Gå til innhold

Sp tar opp lokalt veto mot vindkraft i Stortinget

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noen tilhenger vindkraft, så sånn sett er jeg indirekte enig med Sandra Borch her, men jeg mener dere bommer på hva saken egentlig dreier seg om.

Det dreier seg om prinsippet om at nasjonale myndigheter står over de lokale. Akkurat som rettsvesnets hierarki av domstoler bør Sandra Borch lære seg hvordan norske myndigheter er bygget opp. Det er helt naturlig at nasjonale interesser må stå sterkere enn lokale. F.eks i lokaliseringsdebattene om veiutbygginger, asylmottak, spesialavfallsdeponi, universiteter, hoved-kampflybase og nå vindturbiner. Stortinget og nasjonale departementer osv står øverst i hierarkiet. Deretter fylkeskommunene og under de igjen kommunene. Det hadde blitt ufattelig mye rot og vært som sand i maskineriet i lokaliseringsdebatter om Sandra Borch fikk snudd hierarkiet på hodet og kommunene skulle krangle seg i mellom om lokaliseringer uten at staten kunne satt foten ned og sagt hvilken kommune det passer best for Norge å ha det i.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller gi korreks til de nasjonale myndighetene enn å sette hieratkiet på hodet. Stortinget bør avvikle støtteordninger for vindkraft og legge den innsatsen på andre områder som ikke raserer norsk natur. Energieffektivisering i bygg er ett slikt tiltak. Et annet er oppgradering av vannkraftverk til mer effektive turbiner. Det alene kan frigjøre mer energi enn en storstilt utbygging av vindkraft. Har dessverre ikke link til artikkel med tall på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med de som er imot vindkraft i lokalområdene? Skal de bygge atomkraftverk, solcellepark, kullkraftverk, vannkraftverk i hagen?

Slik jeg har forstått det, så trenger vi 70 TWh for å nå grønne mål (30 TWh for å bytte ut fossil industri, og 40 for å lage hydrogen).

Setter vi solceller på det meste av bygg så gir det oss 26 TWh.

Oppgraderer vi vannkraftverkene våres gir det 20 TWh.

Tar vi flere sparegrep ved å effektivisere husstandene ender vi med 4 THw spart.

70-50 TWh = 20 TWh som vi må skaffe via andre grønne metoder.

https://www.tu.no/artikler/10-vanlige-sporsmal-om-vindkraft-og-svar/462126

Et atom-kraftverk vil jo også hjelpe betraktelig, og best av alt, det er lite synlig.

Sånn i tillegg til solceller altså, bare å bygge kjernekraftverket i bakgården min, har fjelltomt som er tilgjengelig. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mange gode grunner til å ikke bygge ut vindkraft på land!

• Bevaring av fugler og innsekter i området
  • Ødeleggelse av utsikten av urørt natur i mange mil
  • Faktisk ødeleggelse av natur/villmark, grunnet selve vindmøllene, de enorme annleggsveiene rundt, og sonen de gjør utrygg pga fare for utkast av isklumper fra bladene
  • Lydforurensning
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...