AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Hei! Jeg har et spørsmål angående merverdiavgift. Hvordan blir det hvis jeg lager et nettkurs (undervisning) sammen med en kurstilbyder, som så selger nettkurset og gir meg en viss prosent av salgssummen – må jeg da betale mva. av denne summen? Det er delte meninger om hva som skal være inkludert i et nettkurs for at det skal være mva.-fritak. Hva om kurstilbyder selger kurset uten mva. mens det etter regelen ikke er mva.-fritak? Da bør vel jeg likevel betale mva. av min del av salgssummen? Firmaet mitt er for øvrig mva.-registrert. Anonymous poster hash: 52ed2...454 Anonymous poster hash: 52ed2...454 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Hei! Jeg har et spørsmål angående merverdiavgift. Hvordan blir det hvis jeg lager et nettkurs (undervisning) sammen med en kurstilbyder, som så selger nettkurset og gir meg en viss prosent av salgssummen – må jeg da betale mva. av denne summen? Du tilbyr kurs gjennom en tredjepart? Tjenesten du selger er fortsatt undervisning så vidt jeg kan skjønne. Kan ikke se at det skal bli mva-pliktig av den grunn. Det er delte meninger om hva som skal være inkludert i et nettkurs for at det skal være mva.-fritak. Hva om kurstilbyder selger kurset uten mva. mens det etter regelen ikke er mva.-fritak? Da bør vel jeg likevel betale mva. av min del av salgssummen? Firmaet mitt er for øvrig mva.-registrert. Anonymous poster hash: 52ed2...454 Usikker på konsekvensene, men send en skriftlig henvendelse til skatteetaten hvor du beskriver tjenesten din detaljert og spør om den er mva-pliktig eller ikke. Da har du i det minste prøvd å gjøre det riktige. Lenke til kommentar
Imbli Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Takk for svar! Jeg lager et kurs for en kurstilbyder. De skal så selge det i sitt navn. Jeg blir på en måte kursleder i et ferdig innspilt nettkurs, der jeg i tillegg til honorar for produksjonen får en viss prosentandel av salget, som kurstilbyder står for. Jeg får høre med skatteetaten hvordan det blir med mva. Det jeg er redd for, er at kurstilbyder ikke skal kreve inn mva. (om det viser seg å være mva.-pliktig), for om jeg da betaler mva. av min del, får jeg i praksis en lavere prosentsats av salget enn avtalt. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Takk for svar! Jeg lager et kurs for en kurstilbyder. De skal så selge det i sitt navn. Jeg blir på en måte kursleder i et ferdig innspilt nettkurs, der jeg i tillegg til honorar for produksjonen får en viss prosentandel av salget, som kurstilbyder står for. Skjønner, det kan være bra business å lage slike. Nettkurs har vært diskutert en del mtp mva, skatteetaten mener det ikke er undervisning pga manglende dialog mellom kursholder og elever. Jeg tror derfor dere er nødt til å legge på mva. Les feks https://wpskolen.no/hva-sa-skatteetaten-om-wp-skolens-nettkurs/ for å få litt innblikk i hvordan skatteetaten ser på det. Jeg får høre med skatteetaten hvordan det blir med mva. Det jeg er redd for, er at kurstilbyder ikke skal kreve inn mva. (om det viser seg å være mva.-pliktig), for om jeg da betaler mva. av min del, får jeg i praksis en lavere prosentsats av salget enn avtalt. Mva eller ikke er helt klart noe dere begge må avklare og bli enige om. Lenke til kommentar
Imbli Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Ja, det er absolutt noe vi må bli enige om. Vi har ennå ikke skrevet kontrakt, så jeg ville bare være best mulig informert før vi går i forhandlinger. Jeg har lest det som WP-skolen skriver, og at de har fått beskjed om å legge på mva. Men de fleste som driver med nettkurs, selger dem uten mva. De mener at kravet om dialog blir oppfylt ved at de jevnlig har spørretimer, enten skriftlig eller via webinar. Noen har visst fått grønt lys fra skatteetaten på bakgrunn av en slik ordning, men folk har fått ulike svar fra etaten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Spørsmålet er om dette er undervisning. Hvis du lager et ferdig innspilt nettkurs er ikke salg av nettkurset salg av undervisning, det er salg av læremateriell. Undervisning forutsetter interaksjon. Fra MVA-håndboken: Det fremgår både av lovbestemmelsen og forarbeidene at det er arten av tjenesten som er avgjørende for avgiftsbehandlingen. Arten av tjenesten endrer ikke karakter selv om mottakeren av undervisningstjenesten står i kontraktsforhold til en annen enn den som rent faktisk utfører undervisningstjenesten. Eksempelvis kan en musikkskole kjøpe spilletimer av dirigenter eller musikere uten å bli belastet med merverdiavgift. Dirigenten eller musikeren vil i et slikt tilfelle omsette en undervisningstjeneste. Musikkskolen vil overfor elevene, på sin side, også omsette undervisningstjenester. M.a.o. skal en som kjøper en undervisningstjeneste ikke betale merverdiavgift av tjenesten, når leverandørens virksomhet består i å tilby, administrere og/eller organisere undervisning/opplæring. Det er altså ikke et vilkår for å være omfattet av unntaket at den som tilbyr undervisningstjenesten har ansatte for dette formål. Tradisjonelle undervisningsinstitusjoner som benytter eksterne forelesere på timebasis er omfattet av unntaket. Det samme gjelder virksomheter som omsetter undervisningstjenester av et vidt spekter til næringslivet, men som selv nærmest fremstår som et kurssekretariat. I hvilken form undervisningen skjer er ikke noe tema i relasjon til unntaket for undervisningstjenester. Internettbasert undervisning, såkalt E-læring og annen fjernundervisning, er eksempelvis unntatt. Omsetning av nettbaserte læreprogrammer som kun gir enklere, automatiserte tilbakemeldinger til brukerne, vil ikke anses som omsetning av en undervisningstjeneste. I disse tilfeller er elementet av bistand/deltakelse fra tilbyder lite og elevens tilegnelse av kunnskap skjer i større grad gjennom selvstudium. Slike læreprogrammer må anses som avgiftspliktige digitale læringsmidler. Skattedirektoratet har ved vurderingen av undervisningsunntaket i relasjon til nettbaserte læreprogrammer, lagt vekt på om tilbyderen av programmet kan følge elevens progresjon og testresultater med det formål å følge opp eleven og gi tilbakemeldinger underveis. Det anses også relevant om elevene har mulighet, f.eks. via e-post, til å kontakte tilbyder for å få svar. 1 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Om det du leverer er mva pliktig eller ei er vanskelig å vurdere uten å ha sett avtalen. Når det gleder nett-kurs kan en lese følgende på skatteetaten.no: «Internettbasert undervisning Avgiftsmyndighetenes tolkning og praksis innebærer at elektronisk undervisning sjelden vil være omfattet av unntaket. Omsetning av nettbaserte læreprogrammer som kun gir enklere, automatiserte tilbakemeldinger til brukerne, vil ikke anses som omsetning av en undervisningstjeneste. I disse tilfeller er elementet av bistand/deltakelse fra tilbyder lite og elevens tilegnelse av kunnskap skjer i større grad gjennom selvstudium. Slike læreprogrammer må anses som avgiftspliktige digitale læringsmidler. Skattedirektoratet har ved vurderingen av undervisningsunntaket i relasjon til nettbaserte læreprogrammer, lagt vekt på om tilbyderen av programmet kan følge elevens progresjon og testresultater med det formål å følge opp eleven og gi tilbakemeldinger underveis. Det anses også relevant om elevene har mulighet, f.eks. via e-post, til å kontakte tilbyder for å få svar.» Endret 1. juni 2019 av Geirr Lenke til kommentar
Imbli Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Spørsmålet er om dette er undervisning. Hvis du lager et ferdig innspilt nettkurs er ikke salg av nettkurset salg av undervisning, det er salg av læremateriell. Undervisning forutsetter interaksjon. Fra MVA-håndboken: Takk for svar! På nettkursene som jeg har laget og selger selv, har jeg mva. inkludert, siden de er automatiserte. Ut fra teksten som du har lagt ved, forstår jeg det slik at om en kurstilbyder selger et nettkurs som ikke har interaksjon, og dermed er avgiftspliktig, skal jeg betale mva. av den prosentandelen som jeg mottar fra dem for hvert salg. Da bør kurstilbyder også legge på mva., slik at jeg får lik prosent av mva.-en også. Alternativt må kursopplegget være slik at det f.eks. er tester/innleveringsoppgaver før, under og ved avsluttet kurs, slik at en måler progresjon, og i tillegg at deltakerne kan kontakte kurslederen. Jeg trodde at dette måtte foregå i plenum, f.eks. i et forum (skriftlig) eller et webinar, slik at de andre kursdeltakerne også lærer noe av spørsmålene, og at hvis det foregår på e-post, blir det regnet som rådgivning. Men her står det ikke noe om at det må foregå i et felles forum. Jeg får se hva kurstilbyder foreslår og høre nærmere med skatteetaten. Lenke til kommentar
Imbli Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Om det du leverer er mva pliktig eller ei er vanskelig å vurdere uten å ha sett avtalen. Når det gleder nett-kurs kan en lese følgende på skatteetaten.no: «Internettbasert undervisning Avgiftsmyndighetenes tolkning og praksis innebærer at elektronisk undervisning sjelden vil være omfattet av unntaket. Omsetning av nettbaserte læreprogrammer som kun gir enklere, automatiserte tilbakemeldinger til brukerne, vil ikke anses som omsetning av en undervisningstjeneste. I disse tilfeller er elementet av bistand/deltakelse fra tilbyder lite og elevens tilegnelse av kunnskap skjer i større grad gjennom selvstudium. Slike læreprogrammer må anses som avgiftspliktige digitale læringsmidler. Skattedirektoratet har ved vurderingen av undervisningsunntaket i relasjon til nettbaserte læreprogrammer, lagt vekt på om tilbyderen av programmet kan følge elevens progresjon og testresultater med det formål å følge opp eleven og gi tilbakemeldinger underveis. Det anses også relevant om elevene har mulighet, f.eks. via e-post, til å kontakte tilbyder for å få svar.» Tusen takk! Nyttig å lese. Jeg får avtale med kurstilbyder at de enten legger på mva., eller at vi lager et opplegg som ikke vil være avgiftspliktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå