Apekattene Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Hei. Jeg har en sykkel kjøpt for 4 år siden med rammebrudd som jeg vil reklamere på. Butikken jeg kjøpte sykkelen av er konkurs Jeg ønsket derfor å rette reklamasjonen mot importør. Importør avslår reklamasjonen da dem solgte varen til butikken for 8 år siden, jeg har kjøpt en overligger. Importøren sluttet også å distribuere merke for 6 år siden. Har prøvd å lese meg opp, herunder flere masteroppgaver på temaet "reklamasjon mot tidligere salgsledd" Jeg greier likevel ikke å konkludere med "rett og galt" her. Noen som vil prøve seg? 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd:Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Det må antas at en sykkel er ment å vare vesentlig lengre enn to år, og at reklamasjonsfristen derfor er fem år. Du skriver at det er fire år siden sykkelen ble kjøpt. Så lenge det ikke har gått over to måneder fra feilen ble oppdaget og til det ble reklamert, har det blitt reklamert i tide. Videre skriver du at du ønsker å rette kravet mot tidligere salgsledd fordi selgeren av sykkelen er gått konkurs. Importøren har avvist reklamasjonen fordi det er åtte år siden sykkelen ble solgt fra dem til din selger. Forbrukerkjøpsloven § 35 første og tredje ledd:Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen. Forarbeider (Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) kapittel 6 i merknad til § 35:Tredje ledd slår fast at reglene om reklamasjon i § 27 gjelder tilsvarende for forbrukerens krav mot tidligere salgsledd. Utvalget foreslo en tilsvarende bestemmelse. Da utvalget ikke foreslo absolutte reklamasjonsfrister, ville regelen likevel falle noe annerledes ut, jf NOU 1993:27 s. 153 annen spalte. Bestemmelsen innebærer at fristen for forbrukerkjøperens reklamasjon overfor et tidligere salgsledd i det enkelte tilfellet kan være lengre enn selgerens frist for reklamasjon overfor det samme leddet. Slik jeg leser lovteksten og forarbeidene kan ikke importøren fraskrive seg ansvar med den begrunnelse at din selgers reklamasjonsfrist overfor importøren har løpt ut. Det hadde vært en merkelig mulig uthuling av femårsfristen. Endret 4. juni 2019 av Star Fox 5 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. juli 2019 Del Skrevet 3. juli 2019 Jeg har ikke peiling på jussen men er interessert i saken, samt sitatet over. Når det er formulert at "... i det enkelte tilfellet kan være lengre enn ...", hvorfor er det da så mye sikkerhet i saken at det vil gjelde her? Så er jeg også litt forbauset over at dersom en importør har solgt en var for 8 år siden til en bedrift, at den fremdeles faller innenfor 5 års reklamasjonsfrist direkte mot importøren om brukeren kjøpte den for 4 år siden. Gjelder dette kun hvis originale selger har gått konkurs? Slik jeg er vandt til i min jobb så må vi (selger) stå økonomisk ansvarlig for garanti og reklamasjon dersom vi har hatt en vare på hyllen lenge, og den går i stykker mens det fremdeles er garantitid igjen, selv om "vår" garanti er utløpt mot importøren. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 5. juli 2019 Del Skrevet 5. juli 2019 Det finnes tenkte tilfeller der selger har lengre reklamasjonsfrist enn forbrukerkjøperen. Dette kan være gjennom avtale mellom selger og tidligere salgsledd, at forbrukerkjøperen har oversittet sin relative reklamasjonsfrist m.m. At man skal kunne reklamere direkte til importør åtte år etter at varen ble importert til landet er egentlig ikke overraskende. Importerer man varer, må man også kunne stå for at de varer i 2-5 år etter at de blir solgt til sluttkunde. Det er ikke noe i loven som tilsier at tiden mellom salg importør->butikk og salg butikk->kunde skal trekkes fra kundenes reklamasjonsfrist mot tidligere salgsledd. For øvrig er det ikke noe krav om at selger må ha gått konkurs for at man skal kunne reklamere overfor tidligere salgsledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå