jae-ols Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Har noen erfaringer med Mirtazapin? Lurer på om det er noen bivirkninger som ikke er bra. Har fått det av legen som medisin mot søvnproblemer. Har brukt det for kort til å trekke noen konklusjon. Bare det ikke er vektøkning. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Leser du ikke pakningsvedlegget på medisinene du tar? Mirtazapin er antidepressiva, med bl a følgende bivirkninger: Andre mulige bivirkninger med mirtazapin:Svært vanlige (kan forekomme hos flere enn 1 av 10 personer): økt appetitt og vektøkning. døsighet eller søvnighet. hodepine. munntørrhet. 2 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 2. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Må være lov å spørre. Tror ikke på vektøkning. Gått på de en uke nå, og ingen økt appetitt. Og ingen døsighet. Men usikker på om de virker på søvnproblemer. Det er det jeg bruker de for. Jeg tar også Cipralex. Endret 2. juni 2019 av jae-ols Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Hvis intensjonen er for søvnproblemer brukes ofte svært lave doser. Hvilken dose står du på nå? Ikke alle får søvnighet som bivirkning og da kan det være lurt å snakke med legen om andre alternativer. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 3. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg går på 30 mg. Alternativet er Zopiclone, som er vanedannende og litt skummel. Legen vil helst at jeg ikke skal stå på Zopiclone. (Trafikkfare) Har sovet tre netter nå med Mirtazapin. Men blir det vektøkning er det utelukket. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg går på 30 mg. Alternativet er Zopiclone, som er vanedannende og litt skummel. Legen vil helst at jeg ikke skal stå på Zopiclone. (Trafikkfare) Har sovet tre netter nå med Mirtazapin. Men blir det vektøkning er det utelukket. Har noen i familien som ble satt på 15mg og sov bra på det, noen bruker 7.5mg og. Visstnok er matlyst-bivirkninga mer avhengig av høyere dose, mens du kan få søvnighetseffekt ved lave doser. Zopiclone kan være på sin plass om man sporadisk sliter mye med søvn, men har lengre perioder hvor man sover bra og. Da slipper du problemene med tilvenning, over lengre tid vil dog remeron eller noen av de eldre allergimedisinene være mer fornuftig. Du kan evt høre med legen om å prøve enda lavere dose remeron\mirtazapin siden du allerede står på antidepressiva. Remeron i seg selv er en effektiv antidepressiva så om den kun er tenkt for søvn vil jeg anbefale å finne lavest mulige dose som kan i bedre søvnkvalitet. Om du får tilbud om seroquel\kvietapin ville jeg styrt unna, noen leger gir ut det ennå selv om både relis og legemiddelverket fraråder det, det er et h... å slutte med å kan gi noen stygge bivikninger på sikt. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 3. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2019 Har noen i familien som ble satt på 15mg og sov bra på det, noen bruker 7.5mg og. Visstnok er matlyst-bivirkninga mer avhengig av høyere dose, mens du kan få søvnighetseffekt ved lave doser. Zopiclone kan være på sin plass om man sporadisk sliter mye med søvn, men har lengre perioder hvor man sover bra og. Da slipper du problemene med tilvenning, over lengre tid vil dog remeron eller noen av de eldre allergimedisinene være mer fornuftig. Du kan evt høre med legen om å prøve enda lavere dose remeron\mirtazapin siden du allerede står på antidepressiva. Remeron i seg selv er en effektiv antidepressiva så om den kun er tenkt for søvn vil jeg anbefale å finne lavest mulige dose som kan i bedre søvnkvalitet. Om du får tilbud om seroquel\kvietapin ville jeg styrt unna, noen leger gir ut det ennå selv om både relis og legemiddelverket fraråder det, det er et h... å slutte med å kan gi noen stygge bivikninger på sikt. Jeg har prøvd det aller meste gjennom 30 år. Og Zopiclone har vært den som har virket best. Men den er vanedannende og legen er skeptisk. Men jeg må sove så jeg må ta det som virker. Det jeg tenker nå er at jeg får dobbelt opp med antideppresiva. (Cipralex og Remeron) Men den siste skal vist nok hjelpe mot søvnproblemer. Jeg får prøve meg litt fram. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Man blir ofte dyttet full av antidep. noe som kan føre til forverring av søvnen før man får noe som faktisk er ment for å bedre søvn, som Imovane, Vival osv. De sistnevnte er å foretrekke.Mange har gått på feks. Imovane i tiår sammenhengende, uten problemer.... Anonymous poster hash: dcfd8...d4b Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Den dopen der er fryktelig (Mirtazapin) gir mareritt lignende søvn. Drømmene er fryktelig og det gir vektøkning. Nå blir det Zopiclone. Den er best. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 I går skrev du at du hadde sovet tre netter med Mirtazapin. For 2 dager siden skrev du at du ikke trodde på vektøkning, siden du hadde gått på dem i en uke uten økt appetitt. I dag sier du det stikk motsatte. Kanskje du bør tenke deg om og gi det litt mer tid. Kanskje er det Cipralex du bør slutte med, i samråd med legen. Cipralex kan gi bivirkninger som insomnia, angst, rastløshet og unormale drømmer. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 I går skrev du at du hadde sovet tre netter med Mirtazapin. For 2 dager siden skrev du at du ikke trodde på vektøkning, siden du hadde gått på dem i en uke uten økt appetitt. I dag sier du det stikk motsatte. Kanskje du bør tenke deg om og gi det litt mer tid. Kanskje er det Cipralex du bør slutte med, i samråd med legen. Cipralex kan gi bivirkninger som insomnia, angst, rastløshet og unormale drømmer. Det er nok for kort tid, men har gått opp to kilo på kort tid, og har forferdelige drømmer. Jeg er helt slått ut dagen etter. Cipralex har jeg brukt i 10 år og merker ingen bivirkninger. Det går dårlig uten for å si det slik. Har aldri hatt slike vonde drømmer før jeg begynte med Mirtazapin. Det er nok synderen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Det er nok for kort tid, men har gått opp to kilo på kort tid, og har forferdelige drømmer. Jeg er helt slått ut dagen etter. Cipralex har jeg brukt i 10 år og merker ingen bivirkninger. Det går dårlig uten for å si det slik. Har aldri hatt slike vonde drømmer før jeg begynte med Mirtazapin. Det er nok synderen. Men du har hatt søvnproblemer i lang tid. Derfor kan det være en mulighet å prøve andre antidepressiva i steden for Cipralex. Dette er noe du må ta opp med legen din. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Men du har hatt søvnproblemer i lang tid. Derfor kan det være en mulighet å prøve andre antidepressiva i steden for Cipralex. Dette er noe du må ta opp med legen din. Jeg har prøvd de fleste, og nesten alle har vektøkning som bivirkning. Cipralex er ikke så ille. Søvnproblemene har vart over 30 år. Og det som fungerer best er Zopiclone. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Det er vell stort sett bare wellbutrin og prozac av antideoresdivaene som ikke har vektøkning som bivirkning, begge de gir gjerne redusert vekt, dog hjelper ingen av dem på søvn. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 4. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2019 Hvordan fungerer wellbutrin? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. juni 2019 Del Skrevet 4. juni 2019 Hvordan fungerer wellbutrin?Den er en DNRI (øker dopamin og noradrenalin) i motsetning til cipralex som er SSRI (øker serotonin). Hos noen kan den gi søvnproblemer siden dopamin øker våkenhet/energi, det bidrar også til lavere sultfølelse. Hos andre påvirker den ikke søvn. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 5. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2019 Det er vell stort sett bare wellbutrin og prozac av antideoresdivaene som ikke har vektøkning som bivirkning, begge de gir gjerne redusert vekt, dog hjelper ingen av dem på søvn. Må nok ha sovemedisin om kvelden. Prøvde Sobril, men da kunne jeg sove til kl. 12. Utrolig god virkning på søvn. Men skummel medisin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå