Gå til innhold

Derfor er det usannsynlig at elbiler uten hengerfeste kan få det senere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange som lever av og gjøre ting vanskelig, bare se hengerlappen, utover ett enkelt kurs i lastsikring burde det holde og vise at en har grunnleggende evner til og Rygge for og ta BE, nå koster det vel snart 10000 for BE, skal man ta lappen på vogntog er man vel over 150000,-....

Samtidig viser det seg at det er nødvendig å drive barnehageopplæring av voksne, fordi det blir bare fler og fler barn som aldri blir voksne, uansett alder.

 

Tenk bare på det at folk som ikke vet forskjell på en fastnøkkel og et fjærbein, liksom skal være skikket til å eie og kjøre en bil? De er ansvarlige for kjøretøyets tekniske tilstand både som eier og sjåfør. Hvordan kan noen påta seg det ansvaret når de ikke engang vet hva slags intervallservice deres egen bil trenger? Det er jo ganske enkelt ikke mulig å bære det ansvaret, med så lite voksenpoeng som mange har i dag.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Men er det nødvendig med noe så omfattende som i Norge? Det koster samfunnet store summer og det er problematisk at reglene gir så høy pris at det er uoppnåelig for mange. Ofte kan man mistenke at de som foreskriver slike kurs og de som tjener penger på det er rimelig nær hverandre. Summen av de gode intensjoner kan bli veldig høy.

Lenke til kommentar

Men er det nødvendig med noe så omfattende som i Norge? Det koster samfunnet store summer og det er problematisk at reglene gir så høy pris at det er uoppnåelig for mange. Ofte kan man mistenke at de som foreskriver slike kurs og de som tjener penger på det er rimelig nær hverandre. Summen av de gode intensjoner kan bli veldig høy.

Bestefar hadde rifle da han var konfirmant. Så sluttet man å gi barn skytevåpen, med det resultat at man ikke lengre kan forvente at en normalt oppegående person kan bruke skytevåpen trygt.

 

Da jeg var ung hadde jeg kniv i beltet. På skolen. Barm skulke skjære seg en gang eller to, så lærte de å bruke kniv. I dag får ikke barn ha kniv lengre, med det resultat at voksne personer heller ikke kan bruke noe annet enn smørkniv lengre. Enkelte knapt nok smørkniv også.

 

Jeg hadde også bil og motorsykkel da jeg var fjorten. Politiet stoppet engang ved veien, å så på at vi kjørte på jordet hjemme på gården. De gadd ikke bry seg. De skulle vel bare se at vi ikke kjørte på veien tipper jeg.

Med det resultat at jeg har kjørt bil og motorsykkel i hele mitt voksne liv, kjørt motorsykkel racing i over 300 km/t og aldri skadet meg selv, andre ellee kjøretøyet mitt.

I dag så får ikke barn kjøre bil lengre.

Med det resultat at voksne snart vurderes uskikket til å kjøre bil og roboter må ta over...

 

 

Det er et mønster her. Jo mindre vi lar barna holde på å herje, jo mer hjelpesløse og lite praktisk dyktige blir vi som voksen.

Resepten mot symptomet er mere kurs.

Resepten mot den underliggende årsaken, er å la barna prøve rifle, kniv og motorsykkel.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver av og til å lære bort følgende Pippi Langstrømpe-sitat: "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert" og velger gjerne den som ikke kan oppgaven fra før til å utføre den. I noen bedrifter (som fortsatt lever) har de motsatt filosofi. Dvs. at alle kan sin ting (sikkert veldig bra) og den dagen en slutter eller blir syk så rakner resten av kjeden fordi ingen kan den kritiske tingen som resten er avhengig av. Skulle ikke forundre meg om daglig leder kjører alle diskene sine i Raid0 og synes backup er overflødig.

 

Men tilbake til det med prisen på trafikkopplæring: Jeg kjenner ikke til opplæringsbransjen, men vet fra bygg og anleggs-bransjen at stadig strengere myndighetskrav pushes av entreprenører og leverandører fordi det utløser økt omsetning. Det er også vanskelig for folk uten bakgrunn i bransjen å argumentere mot en samlet bransje som sier at "såpass må man ha for å bli miljøvennlig", eller "for å ta sikkerheten på alvor".

 

Norge anno 2040: "Rullestolrampe, EL60-dør, lynvernanlegg og U=0,5-vinduer på redskapsboden - jadda, det trenger du - tenk på hhv UU, barna, sikkerheten og miljøet"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg prøver av og til å lære bort følgende Pippi Langstrømpe-sitat: "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert" og velger gjerne den som ikke kan oppgaven fra før til å utføre den. I noen bedrifter (som fortsatt lever) har de motsatt filosofi. Dvs. at alle kan sin ting (sikkert veldig bra) og den dagen en slutter eller blir syk så rakner resten av kjeden fordi ingen kan den kritiske tingen som resten er avhengig av. Skulle ikke forundre meg om daglig leder kjører alle diskene sine i Raid0 og synes backup er overflødig.

 

Men tilbake til det med prisen på trafikkopplæring: Jeg kjenner ikke til opplæringsbransjen, men vet fra bygg og anleggs-bransjen at stadig strengere myndighetskrav pushes av entreprenører og leverandører fordi det utløser økt omsetning. Det er også vanskelig for folk uten bakgrunn i bransjen å argumentere mot en samlet bransje som sier at "såpass må man ha for å bli miljøvennlig", eller "for å ta sikkerheten på alvor".

 

Norge anno 2040: "Rullestolrampe, EL60-dør, lynvernanlegg og U=0,5-vinduer på redskapsboden - jadda, det trenger du - tenk på hhv UU, barna, sikkerheten og miljøet"

Spørs litt hvilke oppgaver man har også. I type Ikea eller Rema 1000 butikker så går det helt fint å rullere oppgaver, og det du ikke kan, kan du lære på relativt kort tid.

I en bedrift der man har mer spesialisert kompetanse så er det ikke bare å lære opp kollegaen i noe du selv har gått 3-5-7 år for å lære.

Sjefen min har samme syn som deg, og mener alle skal kunme alt. "Kan du ikke forklare **** hva han skal gjøre?".

"Kan du ikke skrive en kort smørbrødliste til hvordan du løser dette?".

 

Det ender hver gang i at vi alle 3 er frustrert, jeg, sjefen, og han som skal læres opp. Han føler han ikke får vite alt han trenger, jeg føler jeg får alt for kort tid til å lære han opp, og sjefen syns at smørbrødlista blir alt for lang.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Sjefen min har samme syn som deg, og mener alle skal kunme alt.

Da har du tolket meg feil. Jeg mener man bør ha noe redundans eller i det minste en plan for hvor man kan hente hjelp dersom en hvilken som helst ansatt uteblir. Sårbarhetsforebygging er kanskje et bedre ord.

 

En relatert ting er at ansatte sjelden vil gjøre samme oppgave om igjen i det uendelige. I stedet for at de må skifte jobb for å få nye utfordringer er det viktig å gi de nye utfordringer internt, etter ønske og behov. Kan man minke gjennomtrekket så sparer man mye på headhunting, ansettelsesprosesser, opplæring osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...