Gå til innhold

Sp tar opp lokalt veto mot vindkraft i Stortinget

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med SP her. Jeg vil definitivt ha mer lokal "sjølråderett", på flere områder. (Og derfor større råderett over egne inntekter.)

Så blir spørsmålet: Hva med den motsatte problemstillingen: Skal kommuner kunne iverksette prosjekter mot statens vilje? (Da selvsagt uten stadig finansiering, igjen antatt en situasjon hvor kommunene rår over egne inntekter.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Som sagt et annet sted: De som vil ha vindmølleparker kan bygge dem i sin egen "hage", forutsatt at naboene er enige. Så skal vi se hvor mange det blir av dem.

Problemet er at vindmøllene forsøpler utsikten opptil 100km vekke. Uansett hvor du står på en fjelltopp vil du s disse monstermøllene ruve undertrykkende over det som kunne ha vært fri og fredelig natur.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt et annet sted: De som vil ha vindmølleparker kan bygge dem i sin egen "hage", forutsatt at naboene er enige. Så skal vi se hvor mange det blir av dem.

Hva med de som er imot vindkraft i lokalområdene? Skal de bygge atomkraftverk, solcellepark, kullkraftverk, vannkraftverk i hagen?

Slik jeg har forstått det, så trenger vi 70 TWh for å nå grønne mål (30 TWh for å bytte ut fossil industri, og 40 for å lage hydrogen).

Setter vi solceller på det meste av bygg så gir det oss 26 TWh.

Oppgraderer vi vannkraftverkene våres gir det 20 TWh.

Tar vi flere sparegrep ved å effektivisere husstandene ender vi med 4 THw spart.

70-50 TWh = 20 TWh som vi må skaffe via andre grønne metoder.

https://www.tu.no/artikler/10-vanlige-sporsmal-om-vindkraft-og-svar/462126

Endret av Nerowulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med de som er imot vindkraft i lokalområdene? Skal de bygge atomkraftverk, solcellepark, kullkraftverk, vannkraftverk i hagen?

Slik jeg har forstått det, så trenger vi 70 TWh for å nå grønne mål (30 TWh for å bytte ut fossil industri, og 40 for å lage hydrogen).

Tar vi flere sparegrep ved å effektivisere husstandene ender vi med 4 THw spart.

Offshore vind dersom det er mulig, og ikke vesentlig dyrere enn kjernekraft.

Står det mellom å fylle opp naturen på land og fjell med vindmøller, eller å bygge ett kjernekraftverk, så tar jeg et kjernekraftverk.

Ett enkelt kjernekraftverk kan levere opp mot 50TWh, og er like rent som vind, og renere enn sol, når det kommer til CO2/klima utslipp. Når det kommer til naturen(fugler,dyr, estetikk og beholde urørt natur) er kjernekraft bedre enn vind også. 

50TWh på ett enkelt kraftverk som ikke produserer CO2 og knapt nok berører naturen.

Til sammenligning lager alle vindmøllene i hele vindmøllelandet Danmark 14.8TWh.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis de vil. 

Hvis ikke får de klare seg uten strøm. Eller kjøpe den av noen som vil selge sin, til den prisen de vil selge den for. De kan ikke forvente at andre vil ha hverken vindmøller eller atomkraftverk i sine "hager", når de selv ikke vil ha dem i sin. 

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal vi kaste vekk all den energien på å lage hydrogen for?

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal vi kaste vekk all den energien på å lage hydrogen for?

Jeg bare tok ut tallene fra en rapport. Grunnen for å lage hydrogen er for å kjøre miljøvennlig der hvor batteri ikke er brukenes. (for eksempel store skip over større avstander.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet blir jo global oppvarming da. Ingen vil ha vindmøller ved siden av seg. Likevel vil vi ha bedre klima. Miljøaktivister vil ha vindmøller, men ingen som ødelegger naturen. Som betyr at det etter deres krav nesten er umulig å bygge vindmøller i Norge per i dag. De sier havmøller. Ser folk sier det her og, men det er ikke bare bare. Hvorfor tror folk Statoil/Equinor og Statskraft bygger dem i Skottland/Danmark/Tyskland i grunne farvann? 

Selvfølgelig er vindmøller i norsk farvann målet, men det er ikke mulig per i dag. Så hvorfor snakker folk om det som alternativ?

Ser en på land som Spania, eller Nederland har de godt med vindmøller der, til tross for altså langt høyere befolkningstetthet. 

Personlig støtter jeg atomkraft da, men det er det så mange motstandere mot. Folk er jo alltid motstander av enhver form for utbygging av energi nær dem, da blir det jo helt umulig. Hvis vi da lar kommuner bestemme.... ja da blir det ikke bygget noe som helst da. Alle tenker noen andre kan ha det hos seg, jeg vil ikke ha det med meg, men da blir det ingensteds da. Fint forslag fra SP for å få velge, men dette vil aldri i livet skje. Det er allerede svært vanskelig å bygge vindmøller i Norge. Så vanskelig at selv norske statseide selskap bygger masse i utlandet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. er grunneier for Svarthammaren vindpark i Snillfjord kommune. Dette prosjektet har jeg jobbet med i 13 år. Nå har plutselig kommunen kommet på andre tanker og stemmer nei. Vi grunneiere ønsker utbygging. Har ikke vi grunneiere noen rettigheter ??

