NTB - digi Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Kommuner får ikke vetorett mot vindmøller Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Alle burde ha vetorett mot vindkraftverk. Vakker, vill og urørt natur vil for alltid ha langt større verdi for landet vårt, faktisk for hele menneskeheten, enn disse hersens vindmøllene som vi slett ikke trenger kraften fra. 8 Lenke til kommentar
missi Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Skammelig! Det burde vært innført nasjonalt forbud for lenge siden. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Alle burde ha vetorett mot vindkraftverk. Vakker, vill og urørt natur vil for alltid ha langt større verdi for landet vårt, faktisk for hele menneskeheten, enn disse hersens vindmøllene som vi slett ikke trenger kraften fra. Ja hvis bare en person i en kommune er mot vindkraft, så kan ikke vindkraft bygges ut (for å ta deg bokstavelig, med ironisk snert!)! Lenke til kommentar
Patek Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 Ja til atomkraft! Sett opp et anlegg midt på vidda langt unna folk så har man strøm tilsvarende flere 1000 vindmøller... Hvorfor satser vi ikke på det? Vindmøller er også avhengige av vind, hadde jo vært fint med kraft som ikke blir påvirket av vær.. 3 Lenke til kommentar
dahln Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Hvis man leser godkjenningen av konsesjonenene fra NVE, så er det en god del synsing. Mange ser ut til å tro at vindmøller er grønn teknologi, men det er i virkeligheten drapsmaskiner som dreper mange fugler. 2 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 Alle burde ha vetorett mot vindkraftverk. Vakker, vill og urørt natur vil for alltid ha langt større verdi for landet vårt, faktisk for hele menneskeheten, enn disse hersens vindmøllene som vi slett ikke trenger kraften fra. Ja hvis bare en person i en kommune er mot vindkraft, så kan ikke vindkraft bygges ut (for å ta deg bokstavelig, med ironisk snert!)! Svar: Helt enig med deg - om bare en eneste person er imot, så blir det nei. Men litt mer alvorlig - snu på flisa og spør hvem som ønsker vindkraft i sitt nærområde. Jeg mener det enkle svaret er tre interessenter: 1) En grunneier som ikke bryr seg og som mener at arealleie til han overstyrer alle andre hensyn, 2) Skremte skolebarn som mener at det er vår oppgave å redde verden fra klimakatastrofe, og viktigst 3) Prosjektmakere som driver vindprosjekter frem til et punkt hvor de kan selges til et utenlandsk/tysk kraftselskap, mens prosjektmakeren selv ler hele veien på flyet til Spania. Etter mitt skjønn burde vårt bidrag til grønn energi være: 1) oppgradere vår gamle vannkraftverk, 2) vurdere å øke vår produksjonskapasitet fra f.eks. 30 til 60 GW slik at vi har ledig kapasitet å selge som kontraktsforpliktet balansekraft. Kontraksforpliktelser må sikre lønnsomhet før det skjer, 3) målrettet innsats for å utvikle havvind i forsøk på å gjøre det lønnsomt. Men uansett, absolutt ingen vindmøller på land!!! 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 (endret) . Endret 6. juni 2019 av trikola Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974 Skrevet 6. juni 2019 Del Skrevet 6. juni 2019 «skal tillegges stor vekt» er det samme som INGENTING. uten vetorett er NVE så mye større og mer effektive bestikkere at kommunen ikke har noe de skulle ha sagt. videre: kommunepolitikere lar seg bestikke. enten privat eller «til alles beste». dermed skulle og kommunens innbyggere hat avstemmingsrett. ser for meg at Stavanger alerede neste år er massivt FOR vindmøllepark på Rennesøy, eller Sandnes vil ha det i forsandsheiene etter kommunesammenslåingene. selvfølgelig mot skatteinntekter og styreplasser. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 «skal tillegges stor vekt» er det samme som INGENTING. uten vetorett er NVE så mye større og mer effektive bestikkere at kommunen ikke har noe de skulle ha sagt. videre: kommunepolitikere lar seg bestikke. enten privat eller «til alles beste». dermed skulle og kommunens innbyggere hat avstemmingsrett. ser for meg at Stavanger alerede neste år er massivt FOR vindmøllepark på Rennesøy, eller Sandnes vil ha det i forsandsheiene etter kommunesammenslåingene. selvfølgelig mot skatteinntekter og styreplasser. Ser ut som du har fått med deg muligheten for å skrive store bokstaver. Hadde du fulgt vanlig skriveregler (stor bokstav etter punktum) så hadde jeg sluppet å streve så veldig med å lese teksten din! Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Proton1: " Men uansett, absolutt ingen vindmøller på land!!!". Nei da. Mye vindkraft vil vi ikke ha. Ikke minst fordi vi da risikerer at prisnivået blir lavere og vi får dårligere betalt for vår vannkraft! Dette tror jeg er Protons1's store interesse. All den skade som er forbundet med vannkraft, er Proton1 villig å se bort fra, så da blir hans bekymring for miljø og fugler i forbindelse med vindkraft ganske illusorisk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 (endret) Ja hvis bare en person i en kommune er mot vindkraft, så kan ikke vindkraft bygges ut (for å ta deg bokstavelig, med ironisk snert!)! Svar: Helt enig med deg - om bare en eneste person er imot, så blir det nei. Men litt mer alvorlig - snu på flisa og spør hvem som ønsker vindkraft i sitt nærområde. Jeg mener det enkle svaret er tre interessenter: 1) En grunneier som ikke bryr seg og som mener at arealleie til han overstyrer alle andre hensyn, 2) Skremte skolebarn som mener at det er vår oppgave å redde verden fra klimakatastrofe, og viktigst 3) Prosjektmakere som driver vindprosjekter frem til et punkt hvor de kan selges til et utenlandsk/tysk kraftselskap, mens prosjektmakeren selv ler hele veien på flyet til Spania. Etter mitt skjønn burde vårt bidrag til grønn energi være: 1) oppgradere vår gamle vannkraftverk, 2) vurdere å øke vår produksjonskapasitet fra f.eks. 30 til 60 GW slik at vi har ledig kapasitet å selge som kontraktsforpliktet balansekraft. Kontraksforpliktelser må sikre lønnsomhet før det skjer, 3) målrettet innsats for å utvikle havvind i forsøk på å gjøre det lønnsomt. Men uansett, absolutt ingen vindmøller på land!!! Jeg kunne tenkt meg vindturbiner i mitt nærområde. Et teknologisk underverk som produserer strøm av vind. Hadde ikke plaget meg en millimeter å hatt en vindfarm rett sør for huset mitt der jeg vil se den fra verandaen min hver gang jeg sitter der. Ta deg en titt ut av flyvinduet neste gang du flyr innenriks og se hva du for det meste ser fra åven, mange steder ligner det overhode ikke på sivilisasjon i det hele tatt, spesielt når du kommer unna bysentrene og der hovedtyngden av befolkningen bor. Men som jeg har spurt i andre tråder om temaet, hvor var alle dere i 2008 da statens strålevern i sammråd med miljøværnorganisasjonene blei enige om at thorium kjernekraft skulle ikke Norge utrede. Hadde dere vært like våkne da hadde ikke dagens situasjon funnet sted. Endret 8. juni 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 8. juni 2019 Del Skrevet 8. juni 2019 Nei da. Mye vindkraft vil vi ikke ha. Ikke minst fordi vi da risikerer at prisnivået blir lavere og vi får dårligere betalt for vår vannkraft! Dette tror jeg er Protons1's store interesse. All den skade som er forbundet med vannkraft, er Proton1 villig å se bort fra, så da blir hans bekymring for miljø og fugler i forbindelse med vindkraft ganske illusorisk. Svar. Vanligvis syntes jeg du har gode argumenter, men her glipper du stygt. I dag er prisen på NordPool 35 øre/KWh, mens vindkraft koster mer, ofte opp mot det doble. Da er det komplett uforståelig for meg at noen mener at vi må bygge ut vindkraft som skader vår natur, som vi ikke trenger, og som vi må selge med tap. Vi har rikelig med grønn kraft (25000 KWh/pers), mer enn alle andre i Europa, og langt mer enn det som trengs for å dekke våre primære behov (lys, varme, industri). Derfor kan vi eksportere store mengder kraft i form av bl.a. metaller. Noen hevder at når vi til tider må importere kraft, så "beviser" det at vi trenger mer - makan til tøv. All kraftkrevende industri planlegges med 10-20 års perspektiv på kraft-pris og -tilgang. Med tilsig som varierer fra år til år (110-150 TWh), er det som forventet at vi til tider må importere kraft. På NordPool omsettes mer enn 400 TWh/år, samtidig som hele det europeiske kraftmarked beveger seg mot enn felles kraftpris. Å tro at noen få subsidierte TWh med norsk vindkraft skal ha noe særlig påvirkning på kraftprisen er naivt, selvsagt utover det påslaget norske forbrukere må betale for å subsidiere galskapen. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Nei da. Mye vindkraft vil vi ikke ha. Ikke minst fordi vi da risikerer at prisnivået blir lavere og vi får dårligere betalt for vår vannkraft! Dette tror jeg er Protons1's store interesse. All den skade som er forbundet med vannkraft, er Proton1 villig å se bort fra, så da blir hans bekymring for miljø og fugler i forbindelse med vindkraft ganske illusorisk. Svar. Vanligvis syntes jeg du har gode argumenter, men her glipper du stygt. I dag er prisen på NordPool 35 øre/KWh, mens vindkraft koster mer, ofte opp mot det doble. Da er det komplett uforståelig for meg at noen mener at vi må bygge ut vindkraft som skader vår natur, som vi ikke trenger, og som vi må selge med tap. Vi har