Svein M Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Legger på 10% på speedometer som viser 10% feil 50 -> 55 60 -> 66 70 -> 77 80 -> 88 90 -> 99 100 -> 110 110 -> 121 Lenke til kommentar
Kruspe Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 Er ikke noe problem å ikke bli tatt. Er bare å bo på bygda det. Politiet gir faen og lokalbefolkningen kjører like gris selv. Hender så klart at noen blir tatt, men da blir de tatt utenfor landet/bygda. Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 9. juni 2019 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Ble stoppet av og fikk en gedigen bot pga jeg lå 20kmt over fartsgrensa i 100 sona.. Gikk ifra 110 til 100, samme veiestandard så jeg så ikke på skilta, ble stoppet og 4700 kr fattigere. Ufattelig irritert og null respekt ovenfor regelrytterne.. At det er de samme satsene helt ned på 70kmt og oppover gir absolutt ingen mening. 70kmt kan jo være en smal kjerrevei med boliger rundt om. Endret 9. juni 2019 av mrpc Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Ble stoppet av og fikk en gedigen bot pga jeg lå 20kmt over fartsgrensa i 100 sona.. Gikk ifra 110 til 100, samme veiestandard så jeg så ikke på skilta, ble stoppet og 4700 kr fattigere. Ufattelig irritert og null respekt ovenfor regelrytterne.. At det er de samme satsene helt ned på 70kmt og oppover gir absolutt ingen mening. 70kmt kan jo være en smal kjerrevei med boliger rundt om. Mer latterlig inn mot Trondheim da, 60 og 80 sone på veier det ville vært 100-110 på i Østlandet. Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 Mer latterlig inn mot Trondheim da, 60 og 80 sone på veier det ville vært 100-110 på i Østlandet.Men nå blir jo dere styrt av bilhatende "globalsosialister" så hva kan man forvent.. Var så sure penger at nå holder jeg meg innanfor fartsgrensa og 99% kjører forbi meg på motorveien. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Legger på 10% på speedometer som viser 10% feil 50 -> 55 60 -> 66 70 -> 77 80 -> 88 90 -> 99 100 -> 110 110 -> 121 Har du fått sjekket speedometeret og vet at det viser 10% feil? 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 (endret) Har du fått sjekket speedometeret og vet at det viser 10% feil? Dette med 10% feil på speedometeret var bare et tenkt eksempel. Min erfaring er at i sammenlignet med GPS farten så er speedometer bare 4-5% feil. Endret 14. juni 2019 av Svein M Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Heilt generelt så er det ofte slik at bilar i det lavare prissjiktet har opp til 10% feilvisning, bilar i mellomklassa har ca 5% feilvisning, og dyre kvalitetsbilar har ofte heilt nøyaktige speedometer, som i verste fall kan ha negativ feilvisning. Før ein legg seg til ein vane med å konstant ligge på grensa for å få fartsbot, miste sertifikatet, ubetinga fengsel eller kva ein er mest redd for, så må ein sjekke sin eigen bils reelle fart opp mot kva speedometeret viser. I verste fall så har du ein dyr tysk luksbil der speedometeret viser eit par prosent for lite. Når du då sett cruisekontrollen på akkurat 104 km/t for å ligge på lappegrensa i 80-sona, så kan bilen fort ha 107 km/t i reell fart fordi speedometeret har feilmarginen feil vei. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Er jo litt morsomt å se at det er så 'viktig' å ligge over fartsgrensen for enkelte. Ikke f at man skal ligge i 80 i 80 sona, man må bare over, kjøre forbi mm. Det er også morsomt å se når man når igjen samme personene senere på turen. Spart i enkelte tilfeller kun sekunder og har hatt langt mer stressende og farligere kjøring. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Her er en artikkel om hvor lite en sparer og hvor dramatisk risikoen øker om en øker farten: https://www.dinside.no/motor/sa-lite-sparer-du-pa-a-bryte-fartsgrensa/70003615 2 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Heilt generelt så er det ofte slik at bilar i det lavare prissjiktet har opp til 10% feilvisning, bilar i mellomklassa har ca 5% feilvisning, og dyre kvalitetsbilar har ofte heilt nøyaktige speedometer, som i verste fall kan ha negativ feilvisning. Før ein legg seg til ein vane med å konstant ligge på grensa for å få fartsbot, miste sertifikatet, ubetinga fengsel eller kva ein er mest redd for, så må ein sjekke sin eigen bils reelle fart opp mot kva speedometeret viser. I verste fall så har du ein dyr tysk luksbil der speedometeret viser eit par prosent for lite. Når du då sett cruisekontrollen på akkurat 104 km/t for å ligge på lappegrensa i 80-sona, så kan bilen fort ha 107 km/t i reell fart fordi speedometeret har feilmarginen feil vei. Jeg tror nok ikke det er noen sammenheng her. Jeg har hatt biler i "alle" prissjikter og det stemmer ikke. Jeg mener misvisningen er der av en bestemt grunn. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Så og si alle biler i dag har GPS med veikart, så en kan enkelt sjekke hvor fort man egentlig kjører Jeg justerer opp farten med cruisecontrol for å finne nøyaktig hastighet Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 En annen ting er at de som liker å si at de ALDRI har blitt tatt ofte har fått bot. Hæ? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Er jo litt morsomt å se at det er så 'viktig' å ligge over fartsgrensen for enkelte. Ikke f at man skal ligge i 80 i 80 sona, man må bare over, kjøre forbi mm. Det er også morsomt å se når man når igjen samme personene senere på turen. Spart i enkelte tilfeller kun sekunder og har hatt langt mer stressende og farligere kjøring. Største problemet er jo at det ikke går an å følge fartsgrensen. Et eksempel når jeg skal på jobb så kan jeg enten ligge i høyre felt og ligge 10-20 under fartsgrensen eller så kan jeg ligge i venstre feltet og følge trafikken som ligger ca 10 over. På vanlig 2feltsvei så kommer man alltid bak noen som enten følger fartsgrensen eller ligger under. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Heilt generelt så er det ofte slik at bilar i det lavare prissjiktet har opp til 10% feilvisning, bilar i mellomklassa har ca 5% feilvisning, og dyre kvalitetsbilar har ofte heilt nøyaktige speedometer, som i verste fall kan ha negativ feilvisning. Er dette en påstand eller er det dokumentert? Av erfaring så utgjør alder på bil større forskjeller i avvik enn prisklasse. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Er dette en påstand eller er det dokumentert? Av erfaring så utgjør alder på bil større forskjeller i avvik enn prisklasse. Det er bare vås han kommer med. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Er dette en påstand eller er det dokumentert? Av erfaring så utgjør alder på bil større forskjeller i avvik enn prisklasse. Bygger det på resultata frå denne artikkelen: https://www.dagbladet.no/tema/speedometeret-lurer-deg-sa-fort-kjorer-du-egentlig/64009531 Mange av bilane med stor missvisning er bilmerker som VW, Opel og Toyota, og i den andre enden av skala er det bilmerker som Audi og Mercedes. Det er sjølvsagt ein del modellar som avviker frå dette, men det er få dyre bilar på lista over bilar med stor feilmargin og mindre billige bilar på lista over bilmerker med liten feilmargin. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Største problemet er jo at det ikke går an å følge fartsgrensen. Et eksempel når jeg skal på jobb så kan jeg enten ligge i høyre felt og ligge 10-20 under fartsgrensen eller så kan jeg ligge i venstre feltet og følge trafikken som ligger ca 10 over. Eksemplet ditt gir jo full mulighet for å følge fartsgrensen. Under pga trafikk er jo å følge fartsgrensen - du kan også gå opp til maks fartsgrense i venstre fil. Så jo, ett glimrende eksempel på at det nettopp går an. Lenke til kommentar
accer Skrevet 15. juni 2019 Del Skrevet 15. juni 2019 Legger på 10% på speedometer som viser 10% feil 50 -> 55 60 -> 66 70 -> 77 80 -> 88 90 -> 99 100 -> 110 110 -> 121 Nye biler har ingen feilmargin. Det blir trekket fra automatisk fra politiet sin side. Siden ikke alltid utstyret er til å stole på. Dette du kommer med nå er mer biler før 2000 tallet., og noen få opp til 2005. Så har dette blitt vannet bort. Om det er så misvisende som dette på en nyere bil så må du inn å få det kalibrert den så det blir riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå