Redaksjonen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 For snaut 4 milliarder kroner kan det danske strømnettet takle én million elbiler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Kostnaden på 3000 DKK/bil er veldig lav, men merk at de snakker om bare 1 million biler i 2030 og det er ikke en gang rene elbiler, men en miks av elbil og plugin-hybrider. Den danske bilparken er estimert å passere 3 millioner i 2023. Dvs at de tar sikte på en elbilandel på under 30% i 2030. Jeg synes det hørtes litt lite ut og tror at Danmark ikke helt har skjønt hvor fort det kan velte om når man først når vippepunktet. Når det gjelder problemet effekt-topper så kan det nok bekjempes ved å redusere hovedsikringene i boligene slik at man ikke kan både lade elbil, koke mat og mye annet samtidig. Da tvinges man til å ta et valg av hvilket utstyr som skal få effekt. Eventuelt at elbilladerne utstyres med målerstyrt effektbegrensning. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg qualbeen Skrevet 1. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2019 Jeg lader bilen min på 10 ampere. Det tilsvarer en helt vanlig panelovn. Er det slik at en ekstra panelovn i de danske hus, vil gjøre at nettet total-kolapser? Jeg forstår ikke dette helt ... Stadig flere nordmenn har valgt å bytte ut 3 til 4 panelovner med én varmepumpe. Bare der har du spart inn nok strøm til å lade minst en bil. Riktignok har panelovner flest termostat; de står ikke på hele tiden. Mot en bil som typisk må saktelades i 4 til 6 timer for å dekke en gjennomsnittlig kjøredag. ("Ingen" som tømmer batteriet sitt fullstendig hver eneste dag. Ikke behov for å lade daglig i 8-12 timer.) Allikevel; effekttoppene burde ikke bli noe verre. Panelovner slår seg gjerne inn samtidig (når det er kaldt), og/eller aktiveres manuelt i det man kommer hjem fra jobb (.. og begynner å lage mat). Dagens brune- og hvitevarer bruker også mye mindre strøm enn tidligere. Samt at belysning er LED-basert. En elbil ekstra per husstand burde da egentlig gå helt fint ... (Hvis ikke er nettet i meget dårlig stand fra før, og bør kanskje uansett oppgraderes -- elbil eller ei?) PS: dersom alle skal lade på 32A stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Jeg har her tatt høyde for kun 10A. 11 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Jeg lader bilen min på 10 ampere. Det tilsvarer en helt vanlig panelovn. Er det slik at en ekstra panelovn i de danske hus, vil gjøre at nettet total-kolapser? Jeg forstår ikke dette helt ... Svaret finnes i artikkelen: "og dermed til å kreve inn et beløp fra kundene". Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Kostnaden på 3000 DKK/bil er veldig lav, men merk at de snakker om bare 1 million biler i 2030 og det er ikke en gang rene elbiler, men en miks av elbil og plugin-hybrider. Den danske bilparken er estimert å passere 3 millioner i 2023. Dvs at de tar sikte på en elbilandel på under 30% i 2030. Jeg synes det hørtes litt lite ut og tror at Danmark ikke helt har skjønt hvor fort det kan velte om når man først når vippepunktet. Det ble solgt 1545 elbiler i Danmark i fjor, av totalt 218 498 biler solgt. Det betyr at kun 0.7% av nye biler solgt i Danmark, er elbiler! Dersom danskene skal nå selv 1 mill. elbiler i 2030, så må det nok enorme subsidier til, slik vi har i Norge. Sannheten er at ingen kjøper elbil for miljøet, det er kun når de er billige å kjøpe, billige å kjøre, og har en hel masse fordeler i trafikken generelt, at folk kjøper elbil, i stedet for bensin- eller diesel-bil. Det står ikke stort bedre til i Sverige, dog er det solgt noen flere elbiler der enn i Danmark, men hver tiende elbil solgt i Sverige har blitt eksportert til Norge ettersom svenske banker for lengst har funnet ut at de kan få utbetalt incentiver i Sverige, deretter eksportere bilen til Norge for salg, å tjene enda mer penger. Det er nesten kun i nisselandet, og et par andre steder, at elbiler er populært. Endret 1. juni 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg WiiBoy Skrevet 1. