Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan veggfeste TV i nyere leilighet

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal overta en leilighet i sommer, og lurer veldig på hvordan jeg kan få hengt opp TVen på veggen.

Vanligvis ville jeg jo bare funnet en stender og skrudd der, men dette er visst ikke mulig da det er brukt stålplater (?) istedenfor stendere. Det er også enkeltlag med gips. 

TV veier 27 kilo. 

Noen som har erfaring med dette?

Har ikke jobbet i byggebransjen på noen år, og har heller aldri sett denne stålstenderløsningen.

Setter stor pris på alle tips, om tipset så skulle være at jeg må gi opp og bruke foten. Er nesten innstilt på det nå.

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er å lage en "falsk vegg" foran gipsplatene, fra gulvet og opp.

Bruker man et materiale som er tykt/sterkt nok, så løser det problemet med å bære 27kg vekt, samtidig kan man få skjult all kabling bak denne "falske veggen", og man har mulighet til å montere lyskilder der for å lyse opp veggen bak/rundt TV'en, om man skulle ønske det.

Gjør man det riktig, tror jeg det kan bli ganske dekorativt også.

Lenke til kommentar

En mulighet er å lage en "falsk vegg" foran gipsplatene, fra gulvet og opp.

Bruker man et materiale som er tykt/sterkt nok, så løser det problemet med å bære 27kg vekt, samtidig kan man få skjult all kabling bak denne "falske veggen", og man har mulighet til å montere lyskilder der for å lyse opp veggen bak/rundt TV'en, om man skulle ønske det.

Gjør man det riktig, tror jeg det kan bli ganske dekorativt også.

Eventuelt problem man kan få er at man bygger inn uttak som ikke skal bygges inn, f.eks. stikkontakter skal man ha tilgang til uten bygningsmessige hinder.

For å svare TS er jeg usikker på hva som menes med stålplater. Stålstender med gipsplater er standard utforming på vegg nå, med mindre den er bærende. Er ikke noe problem å feste i slik vegg om man enten finner stender, som blir sikreste løsning, eller har gode gipsanker som tåler vekta man skal ha på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall det sikreste da det er vekten nedover som er "farlig"

Tyngdekraften virker nedover, ja, men det "farligste" er kanskje den kraften som det øvre TV-festet utøver på gipsveggen. Der vil det virke en kraft som trekker i bolten/gipsankeret, i retning ut av veggen, og hvis veggen er for svak (eller gipsankeret for lite), så kan hele gipsankeret bli dratt ut sammen med en bit av veggen, og TV'en tipper forover og ender i gulvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuelt problem man kan få er at man bygger inn uttak som ikke skal bygges inn, f.eks. stikkontakter skal man ha tilgang til uten bygningsmessige hinder.

Det kan selvsagt blir et problem, men i mange tilfeller vil det kunne gå an å lage åpninger for dette.

Hvor pent resultatet blir avhenger nok av hvor stikkontaktene er plassert.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke trygg på at mollyplugger faktisk vil holde over tid. Kjedelig å komme hjem en dag og finne TVen knust på gulvet.

Ja, stålstendere. Beklager terminologien. Disse er syltynne, så jeg mistenker at ting ikke bør festes i disse heller.

Falskvegg er interessant, men det blir jo en del ekstra arbeid. Lister må kappes og det vil bli igjen en del hull den dagen alt skal ned.

Takker for gode innspill, så går jeg i tenkeboksen.

Lenke til kommentar

Ja, da kan jeg ikke si annet enn at det er en noe irrasjonell frykt. Ihht. produktbladet til Thorsman for DuoMax plugger (blå type) kan du trygt henge minst 7,5 kg fra gipstak, eller mer om du har tykkere/dobbel gipslag. Med andre ord kunne du fint hengt en 30 kg TV i taket om du har 4 plugger. På vegg kan man selvsagt ha betydelig høyere vekt. Om man frykter at gipsen skal gi etter vil det si at gipsens integritet ødelegges på annet vis, og da har man flere problemer, f.eks. fukt vil jo fort ødelegge gips. Om du finner stendere og borer gjennom disse og dytter DuoMax gjennom vil du få ekstra godt hold. Vil påstå at den skulle tåle selv tjukke meg på 100+ kg om man fikk det til på det viset. Kanskje fordelt på 2 stk bolter for sikkerhets skyld.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det med forsikring og garanti med slike produkter? Hvis det står de skal tåle en viss vekt, og det likevel går galt? Må produsenten av de produktene betale forsikringsselskapet for reparasjon av vegg og ny tv eller betaler de kundens regning? Må de ha egne folk inn for å sjekke før man tar på noe som helst etter skaden?

Lenke til kommentar

Forsikringen vil bare si at de er montert feil, med mindre du kan dokumentere at du er fagmann 

En rett montert TV faller jo ikke ned, så de har strengt tatt rett :)

Selv om man er fagmann vil ikke en TV montert riktig falle ned..

Lenke til kommentar

Ekspansjonsanker fungerer da fint. De tåler rundt 30kg pr stk, så lenge du borrer pent i plata og bruker ankertang for å trekke sammen ankeret.

Med minst 20cm mellom hver av punktene tåler de maks belastning hver seg. Så så lenge du ikke planlegger å bruke veggoppheng med dreibar arm går det helt fint å henge en tv på vegg uten å bygge om så særlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...