Gå til innhold

Enermax 350: hvordan fjerne kjip pipelyd?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en ny vifte fordi jeg er grundig lei av støyen fra min nåværende. Enermax 350 w (uten fartsregulering) var for såvidt stillere i rene db, men den har en høyfrekvent pipelyd som er helt utrolig irriterende! Hadde det ikke vært for den, hadde jo maskinen vært like stille som en Cinet fra 1995...

Jeg har lagt inn asfaltplater i kabinettet og derfor kommer det nesten ingen lyd derfra. Men det hjelper ikke når PSUen lager den kjipe, migrenefremkallende lyden.

Hvordan blir jeg kvitt den? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pipelyden kommer fra noe elektronikk i strømforsyningen. Er nok en eller annen omformer av noe slag. Hvis strømforsyningen har automatisk 220/110 V bryter så er det denne som lager lyden. Hadde en slik selv, men kastet den ut da jeg ble lei pipingen.

Skulle tro asfalt-plater hjelper på slik høyfrekvent lyd.

Lenke til kommentar

Pipingen kan komme av vindinger på spoler som vibrerer høyfrekvent. Velding vanlig feil på gamle TVer o.l. Løsningen er en dusj med lakk slik at disse vindingene blir sittende fast igjen. Har samme Enermax selv, men har ikke dette problemet. Min er helt tyst.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen fra mitt HQ45 lager også en slik lyd. Hørte den først etter at jeg dro ut vifta (ja, den har funka 1mnd uten vifte og jeg tror ikke den tar kvelden med det første).

Jævlig irriterende...

Lenke til kommentar

Riktig at denne pipingen kommer fra elektronikken!

Psu'ene i pc'er er av typen switchmode powersupply!

Disse opperer ved veldig høye elektriske frekvenser, langt over det hørbare områdeet, men i spoler blir disse omgjort til lyd med lavere frekvenser. HAr problemer med akkurat det samme, på den støgge hp-firma pc'en min også!..

Sitter her og venter på ny pc som er bestillt fra komplett.no! Blir nok no annja d ja!!!...

Lenke til kommentar

Jeg har også en Enermax 350W PSU. Hører ingen piping.

Har et annet spørsmål. Har bytta ut 80mm vifta med en mere støysvar en... Burde jeg da koble ut den 92mm som sitter i bunn på psu`en?? Den trekker inn varm luft for så å blåse den ut igjennom 80mm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...