rikelig med grønn kraft (25000 KWh/pers), mer enn alle andre i Europa, og langt mer enn det som trengs for å dekke våre primære behov (lys, varme, industri). Derfor kan vi eksportere store mengder kraft i form av bl.a. metaller. Noen hevder at når vi til tider må importere kraft, så "beviser" det at vi trenger mer - makan til tøv. All kraftkrevende industri planlegges med 10-20 års perspektiv på kraft-pris og -tilgang. Med tilsig som varierer fra år til år (110-150 TWh), er det som forventet at vi til tider må importere kraft. På NordPool omsettes mer enn 400 TWh/år, samtidig som hele det europeiske kraftmarked beveger seg mot enn felles kraftpris. Å tro at noen få subsidierte TWh med norsk vindkraft skal ha noe særlig påvirkning på kraftprisen er naivt, selvsagt utover det påslaget norske forbrukere må betale for å subsidiere galskapen. Synes du har mange fornuftige synspunkter. Forskjellen er nok mest fordi jeg ser på forholdene på litt lengre sikt, i det minste til 2030. På det tidspunktet skal vi ha redusert våre CO2-utslipp med 40 til 50%, som omgjort til primær energi tilsvarer 115 TWh. Nå får en mer ut av strøm, så det tilsvarer rundt 50 TWh som må bygges ut fram til 2030, altså ca 5 TWh per år. Da kommer vi vanskelig unna å bygge ut vindkraft. Det snakkes om at vindparker er industriområder. Det er å demonisere vindkraft på en usaklig måte. Vindturbiner bygges gjerne på snaufjellet, det kreves ca 0,4 % av Norges areal i områder med liten biologisk aktivitet. Etter 25 år kan vindturbinene tas ned, betong og veier fjernes og etter et titalls år er det lite spor av vindparken. Fra 2030 er forhåpentligvis flytende vindkraft såpass rimelig at all ny kraft bygges ut på havet. Nord Pools priser har vel heller ligget rundt 43 øre per kWh hittil i år og ny vindkraft i Norge kan produseres for 30 øre per kWh i følge flere kilder (alt inkludert, eks. skatter og avgifter). Jeg vil ikke bli overrasket om vi etter hvert vil kunne eksportere strøm til EU med bra fortjeneste (i tillegg til strømutveksling). Vi bør også være proaktive med å bygge ut pumpekraftverk der vi enkelt kan tilby 10 GW (og 5 TWh) i sykluser over 20 døgn til Europa (som to norske forskere har foreslått). Om også alle andre europeiske land skal oppfylle sine ambisjoner om 40% reduksjon av CO2-utslipp innen 2030, så vil det føre til kraftig etterspørsel etter fornybar energi. Vi bør være proaktive her i Norge og utvikle flytende vind så snart vi kan og tilby storskala energilagring i form av pumpekraftverk for å muliggjøre vidstrakt utbygging av vind og sol i Europa. En forutsetning for alt strømsalg og strømutveksling må naturligvis være at det er bra lønnsomhet. Videre må vi beholde og utvide vår kraftkrevende industri. Og strøm til norske forbrukere må holdes fast på dagens moderate nivå (40 øre per kWh). Med hensyn til påvirkning av europeiske priser, så tenkte jeg på norsk vindkraftutbygging, men også tilsvarende vind og solutbygging i de fleste europeiske land, som hvis den fortsetter vil føre til at strømtilførselen er høyere enn behovet slik at det holdes styr på markedsprisen på strøm. Jeg håper vi klarer å redusere vår bruk av fossile brensler innen 2030. Men jeg skjønner ikke hvordan vi skal klare det. Selv for personbiler vil vi slite. Det vil kreve overgang fra diesel og strøm i all transport til strøm/hydrogen (skip, fly, tog, busser, lastebiler etc), i tunge industrier som cement, stålproduksjon etc. På disse områdene har vi bare så vidt begynt. Så å bygge ut nok fornybar strøm er den delen som er minst krevende! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. juni 2019 Del Skrevet 11. juni 2019 Jeg kunne tenkt meg vindturbiner i mitt nærområde.Et teknologisk underverk som produserer strøm av vind.Hadde ikke plaget meg en millimeter å hatt en vindfarm rett sør for huset mitt der jeg vil se den fra verandaen min hver gang jeg sitter der.Ta deg en titt ut av flyvinduet neste gang du flyr innenriks og se hva du for det meste ser fra åven, mange steder ligner det overhode ikke på sivilisasjon i det hele tatt, spesielt når du kommer unna bysentrene og der hovedtyngden av befolkningen bor.Men som jeg har spurt i andre tråder om temaet, hvor var alle dere i 2008 da statens strålevern i sammråd med miljøværnorganisasjonene blei enige om at thorium kjernekraft skulle ikke Norge utrede.Hadde dere vært like våkne da hadde ikke dagens situasjon funnet sted. Det finnes vindmøller du kan ha i Hagen. Noen produserer ganske bra med strøm. En hyttenabo har en slik 400watt sak. Eneste problemet er at det høres ut som en mega veps er på vei når den går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå