Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av gressklipper (200 Kvm hage)

Anbefalte innlegg

Vi trenger å klippe en hage (ca. 200 Kv.m) og lurer på en bensindrevet gressklipper (den manuelle gressklipperen vi kjøpte viser seg å være et litt for ambisiøst prosjekt :hm: ).

Blant prisjungelen, alle modellene, merkene og variantene -hva anbefaler dere for noe som er kvalitet, klipper bra og ikke går i stykker med det samme?

Og hvor ofte anbefales det å klippe? Jeg leser om noe som heter "Bioklippere" som visstnok skal være veldig bra, men det sies at man må klippe oftere med disse -da spørs det hvor ofte i forhold til en vanlig bensinklipper (strøm blir bare styr med ledning, og venting på batteriladning frister ikke, dessuten er hagen (iallefall inntil videre) ikke helt jevn og fin, så en kraftigere bensinvariant er nok å foretrekke vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvor ofte anbefales det å klippe? Jeg leser om noe som heter "Bioklippere" som visstnok skal være veldig bra, men det sies at man må klippe oftere med disse -da spørs det hvor ofte i forhold til en vanlig bensinklipper

Bioklipper betyr i praksis bare at det ikke er noen oppsamlingsboks for gresset, men at det bare slippes rett ned på plenen. "Problemet" med det er jo at hvis du har ventet lenger med å klippe blir det svært mye rester liggende igjen, noe som ikke er særlig pent. Fordelene er flere; gresset blir liggende igjen og vil "gjødsle" plenen, pluss at du slipper å kaste gress etter og under klipping.

Generelt vil plenen bli finere og finere jo oftere du klipper den. Av den grunn gir en robotklipper det fineste resultatet, men er også dyrest, spesielt om du har en stor/vanskelig(mye stigning) plen. Tradisjonelt har vi pleid å klippe ukentlig, men flere venter også et par uker er mitt inntrykk.

Ellers: Batterigressklippere vil nok klare hele plenen din i en ladning ganske greit. Jeg kjøpte nettopp ny gressklipper og de batteriklipperne jeg så på hadde en estimert batteritid som skulle tilsi ca 500kvm under ideelle forhold. For din del bør du derfor ha en del å gå på. Kjøper du en med batteri vil du også ofte få et batteri som vil kunne brukes til andre hageprodukter fra samme merke(kantklippere, hekktrimmer o.l.).

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi skal se litt nærmere på dette med batteriklipper, men kan denne (Stiga Multimower 53 S) til kr. 4000,- (bensindrevet) være noe?

Jeg tenkte ikke en gang på bensin. Vi har svært liten plen, så vi sjekket kun mindre klippere på batteri og robotklippere. Gikk for en billig robotklipper siden vi har helt flat og liten plen i det nye huset.

Hovedfordelen med bensinklippere er at de kjører selv. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen batteriklippere som er selvgående enda. Det du bør tenke på er derfor om du har bratte skråninger. Hvis den er relativt flat uten de store bratte bakkene ville jeg sterkt vurdert noe elektrisk. Lettere å lade enn å fylle bensin og sørge for at man har bensin klart. Støyer mindre. Batteriene kan brukes til annet verktøy. Makita f.eks., bruker to 18V-batteri på flere av sine modeller og 18V-batteri er standardbatteri på et hav av andre verktøy som kan være greit å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bensinklipperen til Biltema er ganske så bra. Den eldre modellen koster rett over 2000, mens den nye koster 2600. Jeg er veldig fornøyd med min klipper, men skulle gjerne hatt både batteridrevet og robotklipper. De på strøm bråker vesentlig mindre enn bensinutgaver

Lenke til kommentar

Ønsker selvsagt å bruke minst mulig penger på dette, men ingenting er jo gratis og det lønner seg som regel å betale litt mer første gang enn å "spare" penger ved å kjøpe det aller billigste, så.... :hm:

Den Stiga'n jeg nevnte tidligere å tråden til kr. 4000 virker på meg som en god investering, men gi gjerne tilbakemeldinger. Kikket på den i butikken samt lillebroren til 700,- mindre; begge virket greie mens førstnevnte klipper litt bredere (51 cm vs. 46 cm) og har litt kraftigere motor (160cc vs. 140 cc) så den største er sikkert ikke et dumt valg, spesielt med tanke på en hage som har vokser fort mellom hver klipp.

Du (FrihetsRegn) sier din bensinklipper har en kraftig motor -hvor kraftig i forhold til de jeg her har nevnt?

En annen sak: bruker disse vanlig bensin (fra bensinstasjonen)? Leste noe et sted om (dyr) spesialbensin, men forstod at dette kanskje var valgfritt. I butikken sa de også at det må fylles olje på, men er dette bare å fylle på til maks i beholderen, eller må man blande i riktig forhold i relasjon til bensinmengden? Sistnevnte høres komplisert ut, men leste noe om det i en annen tråd her i forumet.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Biltema sin liker blyfri 95, mens enkelte andre foretrekker alkylatbensin. Sistnevnte koster rundt 35kr litern.

Olje fylles på når du starter maskinen første gang, og skal normalt tappes ut etter 5 timers driftstid. Etter det anbefales det å bytte olje en gang i året.

Lenke til kommentar

I butikken sa de også at det må fylles olje på, men er dette bare å fylle på til maks i beholderen, eller må man blande i riktig forhold i relasjon til bensinmengden? Sistnevnte høres komplisert ut, men leste noe om det i en annen tråd her i forumet.

Du må for all del ikke fylle til det er fullt! Det skal være en peilepinne med maks og min-merker. Du skal fylle på til nivået er i mellom der. Vanligvis fyller man til maks og sjekker i blandt at det ikke har sunket. Med mindre du klarer å få tak i en klipper med totaktsmotor så skal det ikke olje i bensinen. Så godt som alle vanlige klippere i dag er 4-takt.

Ellers gjør du bare som newman221 skrev over her. Det følger også med manual som skal dekke det meste.

Lenke til kommentar

Hadde kjøpt batteriklipper til 200kvm plen. Bråker mye mindre, mindre vedlikehold, slipper å fylle bensin osv.

Jeg veit. Pes å bytte olje, måtte dra på bensinstasjon og fylle jerrykanne, rense tennplugg, luftfilter og etterse startsnora hver vår. På toppen av det hele bråker bensinmaskinen ganske godt. Naboen har en batteridrevet Bosch, og jeg sender noen misunnelige blikk i den retningen iblant.

Å bare sette batteriet til lading når man er ferdig med å klippe plena virker mer komfortabelt. Sånn sett er batteriet alltid fullt når man skal bruke det. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Joda, batteri er sikkert bra, men siden dette ikke er hjemme og vi ikke er der hele tiden trenger vi noe som kan brukes når som helst, kan oppbevares over vinteren i kulda uten å tenke på skade, og at vi også kan ødelegge batteriet ved å ikke "mosjonere" det (bruke det regelmessig).

Har vært flere plasser og spurt om den Stiga klipperen (bensin) jeg nevnte/avbildet tidligere og alle sier den er bra (lillebroren skulle også holde). Ut fra prisen å dømme burde jeg få noe som er av ganske god kvalitet.

Sedsberg: fikk høre at man skulle bruke "spesialbensin" (alkylat) til denne. Alternativt vanlig "bensinstasjonsbensin" (blyfri 95?) men da må jeg visst måle opp og blande i olje i riktig blandingsforhold. Dette i tillegg til å fylle olje separat i oljebeholderen, men dette er jo motsatt av hva du sier så det er litt forvirrende. Får vel svar på alt når jeg mottar den og leser brukerveiledningen. Jeg vet ikke om det er totakt eller firetaksmotor i den (står ikke noe i spesifikasjonene).

