Gå til innhold

e-Soul vs Model 3: To svært ulike el-biler som begge kan fungere for familien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En krøllete pakning, en anelse skjevhet i glasstaket, og karosserideler som ikke går helt i flukt. Tesla har et litt frynsete rykte når det gjelder «fit and finish», og det er nok ikke tatt ut av løse luften."

 

Jøss. Hvor har jeg lest noe lignende før....

Javisst ja. I alle verdens aviser de siste årene. En Legobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En krøllete pakning, en anelse skjevhet i glasstaket, og karosserideler som ikke går helt i flukt. Tesla har et litt frynsete rykte når det gjelder «fit and finish», og det er nok ikke tatt ut av løse luften."

 

Jøss. Hvor har jeg lest noe lignende før....

Javisst ja. I alle verdens aviser de siste årene. En Legobil.

 

Bra at du har gitt opp hydrogen for elbiler (personbiler). Men denne nedrakkingen av Tesla får meg til å stille spørsmåls hva som motiverer ditt engasjement for hydrogen som drivstoff!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kamerat er i kjøpemodus og hadde nylig begge i samme varianter på prøve og jeg fikk meg en prøvetur jeg også. Her er min dom:

 

- Kiaen er ment for 4 voksne. Interiøret gir veldig plastikkfølelse, men jeg liker fysiske knapper så det var ikke helt halvgalt. Noen fiffige detaljer som setekjøling og HUD trekker opp. Herlig sittehøyde og overraskende romslig over hodet. Flott bagasjeluke men skuffende lite volum bak det, særlig med tanke på at den ikke har frunk i det hele tatt. Motorrommet er stort men elendig utnyttet. Dvs. veldig mye luft i oppdelte volumer. Hadde de pakket ting mer kompakt kunne det blitt en frunk. For meg som har model S føltes aksellerasjonen veldig slapp ut. Kule frontlykter.

 

- Model 3-en er ment for 2 voksne og 2 småvoksne. Interiøret er overraskende mykt og rattet relativt lite. Dashen har slående ren design. Overraskende god plass over hodet her også. Fiffig lufting trekker opp, knappemangelen trekker ned. Overdreven mye touch-bruk. Siden speedomeeter og hurtigkontroller er skviset inn på samme skjerm som kart, musikk og innstillinger så føles den mye mindre enn i model-S-en. Aksellerasjonen føles som en Tesla skal føles, svært responsiv. Håndtakene føles solide. Bakluka føles utrolig kjip ut. Ingen motorisert åpning og veldig liten åpning. Frontlyktene ser helt handicapped ut. Prøv å se denne bilen "i øynene" uten å le av kombinasjonen duckface og sinte øyne. Autopiloten var håpløs på veier uten tydelige striper, men fungerte greit ellers. Nyttigheten er likevel liten ettersom jeg ikke bør eller tør ta hendene av rattet eller øynene fra veien.

 

Begge bilene hadde omtrent like middelmålig presisjon på paneler. Folieringen rundt vinduet på Kiaen så ikke helt bra ut, men det er vel en designdetalj jeg ikke skjønner. I  området der takluka er festet var det noen rare høydeforskjeller. Teslaen hadde ca 1-2mm variasjon i panelgap. Det var ikke tid til noe langkjøring, men Teslaen trekker nok klart det lengste strået på smidig langkjøring. 77 kW kan man bare glemme med Kiaen de nærmeste par årene. Det er 50 kW som gjelder de aller fleste plasser. I praksis snakker vi nok om 60 vs 20 minutter ladestopp.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra at du har gitt opp hydrogen for elbiler (personbiler). Men denne nedrakkingen av Tesla får meg til å stille spørsmåls hva som motiverer ditt engasjement for hydrogen som drivstoff!

Hva mener du? FCEV personbiler vil jo eksistere den, bare på langt nær i samme kvanta som BEV. 

Lenke til kommentar

Det er er fryktelig dårlig graf som vises. Hvorfor i all verden har dere brukt to forskjellige aksler? Det åpner opp for veldig mye feiltolking.

Ja, det glemte jeg å kommentere, men grafen er håpløs. To Y-akser som er ulikt zoomet og har ikke en gang 0 som basis, samt at X-aksen ikke er en akse men en liste over stedsnavn og har ikke riktig "avstand" mellom punktene. Se forskjellen: Artikkelbildet og slik jeg mener det bør være:

 

post-3851-0-45265000-1559684820_thumb.png

 

post-3851-0-55758200-1559684830_thumb.png

 

I den forvirrende grafen i artikkelen ser det ut som kjempeforskjell. Dette villeder leserne. Forskjellen er egentlig veldig liten.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva i alle dager skjer med grafen, a @hitokiri? 

 

Du kan bare ikke ha to ulike Y-akser i en slik sammenligning.

Hallo!?

 

 --

 

Ellers en fin artikkel. Kjekt med sammenligning av biler i samme prisklasse – er tross alt lommeboka som til syvende og sist bestemmer for de fleste av oss. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er er fryktelig dårlig graf som vises. Hvorfor i all verden har dere brukt to forskjellige aksler? Det åpner opp for veldig mye feiltolking.

Ja, det glemte jeg å kommentere, men grafen er håpløs. To Y-akser som er ulikt zoomet og har ikke en gang 0 som basis, samt at X-aksen ikke er en akse men en liste over stedsnavn og har ikke riktig "avstand" mellom punktene. Se forskjellen: Artikkelbildet og slik jeg mener det bør være:

 

 

I den forvirrende grafen i artikkelen ser det ut som kjempeforskjell. Dette villeder leserne. Forskjellen er egentlig veldig liten.

Det er fortsatt uklart for meg om grafen viser snittforbruk for hver delstrekning eller akkumulert forbruk fra start. Et søylediagram ville uansett vært bedre etter min mening. Det er ikke grunnlag for å trekke en kurve med knekker gjennom målepunktene.
Lenke til kommentar

Kiaen kan en i det minste forvente virker. Om den skulle slutte å virke så vil du i alle fall få den reparert innen rimelig tid. Det finnes til og med helt vanlige reservedeler til den. Du vil heller ikke trenge bekymre deg for at lakken skal forsvinne etter et par kilometer på grusvei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde forskjellen mellom de to var kjempestor i favør Model 3, før jeg leste kommentarene og så at grafen hadde lurt meg. Den var elendig. Et søylediagram med kategoriene "motorvei 110", "landevei 60-80" hadde vært bedre, og selvsagt lik Y-akse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis disse skal sammenlignes må man ta utgangspunkt i Model 3 standard range plus pga pris.

 

Pluss med Kia:

-Vinterrekkevidde\Varmepumpe (har kjørt mye Kia Soul\Hyundai Kona og Tesla om vinteren og ned til -10C er varmepumpa i Kia meget imponerende med svært lavt merforbruk), i svært høy hastighet vinterstid kan dog Teslan trekke det lengste strået selv om klimaanlegget bruker en del mer og batteriet er mindre.

-Fungerende servicenettverk.

-Bedre garanti (7 år)

-Høyere sittestilling for de som liker det

-Vesentlig billigere forsikring (Der jeg bor og med min bonus etc kommer Teslan i snitt 4-5k dyrere i året ut i forsikring).

-Litt lavere innkjøpspris (konfigurert Kia med sykkelkrok, metallic, vinterdekk havna på 393 hos meg, Model 3 likt speca havna på 410).

 

Pluss med Tesla:

-Bedre ladenettverk og hastighet.

-Kjøreglede.

-Ytelser

-Ekte hengerfeste og ikke bare for sykler som på Kian.

-Autopilot for de som vil ha det, litt mer bagasjeplass, dog kronglete utforming

-Lengre\ikke faste serviceintervaller.

-Bedre rekkevidde i høy hastighet pga aerodynamikk.

-Lavere sittestilling for de som liker det.

 

Ting de er jevngode på: Sommerrekkevidde i typisk 70-90 da Model 3 bruker mindre, men har mindre batteri. 54kW utnyttbart er Model 3 SR pluss, mens Kian har 60kW utnyttbart tror jeg?

Lenke til kommentar

Ingen er noen skjønnheter på utsiden, men Kia knuser Tesla på interiør. Mangelen på display bak rattet er alene god grunn til å velge noe annet. Kia er desverre litt mindre gansgster enn forgjengeren og det synes jeg er synd. 

Hadde nok personlig ikke valgt noen av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt uklart for meg om grafen viser snittforbruk for hver delstrekning eller akkumulert forbruk fra start. Et søylediagram ville uansett vært bedre etter min mening. Det er ikke grunnlag for å trekke en kurve med knekker gjennom målepunktene.

Godt poeng. Jeg skjønner heller ikke om det er akkumulert eller per strekning og hvilken gjennomsnittshastighet de hadde på de ulike strekningene.

