er vel om du vil minimere risikoen for nedetid? Men da er det vel bedre å ha en 4g router liggende? Endret 29. august 2019 av Axefjord Lenke til kommentar
NULL Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Er gammel da, lagt midt på 90-tallet. Man snakker ofte om at korte innvendige kabler bør oppgraderes relativt hyppig. Bør ikke da en så gammel lang utvendig kabel også det? Ser jo ikke mye tykkere og anderledes ut enn de innvendige. Som det sies her, er vel ikke noe som er verdt å bruke energi på. Det som vel gjerne "tar drepen" på slike kabler er graving og annet som fysisk skader kabelen. Kablene som nettleverandørene bruker er gjerne av svært høy kvalitet. Bytte kabler innvendig ofte ser jeg heller ikke for meg at det skal være noe behov for, hvis det ikke er at kabelen i utgangspunktet er i dårlig kvalitet og at det gir noen påvirkning. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. august 2019 Forfatter Del Skrevet 29. august 2019 Bytte kabler innvendig ofte ser jeg heller ikke for meg at det skal være noe behov for, hvis det ikke er at kabelen i utgangspunktet er i dårlig kvalitet og at det gir noen påvirkning. Nei, men det fokuseres ofte sterkt på når du snakker med kunderservice. At de tror det er kablene dine mellom modem, pc osv som er problemet. Pleier jo aldri være det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Du må jo skille mellom fastmontert kabel og en løs, bevegelig kabel. Kundeservice vil aldri be deg skifte en fastmontert kabel. Men løse kabler med plugg gir ofte problemer. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. august 2019 Forfatter Del Skrevet 29. august 2019 Ja skjønner.Men hos en slektning, der fokuserte de veldig på en fastmontert kabel langs veggen innendørs, og mente den var kunne være problemet.Det stemte selvsagt heller ikke.Og en tekniker som var her for noen år siden, sa rett ut at det var bare tull, når de på kundeservice mente at en kort cat 5 kabel måtte skiftes til en cat 6 kabel. Hadde null betydning sa han. Jeg oppgraderte nå til cat 6 kabler uansett etter det. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Du må jo skille mellom fastmontert kabel og en løs, bevegelig kabel. Kundeservice vil aldri be deg skifte en fastmontert kabel. Men løse kabler med plugg gir ofte problemer. Element her er vel også fort egenmonterte kabler vs. det installatører har gjort. Mistenker at det er mange som f.eks. tester kabler selv, og så hamrer på kabelfester. Da kan det være at man skader kabelen. Eller at man får dårligere koblinger mellom kabel og plugg når en del har fiklet med dette selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå