Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe for far med enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Min far og onkel driver hver sitt enkeltmannsforetak og tar på seg en del oppdrag der de samarbeider. Når de trenger hjelp av hverandre, pleier de å fakturere "differansen" i tid til hverandre for å gjøre opp seg i mellom, og tar ut penger som de skatter for hver for seg i hver sitt enkeltmannsforetak

Min far skal nå ta på seg et litt større anbud som han vil trenge hjelp av meg for og der min onkel ikke skal være med. I tillegg skal han ha litt fri fremover og lurer på om jeg kan hjelpe av med noen faste arbeidsoppgaver han har. Men hvordan går vi frem for at arbeidet skal være lovlig? Kan jeg bare utføre jobben, la han overføre penger direkte til meg uten at vi har en kontrakt, som jeg senere fører opp på selvangivelsen? Eller må jeg også registrere et enkeltmannsforetak og fakturere ham for arbeidet på samme måte som min far og onkel gjør seg i mellom?
Dette er ikke snakk om noe fast ansettelsesforhold i så måte, kun tidsbegrensede enkeltjobber, I tillegg til at jeg sporadisk hjelper av med de faste tingene han har.

Anonymous poster hash: 094f8...569
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forutsetter at du er over 18, ikke en del av dine foreldres husholdning (helt OK om du bor i hybel/kjellerleilighet, men altså “armlengdes avstand” og ikke felles husholdning) og at v snakker om mer arbeid enn hva som kan puttes under “hobby” (veilende 5000 kr/år for “dette og alt som ligner”) 

Det er da to lovlige muligheter. 

a) Din far ansetter deg - gjerne med arbeidstid “ved tilsigelse”, men med helt ordinær ansettelseskontrakt og retter/plikter som ansatt (feriepenger, arbeidsgiveravgift, sykepenger betalt av bedriften i starten, osv) - og tar omkostninger/papirarbeid som følger med det 

b) Du må opptre på samme måte i forhold til din far som din onkel gjør. Registering i Brønnøysund, registering hos skatteetaten, faktura og regnskap som for slike små enheter. Imidlertid ingen MVA i første omgang , den slår inn ved 50000 kr utfaktureret siste tolv måneder 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan forstå kan han ikke bare overføre pengene til deg, da unndrar dere arbeidsgiveravgift.

Du kan bli ansatt i en midlertidig stilling og han kan lønne deg som ansatt. Det med fører da betaling av arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk av skatt og opptjening av feriepenger. OTP slipper dere vel dersom jobben er kortere enn et år.

Et annet alternativ er at du oppretter ditt eget enk/as og fakturerer for oppdragene.

Uansett hvordan dette organiseres bør/må dere vel ha en kontrakt. Usikker på hvordan det går ved bokettersyn dersom det forsvinner penger ut av et firma uten noen kontakt eller arbeidsavtale.

Lenke til kommentar

Dette er ikke snakk om noe fast ansettelsesforhold i så måte, kun tidsbegrensede enkeltjobber, I tillegg til at jeg sporadisk hjelper av med de faste tingene han har.

Det høres ut som at du kan være "ikke-ansatt lønnstaker". Da kan du motta lønn for enkeltstående oppdrag uten å være fast eller midlertidig ansatt. Det kalles å være oppdragstaker/"ikke-ansatt lønnstaker"/"lønnstaker utenfor tjenesteforhold"/frilanser.

Oppdragsgiver for en "ikke-ansatt lønnstaker" skal trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift som i et vanlig lønnstakerforhold, men har ikke noe sykepengeansvar. Også ellers har "ikke-ansatt lønnstaker" færre rettigheter enn en som er ansatt. Vedkommende har ikke rett til feriepenger, ikke rettigheter som arbeidstaker i forhold til arbeidsmiljøloven og ikke krav på yrkesskadetrygd eller yrkesskadeforsikring. "Ikke-ansatt lønnstaker" skal heller ikke tas med i oppdragsgiverens tjenestepensjonsordning, men kan tegne egen spareordning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...