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Joda, batteri er sikkert bra, men siden dette ikke er hjemme og vi ikke er der hele tiden trenger vi noe som kan brukes når som helst, kan oppbevares over vinteren i kulda uten å tenke på skade, og at vi også kan ødelegge batteriet ved å ikke "mosjonere" det (bruke det regelmessig).

Har vært flere plasser og spurt om den Stiga klipperen (bensin) jeg nevnte/avbildet tidligere og alle sier den er bra (lillebroren skulle også holde). Ut fra prisen å dømme burde jeg få noe som er av ganske god kvalitet.

Sedsberg: fikk høre at man skulle bruke "spesialbensin" (alkylat) til denne. Alternativt vanlig "bensinstasjonsbensin" (blyfri 95?) men da må jeg visst måle opp og blande i olje i riktig blandingsforhold. Dette i tillegg til å fylle olje separat i oljebeholderen, men dette er jo motsatt av hva du sier så det er litt forvirrende. Får vel svar på alt når jeg mottar den og leser brukerveiledningen. Jeg vet ikke om det er totakt eller firetaksmotor i den (står ikke noe i spesifikasjonene).

Det står OHV på metalldekselet foran på motoren så det er 4-takter. Hvis den har oljebeholder og må ha spesiell bensin så ville jeg skydd den som pesten. Kjøp en ordentlig klipper.

Edit: Fant manualen til en klipper med samme motor. Der står det spesifikt at den ikke skal ha oljeblandet bensin og at den kan gå på både vanlig 95 og alkylatbensin, og at den kun skal ha olje i veiva.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Flott at du fant en brukermanual til en med samme motor. Jeg har nemlig ikke funnet noe om Stiga Multimower 53 S hverken på Stiga sin nettside eller noe annet sted på nettet. Merkelig.

Kanskje Jernia er litt lik Elkjøp der de bestiller egne varianter av produkter som kun de selger....

Så, regner du dette som en ordentlig klipper? Hvis ikke, hva ville du anbefalt av bensinklippere?

Lenke til kommentar

@TS

Dersom manuell gressklipper blir for ambisiøst prosjekt for 200 kvm plen og jeg forutsetter du ikke har ødelagt helse vil jeg hevde: 

2. Du har en totalt uegnet manuell klipper (jada, enkelte modeller - særlig eldre - skulle det vært skuddpremie på!)  Skaff en brukbar modell, f eks GC-HM30 fra Einhell eller en https://www.al-ko.com/shop/no/al-ko-comfort-38-5.html?gclid=CNTSocjh1-ICFVIuGAod6koOug 
3. Dine plenambisjoner er på et nivå som tilsier https://www.jernia.no/mam/celum/celum_assets/9593439420446_3165140828260_358400_tif.jpg?1 eller noe lignende. (Modellen passer for inntil 400 kvm - altså reelt inntil 300 kvm - og heterBosch  Indego 40. Den føres av bl a Jernia og Clas Ohlsson. ) 

Bensinklipper i din situasjon er sludder, den betyr mer arbeid enn en håndklipper som fungerer og ikke mindre på en plen størrelse stort frimerke som faktisk er klippbar plen som ikke smadrer knivene ved første forsøk og motoren ved annet. 
Lenke til kommentar

Den Stiga gressklipperen ser helt grei ut. Det er en stor fordel med bio-klipp. Olje bruker å være 0.6 liter på gressklippere (der er peilepinne), og skal byttes en gang i året (går sikkert bra i mange år også).

Alle bensinklippere er 4 takt og går på vanlig 95 oktan. De skal ikke ha olje i bensin. Alkylatbensin (for firetakt) uten olje kan brukes og tåler bedre lenger lagring.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Batteriet kan du lett lagre innendørs. Du vil ha betydelig mer vedlikeholdsstyr med en bensinklipper, det er hvertfall sikkert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...