 

Linjene mellom målepunktene synes jeg er greie. Det skaper ryddighet og man ser lettere sammenhengen enn i et punkt-diagram eller søylediagram.

Lenke til kommentar

En kamerat er i kjøpemodus og hadde nylig begge i samme varianter på prøve og jeg fikk meg en prøvetur jeg også. Her er min dom:

 

- Kiaen er ment for 4 voksne. Interiøret gir veldig plastikkfølelse, men jeg liker fysiske knapper så det var ikke helt halvgalt. Noen fiffige detaljer som setekjøling og HUD trekker opp. Herlig sittehøyde og overraskende romslig over hodet. Flott bagasjeluke men skuffende lite volum bak det, særlig med tanke på at den ikke har frunk i det hele tatt. Motorrommet er stort men elendig utnyttet. Dvs. veldig mye luft i oppdelte volumer. Hadde de pakket ting mer kompakt kunne det blitt en frunk. For meg som har model S føltes aksellerasjonen veldig slapp ut. Kule frontlykter.

 

- Model 3-en er ment for 2 voksne og 2 småvoksne. Interiøret er overraskende mykt og rattet relativt lite. Dashen har slående ren design. Overraskende god plass over hodet her også. Fiffig lufting trekker opp, knappemangelen trekker ned. Overdreven mye touch-bruk. Siden speedomeeter og hurtigkontroller er skviset inn på samme skjerm som kart, musikk og innstillinger så føles den mye mindre enn i model-S-en. Aksellerasjonen føles som en Tesla skal føles, svært responsiv. Håndtakene føles solide. Bakluka føles utrolig kjip ut. Ingen motorisert åpning og veldig liten åpning. Frontlyktene ser helt handicapped ut. Prøv å se denne bilen "i øynene" uten å le av kombinasjonen duckface og sinte øyne. Autopiloten var håpløs på veier uten tydelige striper, men fungerte greit ellers. Nyttigheten er likevel liten ettersom jeg ikke bør eller tør ta hendene av rattet eller øynene fra veien.

 

Begge bilene hadde omtrent like middelmålig presisjon på paneler. Folieringen rundt vinduet på Kiaen så ikke helt bra ut, men det er vel en designdetalj jeg ikke skjønner. I  området der takluka er festet var det noen rare høydeforskjeller. Teslaen hadde ca 1-2mm variasjon i panelgap. Det var ikke tid til noe langkjøring, men Teslaen trekker nok klart det lengste strået på smidig langkjøring. 77 kW kan man bare glemme med Kiaen de nærmeste par årene. Det er 50 kW som gjelder de aller fleste plasser. I praksis snakker vi nok om 60 vs 20 minutter ladestopp.

I Kiaen kan du senke bagasjerommet og få en del bedre plass, fremdeles ikke noen vinner, men betraktelig bedre enn uten senking. Skikkelig kule lykter på Kiaen! Skulle ønske den var hakket mer aerodynamisk! Kan fåes med hengerfeste for sykler og fant jeg ut, muligens vanlig hengerfeste, blir avklart i.l.a høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I artikkelen oppgis bagasjevolum i model 3 til 425 liter. På nettsidene til tesla står det 542 liter, noe jeg har inntrykk av at stemmer bedre.

 

Tar man med rommet foran er det vell 542, bare baki er vell 425 mener jeg å huske. I Kiaen er vell det vell målt opp til hattehylle så der kan man evt fylle på med noe stort og lett over hattehylle opp til taket, kan få bestilles gitter bak i Kiaen. Reelt sett blir vell plassen i Kiaen rundt 400-450 opp til tak så Model 3 vinner med rundt 100 liter med rommet foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Vinterrekkevidde\Varmepumpe (har kjørt mye Kia Soul\Hyundai Kona og Tesla om vinteren og ned til -10C er varmepumpa i Kia meget imponerende med svært lavt merforbruk), i svært høy hastighet vinterstid kan dog Teslan trekke det lengste strået selv om klimaanlegget bruker en del mer og batteriet er mindre.

 

 

Ser veldig mange henge seg opp i dette med varmepumpe. På biler med fornuftig batteristørrelse og rask lading er varmepumpe unødvendig. Tesla har jo heller et system for å gjenbruke varme den må bli kvitt. Forskjellen med varmepumpe på en model 3 er jo bare noen sekunder med superlading. Varmepumpe var kritisk på bilene med oppgitt rekkevidde på 199 km. På en model 3 er det totalt uproblematisk uten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...