Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine

Anbefalte innlegg

Hei. Har de siste ukene hatt hodepine ca 5 av 7 dager i uken, det kan vare i flere timer iløpet av dagen. Føler Paracet hjelper litt men jeg har ikke lyst til å bruke det hver dag i flere måneder. Det gjør vondt i øynene, bak øynene, pannen og rundt omkring fremme i hodet. Hodepine er ikke noe jeg har vært veldig plaget av før, men akkurat nå i det siste har det vært til tider helt jævlig. Har nylig tatt masse blodprøver (for noe annet), de var helt fin. 

Er det noen andre måter å minske plagene, eventuelt hva det kan være? 

Anonymous poster hash: fb294...f7b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har de siste ukene hatt hodepine ca 5 av 7 dager i uken, det kan vare i flere timer iløpet av dagen. Føler Paracet hjelper litt men jeg har ikke lyst til å bruke det hver dag i flere måneder. Det gjør vondt i øynene, bak øynene, pannen og rundt omkring fremme i hodet. Hodepine er ikke noe jeg har vært veldig plaget av før, men akkurat nå i det siste har det vært til tider helt jævlig. Har nylig tatt masse blodprøver (for noe annet), de var helt fin. 

Er det noen andre måter å minske plagene, eventuelt hva det kan være? 

Det kan jo være så mange ting.

1) Sover du nok, føler du at du får nok søvn, og ro om kvelden til å avstresse?

2) Jobber eller studerer du, har du en aktiv beskjeftigelse? Hvordan føler du at dette går?

3) Spiser du riktig? Drikker du vann? Et "morsomt" eksperiment kan være å prøve å kutte ut alt annen drikke og bare drikke vann et par-tre dager, det har virket bra på meg noen ganger.

4) Aktivitet, fysisk form? Blitt mye mentalt stress og for lite fysisk trening? Bare 30 minutter småjogging hver dag kan være nok.

5) Alkohol og andre rusmidler, hvor mye?

Utover slike generelle spørsmål og råd har i hvert fall ikke jeg kompetanse til å spørre andre spørsmål.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det var tre ukers ventetid for å få time, så jeg skal om en stund.

Hei, TS! 

Du kan be om en akutt time hos fast legen din, du vet det sant? Dersom dette er skikkelig ille så anbefaler jeg at du gjør dette. OBS: dette må skje rundt kl 8 om morgenen, dersom de tilby dette. Ring å hør med dem på mandag!!

Er dette forresten hodepine i ene delen av hodet eller hele? Om det er ene delen så er dette migrene, og dersom du har det så hyppig så lurer jeg på om det er en kronisk lidelse du lider av.. Både min mor og søster har kronisk migrene og det er ikke noe gøy. 

Om det er migrene så er det ikke så mye du faktisk får gjort med det.. Det finnes medisiner mot det, men ikke noe som faktisk hjelper særlig dersom det er kronisk. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det kan jo være så mange ting.

1) Sover du nok, føler du at du får nok søvn, og ro om kvelden til å avstresse?

2) Jobber eller studerer du, har du en aktiv beskjeftigelse? Hvordan føler du at dette går?

3) Spiser du riktig? Drikker du vann? Et "morsomt" eksperiment kan være å prøve å kutte ut alt annen drikke og bare drikke vann et par-tre dager, det har virket bra på meg noen ganger.

4) Aktivitet, fysisk form? Blitt mye mentalt stress og for lite fysisk trening? Bare 30 minutter småjogging hver dag kan være nok.

5) Alkohol og andre rusmidler, hvor mye?

Utover slike generelle spørsmål og råd har i hvert fall ikke jeg kompetanse til å spørre andre spørsmål.

1. Jeg sover nok.

2. Jeg verken jobber eller studerer. Sluttet med studier i Januar pga kraftig oppbluss av kroniske sykdommer. De begynner å komme under kontroll nå.

3. Jeg har et variert og sunt kosthold.

4. Ekstremt lite aktivitet, veldig dårlig fysisk form. Sykdom og fatigue er nok hovedårsaken her.

5. Null alkohol, null rusmidler.

Hei, TS! 

Du kan be om en akutt time hos fast legen din, du vet det sant? Dersom dette er skikkelig ille så anbefaler jeg at du gjør dette. OBS: dette må skje rundt kl 8 om morgenen, dersom de tilby dette. Ring å hør med dem på mandag!!

Er dette forresten hodepine i ene delen av hodet eller hele? Om det er ene delen så er dette migrene, og dersom du har det så hyppig så lurer jeg på om det er en kronisk lidelse du lider av.. Både min mor og søster har kronisk migrene og det er ikke noe gøy. 

Om det er migrene så er det ikke så mye du faktisk får gjort med det.. Det finnes medisiner mot det, men ikke noe som faktisk hjelper særlig dersom det er kronisk. 

Heisann. Ja jeg er klar over det, tingen er rett og slett at jeg er så ofte til legen med andre saker at jeg er kommet til ett punkt at jeg føler at jeg maser på fastlegen min. Det er mye forskjellige helseplager, og litt hodepine føler ikke jeg er nok til en akutt time. 

Tilbake til spørsmålet ditt, ja det er hodepine i fremsiden av hodet, varierer fra høyre til venstre fremside samt bak øyner og i pannen, til tider midt på hodet. Har ikke merket til noe hodepine bak i hodet. Tenkte på migrene, men er ikke dette noe man har siden barndommen eller kan det komme midt i 20 årene? 

Nå vil jeg også si at det er ikke en ekstremt intenst smerte, det blir bare slitsomt i lengden blandet med de andre plagene jeg har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Heisann. Ja jeg er klar over det, tingen er rett og slett at jeg er så ofte til legen med andre saker at jeg er kommet til ett punkt at jeg føler at jeg maser på fastlegen min. Det er mye forskjellige helseplager, og litt hodepine føler ikke jeg er nok til en akutt time. 

TS, det skal du bare drite i. Når du sliter med hodepine/migrene er dette noe du må ta på alvor. Legen din er der for å hjelpe deg, om det betyr at du går oftere enn andre skal du ikke bry deg om. Dette er bare samfunnet som får deg til å tro at du er mindre viktig, du er like viktig som alle oss andre, og da må du også ta det på alvor, om det vil være å ta en akutt time for å få hjelp så er det bedre enn at tilstanden blir verre. Når slike ting inntreffer så er det viktig at man får behandlet det kjapt sånn at man eventuelt får utelukket at det blir et varig problem. 

Jeg synes forøvrig du er tøff som tør å skrive om dette, det er ikke alle som tør det ser du.. Det er blitt et stigma å snakke om  helsen vår når det egentlig burde være en selvfølge at man kan være åpen om det. 

Stå på TS uansett hvordan du går fram. Krysser fingrene for deg. :)

Forøvrig kan jeg si at min familie har vært svært mye til fastlegen, og det er ikke noe du skal bry deg om.. Vi har mye sykdom i familien og da går vi heller en gang for mye enn en gang for lite! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kanskje det er kyssesyken? Jeg fikk bare sinnssykt vondt i hodet som symptom når jeg fikk det, pleier aldri å ha vondt i hodet så visste at noe var galt. Er greit å få funnet ut av det, spesielt hvis du er fysisk aktiv (må ta pause hvis du driver med ting som kan sette press på kroppen fordi milten din hovner opp og kan i verste fall sprekke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...