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2019 Det ble solgt 1545 elbiler i Danmark i fjor, av totalt 218 498 biler solgt. Det betyr at kun 0.7% av nye biler solgt i Danmark, er elbiler! Dersom danskene skal nå selv 1 mill. elbiler i 2030, så må det nok enorme subsidier til, slik vi har i Norge. Sannheten er at ingen kjøper elbil for miljøet, det er kun når de er billige å kjøpe, billige å kjøre, og har en hel masse fordeler i trafikken generelt, at folk kjøper elbil, i stedet for bensin- eller diesel-bil. Det står ikke stort bedre til i Sverige, dog er det solgt noen flere elbiler der enn i Danmark, men hver tiende elbil solgt i Sverige har blitt eksportert til Norge ettersom svenske banker for lengst har funnet ut at de kan få utbetalt incentiver i Sverige, deretter eksportere bilen til Norge for salg, å tjene enda mer penger. Det er nesten kun i nisselandet, og et par andre steder, at elbiler er populært. Dette viser bare at inntensivene er nødvendige og virker. Man får den teknologiske utviklingen man betaler for. PS. Kina er store på elbil, og de er ikke et lite «nisseland» bare så du vet det. 11 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Dette viser bare at inntensivene er nødvendige og virker. Man får den teknologiske utviklingen man betaler for. Det første spørsmålet er vel heller om den teknologiske utviklingen er noe skattebetalere skal betale for, eller de som kjøper bilene? Det andre spørsmålet er hvorvidt Norge har skjønt det, eller om de fleste andre land har skjønt det, hvor det i stedet for å gjøre biler billigere, satses på å redusere bilbruk og gjøre andre tiltak? PS. Kina er store på elbil, og de er ikke et lite «nisseland» bare så du vet det. Kina er store på all bil, men av omtrent 28 millioner solgte biler i 2018, hvor mange prosent mener du er elbiler, i og med at de er så store på elbiler der nede ? Endret 2. juni 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Jeg synes det hørtes litt lite ut og tror at Danmark ikke helt har skjønt hvor fort det kan velte om når man først når vippepunktet. Flere som ikke skjønner det, elbil er bare en bitte liten del av dette. Alle må halvere det totale energiforbruket man har, med foreksempel å kjøpe en liten elbil eller aller helst ikke eie en bil, eller bruke gammel-bil absolutt minimalt og ikke kjøpe ny bil. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Dette viser bare at inntensivene er nødvendige og virker. Man får den teknologiske utviklingen man betaler for. PS. Kina er store på elbil, og de er ikke et lite «nisseland» bare så du vet det. Vet ikke tallene for 2018 men i 2017 ble det solgt ca. 28 millioner nye biler i Kina og i 2018 ca. 1.2 millioner BEV/PHEV solgt i Kina "en dobling fra 2017" så de ligger langt under Norge hvor 40% av nybilsalget var elektrisk. Endret 2. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Det første spørsmålet er vel heller om den teknologiske utviklingen er noe skattebetalere skal betale for, eller de som kjøper bilene? Det å få samfunnet i en retning er selvfølgelig staten( finansiert av befolkingen) som styrer. For å oppnå utviklingen som kreves, og tempoet man ønsker, så er det naturlig at staten legger til rette for dette. På samme måte som når Norge ville bli en oljenasjon. Staten har vært rundhåndet med intensiver og vi har fått det oljeeventyret de håpte på. Hadde denne «regningen/oppgaven» blitt plassert på sluttbruker ville eventyret aldri blitt noe av. Det samme kan sies om utallige ting, alt fra utdannelsesnivå, industri til nyskapning og gründervirksomhet. Dette er heller ingen unik norsk praksis. Det andre spørsmålet er hvorvidt Norge har skjønt det, eller om de fleste andre land har skjønt det, hvor