Gå til innhold

Nervøs for fagprøve

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp til fagprøve i kjemiprosess om 2 uker og er veldig nervøs. Det er flere jeg vet om som har strøket, og jeg føler at det er mye jeg kommer til å glemme. Har dere noen tips til å forberede seg til fagprøve, og slutte å grue seg?

Jeg skal på ferie 2 dager etter den 3 dager lange prøven, og vil veldig gjerne klare den så jeg slipper å tenke på det på ferien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle slike tester i livet er bare en prosess. Når du skal ut i arbeidslivet, blir -hver dag- en slik prøve! Så hvis du er så nervøs nå, så kan du bare reflektere over at du blir så nervøs hver eneste dag når du skal jobbe. Så det er best du kommer over den nervøsiteten i dag. Hvis det går galt, så kan du bare prøve igjen til du klarer det.

Dessuten, hvis du kan fagstoffet ditt godt nok, så har du ingenting å være nervøs for. Så bare pugg, pugg og pugg litt mer, for å fjerne nervøsiteten best mulig. Da har du gjort alt du kan, du har bevist for deg selv at du har gjort ditt beste. Så selv om det går galt da, så har du ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Sørg for å ha gode mat-, trening og søvnrutiner de siste 2 ukene frem nå, så du minimerer risiko for at noe uforutsigbart skjer med dette.

Du skal jobbe med dette i resten av livet ditt. Hvis du ikke klarer denne prøva, hvordan blir det med jobblivet da? Du må bare klare det, du har ingen annen valg ^^

Øk presset på deg selv, men også inspirér deg selv. Har du lidenskap for yrket, så vet du at du vil klare det. Hvis du gjør det bare for penger, så blir det unødvendig press og ingen glede.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dei fleste som stryk på fagprøva stryk nok fordi dei dummer seg ut. Generelt for alle fagprøver så er det eit par viktige ting som du må fokusere på:

- Forklar korleis du har forstått arbeidsoppgåva og korleis du har tenkt å løyse den.

- Tenk HMS i alt du gjer. Bruk verneutstyr og begrunn kvifor du bruker verneutstyret. Aldri ta snarvegar når det gjeld sikkerheit.

- Sei kva du veit og ikkje kva du trur. Dersom du er usikker så skal du slå opp svaret før du uttaler deg.

Ellers så er det lurt å jobbe mest mulig som om det var fagprøve. Få deg ei rytme og ein vane for korleis du skal jobbe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle slike tester i livet er bare en prosess. Når du skal ut i arbeidslivet, blir -hver dag- en slik prøve! Så hvis du er så nervøs nå, så kan du bare reflektere over at du blir så nervøs hver eneste dag når du skal jobbe. Så det er best du kommer over den nervøsiteten i dag. Hvis det går galt, så kan du bare prøve igjen til du klarer det.

Dessuten, hvis du kan fagstoffet ditt godt nok, så har du ingenting å være nervøs for. Så bare pugg, pugg og pugg litt mer, for å fjerne nervøsiteten best mulig. Da har du gjort alt du kan, du har bevist for deg selv at du har gjort ditt beste. Så selv om det går galt da, så har du ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Sørg for å ha gode mat-, trening og søvnrutiner de siste 2 ukene frem nå, så du minimerer risiko for at noe uforutsigbart skjer med dette.

Du skal jobbe med dette i resten av livet ditt. Hvis du ikke klarer denne prøva, hvordan blir det med jobblivet da? Du må bare klare det, du har ingen annen valg ^^

Øk presset på deg selv, men også inspirér deg selv. Har du lidenskap for yrket, så vet du at du vil klare det. Hvis du gjør det bare for penger, så blir det unødvendig press og ingen glede.

Takk for svarene. Jeg føler at jeg kan stoffet veldig bra, men jeg har lett for å tulle når jeg snakker som The Avatar sier. Jeg skal gå igjennom presentasjonen flere ganger før prøva, for å være sikker på at jeg husker å si alt. 

Når det kommer til søvn, jobber jeg skift så det er vanskelig å få løst det. Heldigvis er det kun i helgen jeg jobber natt, og jeg får 2 dager etter til å komme meg på. Jeg går ikke på trening vanligvis, men jobben består mye av fysisk arbeid så får jo noe der. Spiser for det meste sunt både jobb og hjemme så det er ingen problem.

Prøven består av presentasjon, en dag du jobber med en oppgave og en dag til å presentere oppgaven samt uterunder og kontrollrom. Føler at de 2 sistnevnte kommer til å være bedre, da jeg kjenner anlegget godt.

Lenke til kommentar

Min gamle Tae Kwon Do trener sa når vi skulle graderes opp: "det er bra at dere er nervøse, det er fordi dette betyr noe for dere. Hadde dere ikke vært nervøse hadde det ikke betydd noe for dere". Men så er det jo noe med at man ikke må la det ta helt overhånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min gamle Tae Kwon Do trener sa når vi skulle graderes opp: "det er bra at dere er nervøse, det er fordi dette betyr noe for dere. Hadde dere ikke vært nervøse hadde det ikke betydd noe for dere". Men så er det jo noe med at man ikke må la det ta helt overhånd.

Ja, det betyr veldig mye for meg å klare det. Liker å bli fort ferdig så jeg slipper å tenke på det. Skulle egentlig gått opp i august, som lærlingkontrakten faktisk slutter  :)

Lenke til kommentar

Dessuten, hvis du kan fagstoffet ditt godt nok, så har du ingenting å være nervøs for. Så bare pugg, pugg og pugg litt mer, for å fjerne nervøsiteten best mulig.

Dette blir litt for enkelt i mitt hode. Selv om en blir nervøs før en fagprøve vil en jo ikke fjerne stresset. Nervøsitet i passe dose øker fokuset og gjør at man presterer bedre. På universitetet er det gjerne de som leser mest og får best resultater som også er mest nervøse, så det er ikke noe sammenheng i det. Jo mer innsats, desto værre er det å få dårlig resultat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjenner at nervene kommer nå. Fagprøva er på mandag, og stryke er ingen alternativ for min del. Jeg ser presentasjonen klart for meg, og har øvd litt for meg selv og for de på skiftet mitt. Problemet er at jeg glemmer å si ting, eller er rotete når jeg er nervøs. Jeg snakker også ganske fort. 

Lenke til kommentar

Bare husk at du skal jobbe med det her hele livet ditt ^^ Du skal kunne snakke om det her som om det er å snakke om været. I hvert fall tilnærmet like godt. Du blir nok tilgitt litt. Men øv deg på å være genuin under stress. Skulle du glemme deg eller miste hodet, spør om de kan formulere spørsmålet annerledes.

Litt nervøsitet er sunt, det skjerper deg, men når du går inn for å ta prøva, så glemmer du nervene og legger sjela i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Første dag gikk noenlunde bra, selv om det var noen spørsmål jeg ikke helt forsto og gikk helt av sporet på. 

Pratet meg også noe bort, så jeg ikke rakk hele presentasjonen, men den siste delen tar jeg på dag 3 (siste dagen).

Fadder er positiv, så kan egentlig ikke gjøre noe annet enn å være positiv jeg også :)

Skal komme med oppdatering når prøven er slutt! :)

Endret av MrCuzNT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...