Mvh Frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er vindmøller i norsk farvann målet, men det er ikke mulig per i dag. Så hvorfor snakker folk om det som alternativ?

Nordlaks bygger en havmerd i Kina som er 400 m lang og 60 m bred, og det jeg lurer på er hvorfor vi ikke plasserer 1 eller 2 vindturbiner på denne?

Havmerden bygges fordi det er god økonomi i fiskeoppdrett, og en skulle tro økonomien ble enda bedre dersom en i tillegg til laks kunne selge strøm, så hvorfor satser ikke Equinor på denne løsningen i stedet for Hywind?

Regner ikke med at du kan svare, men det må vel finnes noen som kan tilbakevise regnearket som sier at en strømpris på 30 øre/kWh gir god fortjeneste når en kombinerer fiskeoppdrett med energiproduksjon.

Lenke til kommentar

Nordlaks bygger en havmerd i Kina som er 400 m lang og 60 m bred, og det jeg lurer på er hvorfor vi ikke plasserer 1 eller 2 vindturbiner på denne?

Havmerden bygges fordi det er god økonomi i fiskeoppdrett, og en skulle tro økonomien ble enda bedre dersom en i tillegg til laks kunne selge strøm, så hvorfor satser ikke Equinor på denne løsningen i stedet for Hywind?

Regner ikke med at du kan svare, men det må vel finnes noen som kan tilbakevise regnearket som sier at en strømpris på 30 øre/kWh gir god fortjeneste når en kombinerer fiskeoppdrett med energiproduksjon.

Jeg tror vi alle vet du har ditt personlige prosjekt som omhandler nettopp dette som du ønsker å selge til andre. Denne tråden er derimot for diskusjon, ikke selv-promotering av egne prosjekter. 

Equinor er et ekstremt profesjonelt selskap med veldig mange gode ansatte som har skikkelig peiling Når de tar en beslutning er det godt grunnlag for den, og de tar som oftest gode beslutninger også. 

Selv jeg kan se utrolig mye problemer med ditt forslag. Kommer derimot ikke til å diskutere det videre med deg, siden du er personlig investert i å selge dette konseptet, selv om ingen har lyst til å bruke det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Offshore vind dersom det er mulig, og ikke vesentlig dyrere enn kjernekraft.

Står det mellom å fylle opp naturen på land og fjell med vindmøller, eller å bygge ett kjernekraftverk, så tar jeg et kjernekraftverk.

Ett enkelt kjernekraftverk kan levere opp mot 50TWh, og er like rent som vind, og renere enn sol, når det kommer til CO2/klima utslipp. Når det kommer til naturen(fugler,dyr, estetikk og beholde urørt natur) er kjernekraft bedre enn vind også. 

50TWh på ett enkelt kraftverk som ikke produserer CO2 og knapt nok berører naturen.

Til sammenligning lager alle vindmøllene i hele vindmøllelandet Danmark 14.8TWh.

Sjekk et bathymetri kart over nordsjøen og du vil se at det er ofte er 200 - 500 meter dyp, vindkraft på monopåler som vi ser gode resultater på i storbritania og danmark har en mye lavere vannstand. Monopålen settes på maks 40 - 60 meter dyp. Per dags dato er det 6 flytende vindmøler, som er vell og bra, men fortsatt ikke gunstige om du tenker pris. Støtter atomkraft forslaget ditt. Men har du sett muligheten for å demme opp en fjord? Oppdemning av indre Jøsenfjorden, hvor det ikke bor mennesker, så vil du få et kraftverk som kan levere kraft tilsvarende 5 ganger norges vindpark i dag (10000 mw).

• Liker 1
Lenke til kommentar

En merde er da dimensjonert for helt andre laster enn en vindmølle... Det er i dag bare 6 flytende vindmøller, sikkert av en grunn. Såvidt jeg er kjent med problemstillingen så er det også problemer med kablene som skal føre strømmen tilbake til land.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi alle vet du har ditt personlige prosjekt som omhandler nettopp dette som du ønsker å selge til andre. Denne tråden er derimot for diskusjon, ikke selv-promotering av egne prosjekter. 

Equinor er et ekstremt profesjonelt selskap med veldig mange gode ansatte som har skikkelig peiling Når de tar en beslutning er det godt grunnlag for den, og de tar som oftest gode beslutninger også. 

Selv jeg kan se utrolig mye problemer med ditt forslag. Kommer derimot ikke til å diskutere det videre med deg, siden du er personlig investert i å selge dette konseptet, selv om ingen har lyst til å bruke det.

Mitt personlige prosjekt får jeg ikke lov å legge ut for TU, og har heller ikke gjort det.

Nordlaks sin havmerd er under bygging og har ingen ting med meg å gjøre, så denne kritikken forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...