Cursio Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Jeg har Win XP på C: partisjonen med ntfs filsystem, Hvis jeg prøver å innstallere win 98 på f.eks D: partisjonen (som er FAT 32) Står det at det ikke går an å installere på grunn av ntfs. Hva skal jeg gjøre? Har veldig lyst å ha et nr. 2 OS som jeg kan spille eldre spill på... (slik som viper racing) Endret 23. desember 2003 av CurSi0 Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Går ikke dette an kansje? Må jeg gjøre alle partisjoner om til ntfs for å klare å gjøre noe? Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 er ikke helt sikker, men jeg kjørte Trippel Windows en gang, husker ikke hvilke Windows versjoner det var men er ganske sikker på at Windows 98 var en av dem og ME, og ganske sikkert XP, tror at Win 98 lå på D: den gangen, og ME på C: nå husker jeg ikke gangen i installesjonen av Windows 98 men du begynner å installere, men du må jo formatere først. husker jeg slet veldig med å få 98 på den andre partisjonen. men jeg fikk det til på et vis. er en god stund siden jeg installerte noen eldre Windows enn W2K så husker det ikke helt. men det beste hadde vært om du hadde ta en backup av alle viktige filer å installert Windows 98 på C: og XP på D: Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Problemet er at C:-partisjonen er i NFTS og Win 98 kan ikke leset NTFS-partisjoner. Selv om Win98 ligger på D: må det hentes noe info fra c: ved boot. Du kan løse det ved å ha XP på en FAT32 partisjon. Lenke til kommentar
joZa Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Det er jo bedre å ha XP på D: med NTFS og FAT32 win 98 på C: Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 Får du noe ytelsestap hvis du kjører win XP i fat 32? Hvis ikke tror jeg kansje jeg går for den løsningen. Lenke til kommentar
joZa Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Fat32 har vel egentlig noe bedre ytelse (men ikke på store disker), men NTFS er mye sikrere og har flere funksjoner som Fat32 ikke har. Jeg ville ihvertfall ikke installert XP på Fat32 Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 på begge mine pc`er så har jeg NTFS på OS partisjonene mine. både XP og W2K program partisjonene mine har jeg Fat32 på. så absolutt kjør XP med NTFS, men så vet jo også de fleste av Windows 98 ikke klarer å se NTFS partisjoner. ikke bare Windows 98 men ingen av de eldre Windows versjonene kan se NTFS partisjonene, hvis man velger å lage det. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Oki, slik er det: Jeg har en 40 gb disk delt opp i: -C: Ntfs, 5Gb, win xp -D: Fat 32, 35GB + en 120 GB disk registrert som E: med ntfs. Så det jeg bør gjøre er: Installere win 98 på c: med fat 32, Installere win XP på d: med ntfs? Det blir mye styr det.... Endret 25. desember 2003 av CurSi0 Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 hvorfor blir det så mye styr? det er sånn du må gjøre det hvis du skal kjøre Dualboot Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Får du noe ytelsestap hvis du kjører win XP i fat 32? Hvis ikke tror jeg kansje jeg går for den løsningen. FAT32 ... ikke tenk på det engang. btw har du prøvd å kjøre spillene dine i "kompatibilitetsmodus" for windows 98? Det kan jo gå, da klarer du deg uten så mye tull Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Får du noe ytelsestap hvis du kjører win XP i fat 32? Hvis ikke tror jeg kansje jeg går for den løsningen. FAT32 ... ikke tenk på det engang. btw har du prøvd å kjøre spillene dine i "kompatibilitetsmodus" for windows 98? Det kan jo gå, da klarer du deg uten så mye tull Jeg kjører Fat32, det går greit det. Hvis du har tenkt til å få Fat32 tilbake må du formatere, gjorde det jeg. Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 jepp, hvis du skal gå fra NTFS til FAT32 så må du formatere ja. Windows 98 kan jo som de fleste vet bare kjøre FAT og FAT32. er ikke noe stort problem å kjøre 98 på D: du bare reinstallerer XP hvis du ikke har den fra før. så bruker du et partisjonerings program (hint Patition Magic) og lager en partisjon til Windows 98 når du så har gjort det så må du restarte maskina. så når den restarter å kommer inni Windows igjen så setter du i Windows 98 plata å restarter igjen. da booter den som vanlig, å da mener jeg å huske at du kan Installere 98 på hvilken som helst partisjon. bare å bytte C: med D: enkleste er vel om du allikevel tar en bakcup av de filene du har i XP å formaterer hele greia å begynner på nytt igjen. (nei, det trenger ikke å være så mye styr, spørs hvor rask maskin du har) så når du har installert Windows 98 så begynner du med XP nå du er ferdig med XP så er du ferdig. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Får du noe ytelsestap hvis du kjører win XP i fat 32? Hvis ikke tror jeg kansje jeg går for den løsningen. FAT32 ... ikke tenk på det engang. btw har du prøvd å kjøre spillene dine i "kompatibilitetsmodus" for windows 98? Det kan jo gå, da klarer du deg uten så mye tull Ofte kommer det opp denne feilmeldingen: This application is not a valid win32 application. Og da er det vel ikke så mye å gjøre, eller hva...? Lenke til kommentar
JA Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Du kan også ved å bruke f.eks. Partitionmagic opprette en skjult primærpartisjon. Ved å bruke f.eks. Bootmagic kan du velge hvilken partisjon du vil boote fra. Ulempen er at alt på "den andre" partisjonen er utilgjengelig når du booter maskinen. Ellers så stemmer det at Win98 må hente oppstartsinfo fra boot-partisjonen, dvs at du må ha Fat32 på C: hvis du legger inn Win98 på D:. Har du Win98 på C: og installerer WinXP på D: vil du uansett ikke ha noen problemer, det kan jo være en løsning. Fat32 er ikke så galt det, det spørs bare hvor store partisjoner du har, du mister mye plass og disken blir senere hvis clusterstørrelsen er stor Ellers så vil jeg vel tro at du kan konvertere fra Ntfs til Fat32 med en nyere PartitionMagic, du må bare boote med en dos-versjon av PartitionMagic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå