Gå til innhold

e-Soul vs Model 3: To svært ulike el-biler som begge kan fungere for familien


Anbefalte innlegg

Ser veldig mange henge seg opp i dette med varmepumpe. På biler med fornuftig batteristørrelse og rask lading er varmepumpe unødvendig. Tesla har jo heller et system for å gjenbruke varme den må bli kvitt. Forskjellen med varmepumpe på en model 3 er jo bare noen sekunder med superlading. Varmepumpe var kritisk på bilene med oppgitt rekkevidde på 199 km. På en model 3 er det totalt uproblematisk uten. 

 

Nei, det vil jeg ikke si. Du må lade oftere og det forutsetter at man ferdes der det finnes superladere. For de av oss som farer en del der det ikke er SCer overalt har jeg savna varmepumpe i Model S flere ganger. Teslas system varmer bare batteriet, ikke kupeen. Tesla har et patent hvor de egentlig skulle integrere oppvarming av kupe via spillvarme fra batteri\motor, men de har ikke implementert dette i noen biler. Varmepumpe er en liten merkostnad (på eGolf kosta det vell rundt 7k å få som tillegg før) som gir deg opptil flere mil ekstra vinterstid, Tesla burde hatt det sier jeg etter over 60k km i Tesla og rundt 10k km i Nissan Leaf med of uten VP, Kia Soul med VP og Hyundai Kona.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med Cowboystrekk. Det å ikke ha varmepumpe er en helt unødvendig energiforbruk. Det utgjør kanskje ikke så mange km ved langkjøring, men hver km ekstra rekkevidde på vinteren er velkomment. Men hovedproblemet er småkjøring i hverdagen (10-30 min) der en høy andel av energiforbruket går med til oppvarming og dermed gjør at man må lade oftere. Jeg synes mangelen på varmepumpe er en unødvendig svakhet ved Teslaene. Det er tydelig at de er designet i California og ikke tenker så mye på vinterbruk (i flere sammenhenger).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig med Cowboystrekk. Det å ikke ha varmepumpe er en helt unødvendig energiforbruk. Det utgjør kanskje ikke så mange km ved langkjøring, men hver km ekstra rekkevidde på vinteren er velkomment. Men hovedproblemet er småkjøring i hverdagen (10-30 min) der en høy andel av energiforbruket går med til oppvarming og dermed gjør at man må lade oftere. Jeg synes mangelen på varmepumpe er en unødvendig svakhet ved Teslaene. Det er tydelig at de er designet i California og ikke tenker så mye på vinterbruk (i flere sammenhenger).

 

Effekten av varmepumpe i elbiler om vinteren er svært overdrevet. Jeg kjører BMW i3 med varmepumpe. Virkningsgraden faller fort i minusgrader, og den kobles helt ut ved minus 10. Så ja, greit nok rundt null grader, men når den trenges mest har den null effekt....
Lenke til kommentar

e-golf-eiere sier det er stor forskjell på rekkevidden med og uten varmepumpe. Rent logisk burde det også en betydelig forskjell.

 

Kjører jeg 1 mil med model S-en i -10 grader, uten forutgående oppvarming, så ligger forbruket på rundt 350 Wh/km. Om sommeren gjør jeg samme strekning med 200 Wh/km. Altså 150 Wh/km til oppvarmning på en 10 minutters tur. Nå vet jeg ikke hvorfor i3-en sin varmepumpe fungerer dårlig i kulde (det høres jo helt bak mål ut), men jeg forventer at en godt designet varmepumpe har en COP på 3 ved -10 grader ute. Med andre ord burde forbruket mitt sunket fra 350 til 250 Wh/km på disse småturene og jeg kunne ladet to ganger i uka i stedet for tre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...