det i stedet for å gjøre biler billigere, satses på å redusere bilbruk og gjøre andre tiltak? Det du, og mange med deg, ser ut til å ikke forstå er at man ikke kun kan gjøre ett tiltak. Man gjør veldig mye, på veldig mange fronter, samtidig. Det gjøres mange tiltak for å redusere bilbruken både lokalt og nasjonalt. Samtidig er det viktig å gjøre bilsektoren renere, ettersom den vil leve med oss i mangfoldige år til. Kina er store på all bil, men av omtrent 28 millioner solgte biler i 2018, hvor mange prosent mener du er elbiler, i og med at de er så store på elbiler der nede ? Dersom du vil vri statistikk til egen fordel, og kun bruke statistikken for å prøve å vinne billige poenger, kan du godt regne sånn. Dersom du er ute etter å bruke statistikk til kunnskap og innsikt, så må du ta med det faktum at Kina, historisk sett, har et ekstremt ustabilt og mangelfull elnett. Det tatt i betraktning, så velger en veldig høy andel av de som har mulighet elbil. Kina bygger ut nettet sitt i stort omfang, og det vil gi langt større området mulighet til å velge elbil i fremtiden. 3 Lenke til kommentar
Herman Ellingsen Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Jeg lader bilen min på 10 ampere. Det tilsvarer en helt vanlig panelovn. Er det slik at en ekstra panelovn i de danske hus, vil gjøre at nettet total-kolapser? Jeg forstår ikke dette helt ... Stadig flere nordmenn har valgt å bytte ut 3 til 4 panelovner med én varmepumpe. Bare der har du spart inn nok strøm til å lade minst en bil. Riktignok har panelovner flest termostat; de står ikke på hele tiden. Mot en bil som typisk må saktelades i 4 til 6 timer for å dekke en gjennomsnittlig kjøredag. ("Ingen" som tømmer batteriet sitt fullstendig hver eneste dag. Ikke behov for å lade daglig i 8-12 timer.) Allikevel; effekttoppene burde ikke bli noe verre. Panelovner slår seg gjerne inn samtidig (når det er kaldt), og/eller aktiveres manuelt i det man kommer hjem fra jobb (.. og begynner å lage mat). Dagens brune- og hvitevarer bruker også mye mindre strøm enn tidligere. Samt at belysning er LED-basert. En elbil ekstra per husstand burde da egentlig gå helt fint ... (Hvis ikke er nettet i meget dårlig stand fra før, og bør kanskje uansett oppgraderes -- elbil eller ei?) PS: dersom alle skal lade på 32A stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Jeg har her tatt høyde for kun 10A. Jeg undrer meg også over vinklingen i hovedartikkelen - det økte uttaket av strøm som følge av overgang til elbiler burde delvis veies opp av øvrige besparelser i strømforbruk. Jeg tenker derfor at det lukter litt elkraft-lobbyisme av denne artikkelen, og at den derfor er et bakstrebersk tilskudd i miljødebatten. Artikler med slik faglig slagside blir dessuten flittig brukt av klimafornektere i de tusen hjem, og det er ikke utenkelig at f.eks. Steve Bannon kunne ha bidratt i utformingen av disse utspillene. 1 Lenke til kommentar
pergh Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 [snip] Sannheten er at ingen kjøper elbil for miljøet, det er kun når de er billige å kjøpe, billige å kjøre, og har en hel masse fordeler i trafikken generelt, at folk kjøper elbil, i stedet for bensin- eller diesel-bil. Mye brukt påstand det der, men har ikke sett belegg for det. Ut fra hva jeg har observert, er det mange som har lyst til å bidra til å gjøre miljøet (og klimaet) bedre, men som alle andre må de holde seg innen sine økonomiske rammer. Dvs, hvis folk har valget mellom to biler som fyller deres behov og som gir samme kostnad for bilhold men som skiller kun på ICE eller el-drift, velger mange el-drift i dag, selv om elbilen skulle være litt dyrere i innkjøp. Noen velger til og med et litt dyrere bilhold dersom de kan gjøre dette innen de økonomiske rammene de har. Se bare på hvor mange som tidligere kjørte rundt i brukte biler til mellom 100 og 150 tusen, men som nå kjøper seg ny