Valkyria Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Overalt på både youtube og forumer som jeg besøker er det en stor felles enighet fra både mekanikere og eiere om at man under ingen omstendigheter skal bruke noen annen olje i CVT girkassen enn den originale som er levert av Honda. Selv de dyreste alternativene skal man styre unna. Når jeg prøver å lete på nettet etter noen som forhandler denne oljen dukker det kun opp forslag til alternativer fra Castrol, G-Force, Gulf osv. Ingen leverer den genuine Honda oljen. Jeg sendte melding til min lokale Honda forhandler og spurte hva de bruker og om jeg kan kjøpe av dem, men de bruker en Valvoline universal CVT olje som de mener er like god som Honda sin originale, men den kjøper jeg ikke helt. De forskjellige tilsettningsstoffene i de ulike oljene er visstnok heller ikke 100% kompatible. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Honda HCF-2 CVT olje i Norge? Jeg finner det på Amazon (som ikke sender til Norge) og andre amerikanske Auto Part stores, men kun substituter på norske sider. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Ser ingen grunn til å ikke bruke Valvoline oljen, som merkeverkstedet bruker. Honda har ikke noen superhemmelig oppskrift, det er vel heller det at ikke all CT-olje er kompatibel. Valvoline har i mange år vært tidlig ute med å tilby oljer med spec som overholder f.eks Honda sine krav. De var SVJV den første som kunne tilby helsyntet ATFolje til Aisin (Toyota) sine vanlige automater. Har du sjekket om den Valvoline oljen du nevner holder spec som Honda har? 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) . T Endret 4. juni 2019 av Habla Møberg 1 Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Føler du noen ganger at du er litt småhysterisk til dette med oljer og andre væsker på bilene dine? At det kan være så vanskelig å godta forklaringen fra forhandler når de sier hva slags olje de bruker. Du har jo hatt en tidligere tråd også når det gjelder motorolje. Sikker på at du burde eie bil? 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Du har jo hatt en tidligere tråd også når det gjelder motorolje. Sikker på at du burde eie bil? Hva ønsker med å skrive noe slikt? Det gagner da ingen å være nedsettende. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Formaninger om å holde seg til originaltilbehør er vel mer regelen enn unntaket i bruksanvisninger, og de er veldig ofte bullshit. 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Du trenger ikke hondaolje. Du må ha en med samme spesifikasjoner. Om det er mobil1 eller castrol spiller ingen rolle. Bare ikke kjøp universalolje som passer til alt. Har prøvd selv med negativt resultat 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Føler du noen ganger at du er litt småhysterisk til dette med oljer og andre væsker på bilene dine? At det kan være så vanskelig å godta forklaringen fra forhandler når de sier hva slags olje de bruker. Du har jo hatt en tidligere tråd også når det gjelder motorolje. Sikker på at du burde eie bil? Jeg ser ikke helt problemet med å være bevisst på hva oljer jeg bruker til å vedlikeholde eiendommen min. Sannsynligvis vil du ikke finne en eneste video på Youtube hvor de benytter seg av noe annet enn Hondas egen olje når de bytter på en CVT. Som regel er dette også poengtert i videoen/guiden. Siden tydeligvis hverken jeg eller forhandler har tilgang til denne oljen er det jo klart at forhandler svarer at alternativet de bruker er like bra. Hva ellers skulle de svart? @Actibus, boxeez.no har jeg ikke hørt om før. Skal undersøke! Lenke til kommentar
masselayers Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Hei! Fant du ut av dette, OP? Er i samme situasjon. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) Habla Møberg skrev (På 4.6.2019 den 14.17): Ser ingen grunn til å ikke bruke Valvoline oljen, som merkeverkstedet bruker. Honda har ikke noen superhemmelig oppskrift, det er vel heller det at ikke all CT-olje er kompatibel. Valvoline har i mange år vært tidlig ute med å tilby oljer med spec som overholder f.eks Honda sine krav. De var SVJV den første som kunne tilby helsyntet ATFolje til Aisin (Toyota) sine vanlige automater. Har du sjekket om den Valvoline oljen du nevner holder spec som Honda har? Jo er faktisk en stor fordel å bruke den originale oljen, brukte en valvoline hybrid atf på bilen min og etter det så begynte den å slurre/hoppe på turtallet mellom girene. Dette ble bra igjen etter at jeg byttet til den originale oljen. En meget meget dyr erfaring, først kjøpte jeg 13liter av valvoline oljene til 250kr literen. Altså neste 3500kr. Deretter måtte jeg kjøpe den originale Mitsubishi oljen, og den ble kun solgt i 20l fat til absurde 6500 kr. Inkl 20% rabatt. Jeg merket også at den originale oljen var nærmest tynn som vann, mens valvoline oljen hadde en betraktelig tykkere viskositet. Endret 20. juli 2023 av Musefella Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå