Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe eller leie som student

Anbefalte innlegg

Hei.

Sikkert uendelig mange slike tråder, menmen. Trenger litt input her.

Skal flytte inn med kjæresten, og eneste stedet han egentlig har sagt seg OK med koster 10 000 i måneden (5000 på hver). Noe jeg synes er litt meste i laget... 

For slik jeg har forstått det kan man jo faktisk komme unna med ca 10k i mnd på boliglån? Skjønner jo at det avhenger av hva slags avtale og hvor stort lånet er, men er vel ikke urealistisk?

For situasjonen er at vi er studenter, så har kun studielånet/stipendet i inntekt (+sommer og ekstrajobb, 3-450 til sammen ca), men har samlet ca. 700k i egenkapital. Noen her som har fått lån med godvilje før siden de har vist god evne til å spare?

Det spørs jo egentlig om det lønner seg å kjøpe da, men føler at å bruke 10k (blir jo ikke det jeg bruker selv totalt, men fortsatt) på å leie i måneden er veldig mye.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere bør kanskje prøve å bo sammen en periode i leid bolig før dere kjøper sammen. Blir dere boende på samme sted etter fullført utdannelse? Det koster en del å selge boligen igjen. Kommunale avgifter, vedlikehold, forsikring etc er ekstra utgifter ved eie kontra leie.

Når det er sagt, så er eiendom en god langsiktig investering.

Lenke til kommentar

Dere bør kanskje prøve å bo sammen en periode i leid bolig før dere kjøper sammen. Blir dere boende på samme sted etter fullført utdannelse? Det koster en del å selge boligen igjen. Kommunale avgifter, vedlikehold, forsikring etc er ekstra utgifter ved eie kontra leie.

Når det er sagt, så er eiendom en god langsiktig investering.

Godt poeng! 

Usikkert.. Jeg har i hvert fall 5 år igjen, han bare 2. Så hadde vel vært mest hensiktsmessig å kjøpt noe med to rom så jeg eventuelt kunne leid ut hvis han flytter fra byen da. Men det blir jo igjen litt dyrere, og blir jo kanskje litt utfordringer med å betale lånet da..

Så feks på en leilighet til 1 750 000, med 3 rom, så vi kunne leid ut to (men går jo sikkert over prisantydning). Sjekka med lånekalkulator som jo ble lavere enn det prisen på leiligheten vi har sett på å leie, men nå vet jeg jo ikke hvordan man skal tolke alle de ulike tallene heller... Pluss at det er kostnader ved å kjøpe som du sier... 

(hvis noen synes dette virker veldig dårlig gjennomtenkt, så er det det, jeg bare leker med tanken og lurer på hva slags muligheter som foreligger).

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Det går absolutt ann å kjøpe som student, jeg har 6500/mnd i boliglån og vet ikke helt når jeg skal studere. finner du en med 3 sov og leier ut 2 så lever du drømmen.
Problemet vil nok være å få lånet på 1 000 000, som er veldig lite, men banker stoler kun på bevist inntekt, selv om dere kan betjene det dobbelte og mer.
Om dere leverer lønnslipper like etter sommeren så får du nok lånet.
Banken krever 15% egenkapital, og de 3 siste lønnslippene.
Du kan ikke låne mer enn Inntekt/å * 5, stort sett uten unntak

Lenke til kommentar

Hvilken by er det snakk om?

Om prosjektet ditt er økonomisk eller ikke avhenger primært av om boligmarkedet går opp eller ned. Hvis det skulle være prisnedgang fra kjøp til salg kan det tapet bli betraktelig. I tillegg har du transaksjonskostnader i form av dokumentavgift på 2,5% ved kjøp, og 60'000-100'000 til eiendomsmegler ved salg. Det er et helt år med gratis leiebolig. 

I tillegg kommer som regel felleskostnader på leiligheten. Det utgjør fort 2000-3000 pr mnd, altså 24-36'000 i året. Så kommer vedlikehold, som kan bli betydelig hvis man er uheldig eller ikke helt veit hva man ser etter når man er på visning. Om kjøleskapet går til hælvete må man kjøpe det nytt også. Møbler må man også kjøpe i egen leilighet, men det kan avogtil følge med hvis man leier. 

Så har man alltid spøkelset med samlivsbrudd. Det er dyrt. Først har man kjøpt en leilighet og betalt masse penger i statlige gebyrer, så må man betale en eiendomsmegler i etterkant for å bli kvitt leiligheten. Hvis man på toppen har vært uheldig og hatt nedgang i prisen, er hele egenkapitalen spist opp. 

Norges Bank har varslet at rentene skal videre oppover, og det antas at styringsrenta skal opp ett hakk til nå i juni. 

Så tenk deg godt om før du kjøper noe på "impuls". 

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpe og leie har ofte cirka samme kostnad per måned. Forskjellen er at når du eierså betaler du ned lånet, ergo putter penger i banken, samt verdiøkning. Når du er ferdig med studier kan du jo leie ut så den går i 0 (men øker i verdi og blir betalt ned) og tjene godt på dette og feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...