Gå til innhold

Derfor er det usannsynlig at elbiler uten hengerfeste kan få det senere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel rimelig selvforklarende at biler som ikke er typegodkjent for hengerfeste har et svakere karosseri......  :hmm:

Ikke nødvendigvis, men det spørs om produsentene er såpass forutsigende at de har tatt høyde for dette.

 

Det at noen ikke ønsker og gi tilbakevirkende kraft kan ha "som nevnt i artikkelen" et økonomisk aspekt.

 

Et eksempel er Dewalt, det var såpass forutseende at implementerte litium-muligheter i Nicd-batterisystemet når det kom på 90 tallet, eller for og si det på en annen måte, tar du et 18V litium-batteri kan du bruke det på endel verktøy fra 90 tallet og ikke få montert batteriene fysisk på noen andre verktøy fra 90 tallet.

 

534146_3wco.gif

 

6169%2BEdQNuL._SL1500_.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel rimelig selvforklarende at biler som ikke er typegodkjent for hengerfeste har et svakere karosseri......  :hmm:

Min bil blir levert med maks 2800 kg tilhenger, men ved å bytte kroken så er den godkjent for 3500kg

 

Har bilene såpass svakt karosseri at de ikke kan trekke en henger på 750 kg så har de ikke noe på veien å gjøre

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har bilene såpass svakt karosseri at de ikke kan trekke en henger på 750 kg så har de ikke noe på veien å gjøre

Det blir vel litt feil å vurdere basert på stillestående vekt når man må ta høyde for intense belastninger på karosseriet både horisontalt og vertikalt med bil + henger inntil 80 km/t....... :hmm:

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å vurdere basert på stillestående vekt når man må ta høyde for intense belastninger på karosseriet både horisontalt og vertikalt med bil + henger inntil 80 km/t....... :hmm:

750 kg > 60 km/t

 

 

Tror ikke du får kjøpt 750 kg henger med brems.

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel rimelig selvforklarende at biler som ikke er typegodkjent for hengerfeste har et svakere karosseri......  :hmm:

 

Igrunn ikke, bilmodeller som leveres både med symaskinmotor og bilmotor har samme strukturelle styrke. Likevel er mønsteret gjerne at bilmotorutgaven kan trekke henger, men symaskinmotorutgaven ikke kan trekke henger.

Den eneste logiske forklaringen jeg kan se, er at symaskiner ganske enkelt ikke er egnet for bildrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at bilprodusenter gjør besparelser på en rimeligere modell for å spare penger. Selv Tesla gjør dette.

På en av de nyere videoene til Richrebuilds prøver han å montere en sterkere motor fra én Model X over i en annen, men møtte på problemer fordi det var en tynnere/billigere subframe som holdt motoren oppe i den billige Teslaen. De kunne brukt den sterkeste, men valgte en billigere løsning fordi den svakere motoren ikke behøvde å håndtere like mye vekt og dreiemoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man i Europa ikke kan ettermontere hengerfeste på Model 3 synes meget snodig. Bilen er utstyrt med feste punkter, man kan få typegodkjent henger feste i USA, og finnes en flott Youtube snutt på hvordan montere. Tesla sier der borte at så lenge ikke installasjonen ødelegger bilen på noen gjelder også fabrikkgaranti. Dette har vært gjort i USA siden de begynte å produsere bilen.

Så hvorfor da ikke Europa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er vel rimelig selvforklarende at biler som ikke er typegodkjent for hengerfeste har et svakere karosseri......  :hmm:

 

Igrunn ikke, bilmodeller som leveres både med symaskinmotor og bilmotor har samme strukturelle styrke. Likevel er mønsteret gjerne at bilmotorutgaven kan trekke henger, men symaskinmotorutgaven ikke kan trekke henger.

Den eneste logiske forklaringen jeg kan se, er at symaskiner ganske enkelt ikke er egnet for bildrift.

Idiot...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At man i Europa ikke kan ettermontere hengerfeste på Model 3 synes meget snodig. Bilen er utstyrt med feste punkter, man kan få typegodkjent henger feste i USA, og finnes en flott Youtube snutt på hvordan montere. Tesla sier der borte at så lenge ikke installasjonen ødelegger bilen på noen gjelder også fabrikkgaranti. Dette har vært gjort i USA siden de begynte å produsere bilen.

Så hvorfor da ikke Europa?

 

Fordi i Europa liker man ikke enkle løsninger, man må jo sørge for masse jobber for byråkrater, for mange år siden måtte man svjv demontere sikkerhetsbeltene i US lette lastebiler før godkjenning for de kunne gi en falsk trygghet, og erstatningen var ingen belter i og med fabrikken ikke ville typegodkjenne beltene etter da tidens norske krav. Slik er byråkratiet,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert en god intensjon bak typegodkjennings-regelverket, selv om det ser ut til at regelverket er hindret i dette tilfellet og ikke tekniske hindringer. Om det ikke løses for model 3 håper jeg de som utformer regelverket tar lærdom av denne episoden og tilpasser regelverket sånn at det blir mest mulig til nytte og ikke unødvendig hinder.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Volvo XC70 som noen hadde bruktimportert fra USA.

Vognkortet har dermed følgende opplysninger: Maksimal taklast 0 kg, maksimal vekt tilhenger 0 kg. 

Min norskimporterte V70 har 100 kg og 1800 kg.

Det er mulig at jeg kunne klart å fått ført inn korrekte vekter i vognkortet hvis jeg hadde kommet med masse dokumentasjon til Vegvesenet, men det er ikke sikkert. Med firkantet regelverk hjelper det sjelden å bruke sunn fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som lever av og gjøre ting vanskelig, bare se hengerlappen, utover ett enkelt kurs i lastsikring burde det holde og vise at en har grunnleggende evner til og Rygge for og ta BE, nå koster det vel snart 10000 for BE, skal man ta lappen på vogntog er man vel over 150000,-....

Lenke til kommentar

Lastebil fører kort er litt anderledes enn å bare sette seg inn å kjøre, alle person bilister burde hatt noen timer bak rattet på en lastebil når de tar førerkortet så kanskje de også hadde fått sett litt hva som ikke bør gjøres, som å kaste seg inn foran en lastebil etc som ikke har på langt nær samme stoppelengde som en personbil.

Ting endrer seg veldig om du skal kjøre med en henger å enda mer om du skal kjøre med en tung henger så det er bare bra at man må ha opplæring.

Hadde vi vært en eller anna røverstat så kunne alle gjort som de ville, men vi er nå ikke der enda.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...