eller brukt elbil som koster betydelig mer i innkjøp. Men selvfølgelig, hvis det er mulig å få dekket flyttebehovet sitt på en mer økonomisk måte, uavhengig av fremdrifts-metode, så vil veldig mange velge det mest økonomiske alternativet. Det er ett av virkemidlene politikerne har å bruke for å påvirke folk sine valg. [snip] Det er nesten kun i nisselandet, og et par andre steder, at elbiler er populært. Yep. Og det er fordi det ligger godt til rette i Norge - vi har mange som eier sitt eget hus og har lademulighet, vi har mye ren strøm av vannkraft, vi har en kapital som er godt distribuert blant folk (aka stor middelklasse med god råd), vi har en høyt og ganske jevnt utdannet befolkning, vi har mye fritid, og en stor andel bruker den fritiden til å bevege seg i naturen på ett eller annet vis. Derfor ligger vi langt i front på miljøengasjement, noe som viser seg også i valg av bil. Mvh Per Gunnar Hansø 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Mye brukt påstand det der, men har ikke sett belegg for det. Da kan du få se det nå, ved å se til Danmark, hvor elbil-salget har stupt etter at incentivene ble mer eller mindre fjernet. I land hvor elbilene ikke subsidieres, selger de særdeles dårlig, rett og slett fordi folk ikke kjøper elbil for å redde miljøet, men for å spare penger. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Jeg lader bilen min på 10 ampere. Det tilsvarer en helt vanlig panelovn. Er det slik at en ekstra panelovn i de danske hus, vil gjøre at nettet total-kolapser? Jeg forstår ikke dette helt ... Godt poeng. Jeg har regnet ut at min hovedsikring i teorien kan levere 220 000 kWh/år. Hos meg står 87% av den kapasiteten ledig. Jeg antar at trafoen i nabolaget mitt også har godt med overskuddskapasitet på nesten alle dager og tidspunkter i året. (Unntaket er vel en veldig kald julaften kl 17, som skjer med noen års mellomrom). Ser vi ennå lengre ut i nettet så har nok også hovedtrafoen i min bydel også godt med overskuddskapasitet de fleste dager og tidspunkt gjennom året. Med andre ord, det vi trenger er smarte ladere som justerer ladingen ut fra tilgjengelig overskuddskapasitet i alle ledd. Det første spørsmålet er vel heller om den teknologiske utviklingen er noe skattebetalere skal betale for, eller de som kjøper bilene? Jeg har betalt 100% av bilen min selv. Lading og ladeinfrastruktur betaler jeg også 100% selv. Men jeg er også med på spleiselaget for å betale de 50% av bussbillettene her i Tromsø som bussbrukerne selv ikke betaler for gjennom billettprisene. 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Mye brukt påstand det der, men har ikke sett belegg for det. Da kan du få se det nå, ved å se til Danmark, hvor elbil-salget har stupt etter at incentivene ble mer eller mindre fjernet. I land hvor elbilene ikke subsidieres, selger de særdeles dårlig, rett og slett fordi folk ikke kjøper elbil for å redde miljøet, men for å spare penger. Det beviser ingenting. Ustabil dansk politikk med plutselige endringer er jo det som gjør at mange nøler. Kombinert med at prisforskjellen ble for stor til å ignorere politikken. Prisene steg jo tilsvarende i Norge med svært liten reduksjon i salget. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Prisene steg jo tilsvarende i Norge med svært liten reduksjon i salget. Har Norge innført engangsavgift på elbiler? I Danmark ville man øke registreringsavgiften, som er en avgift tilsvarende den norske engangsavgiften, sett bort i fra den hovedsakelig er beregnet ut i fra bilens salgspris. Ville tippe registreringsavgift for en Model S ville være over 350 000,- norske kroner, i Danmark. Avgiften skulle økes 20% per år, til den var lik som fossilbiler, men etter 2 år og 40% økning, hadde elbilsalget stupt til nesten null. Jeg kan ikke huske at Norge har gjort noe lignende, med mindre du tenker på noen hundrelapper i veiavgift, som neppe er særlig sammenlignbart ? Endret 2. juni 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Nettselskapene i Danmark anslår kostnaden for å forsyne strøm til en million elbiler å være liten, men i stedet for å sette den til null, lander de på 3 milliarder! Jeg har til gode ennå å høre om ekstra kostnader i forholder til elbiler for netteierne i Norge. Ikke et eneste konkret prosjekt har jeg hørt om. Det har nok å gjøre med at de fleste elbiler lades om natten og at det er meget stor effektmargin i lokalnettene og at problemer oppstår bare et og annet år ved ekstremt lave temperaturer. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Jeg har betalt 100% av bilen min selv. Lading og ladeinfrastruktur betaler jeg også 100% selv. Men jeg er også med på spleiselaget for å betale de 50% av bussbillettene her i Tromsø som bussbrukerne selv ikke betaler for gjennom billettprisene. Ikke gjennom dit elbilhold, nei. Du bidrar sikker via alminneliger skatter, men tar vi bilholdet for seg selv bidrar* ikke ditt elbilhold til hverken bygging av veier eller kollektiv. De som kjøper konvensjonelle biler bidrar derimot med moms og avgifter på de bilene. *) Med et marginalt unntak om en minimal årsavgift, elavgift på noen kW strøm og noen bomveier som tar et symbolsk sum også for elbiler. Alt i alt er dette veldig lite i forhold til hva konvensjonelle biler bidrar med. Endret 3. juni 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Ja, jeg betaler for bussen jeg ikke bruker. Betalingen skjer både via skatteseddelen og kommunale avgifter. Myndighetene har på vegne av oss velgere valgt å bruke forurensning som inntektskilde for å gi incentiv til å minimere forurensningen. At de lykkes med sistnevnte betyr selvsagt at inntektene også faller. Er ikke det bare rimelig og rett? Mener du vi får en bedre verden av å fjerne miljøincentiver? Endret 2. juni 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Godt poeng. Jeg har regnet ut at min hovedsikring i teorien kan levere 220 000 kWh/år. Hos meg står 87% av den kapasiteten ledig. Jeg antar at trafoen i nabolaget mitt også har godt med overskuddskapasitet på nesten alle dager og tidspunkter i året. (Unntaket er vel en veldig kald julaften kl 17, som skjer med noen års mellomrom). Ser vi ennå lengre ut i nettet så har nok også hovedtrafoen i min bydel også godt med overskuddskapasitet de fleste dager og tidspunkt gjennom året. Med andre ord, det vi trenger er smarte ladere som justerer ladingen ut fra tilgjengelig overskuddskapasitet i alle ledd. Her hvor jeg bor (større by på Østlandet) er hver enebolig i utgangspunktet dimensjonert for 10 kW kontinuerlig last som kan økes med 50% i ca. en time uten at trafoen tar nevneverdig skade siden det er stor termisk treget i den. Når det er ekstra kaldt kan det økes litt til pga. bedre kjøling. Det betyr i praksis at vi utnytter en 40A hovedsikring ved trefase inn fullt ut. Danskene bruker ikke mye strøm til vanlig, så de er ikke lagt opp med så stor samtidig kapasitet til hvert hus. Hemmeligheten som mange ikke vil, eller kan, forstå er nemlig "samtidighet". De kan ligge opp mot grensen til en trafo med normalt forbruk som er lys og kjøl/frys og TV og småelektrisk. Når de fyrer opp komfyren, vaskemaskinen eller støvsugeren eller en annen stor kortvarig last spiser de av overlastreserven (typisk 50%) i trafoen. Det går helt fint siden lasten er kortvarig og fordelt over tid. Problemet kommer når alle skal sette på "bare en varmeovn" til, for den var ikke tiltenkt da nettet ble bygd ut for mange ti-år siden. Hvis du, og alle naboene dine prøver å dra 63A samtidig ut av trefasen som det ser ut til at du har, er det en viss mulighet for at det blir mørkt hos alle sammen. Vi må huske på at Norge er i en ekstrem særstilling når det gjelder tilgang til elektrisk energi for husholdninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå