Gå til innhold

Venter markeringer mot 52 nye bomstasjoner i hovedstaden


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Og hva er dette partiets forslag for inndekning? Det er billig å hevde at man skal kutte en skatt, noe helt annet å faktisk komme med inndekningen slik at man reellt kan kutte den. Så hva skal man gjøre mindre av?

Vi kan bruke pengene vi har på bok.

 

Vi finansierer veier med lån til 4% rente. Man låner ikke penger når man har penger.

 

Investering i infrastruktur er lurt, det er ikke å kaste penger ut av vinduet, det er å bygge landet for fremtidige generasjoner

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke bompenger i Latvia eller Estland, men de har fremdeles råd til å bygge veier. Dette er land med under halve BNPen til Norge. Tryller de frem veiene eller er det bare vi som er kvalmende ineffektive med midlene vi har?

Tja, nå er lønnsnivået høyt i norge, det gjør naturligvis at alt man skal gjøre som krever ansatte blir dyrere her enn i plasser med levere lønn. Dernest er det et spørsmål om prioriteringer. Og da altså ikke bare de politiske prioriteringene dagens regjering gjør. Mesteparten av statsbudsjettet er bundet opp i diverse offentlige forpliktelser. Disse er svært vanskelige å endre. F.eks har man visst lenge at sykelønnsordningen sannsynligvis er alt for dyr, men å endre den er fortsatt nesten umulig.

 

Det viser seg at det er vanskelig å få tannkremen tilbake i tuben. I.e. opparbeidete rettigheter er nesten umulig å ta tilbake. Sagt på en annen måte: Man vinner flere valg ved å love nye rettigheter og sosiale ytelser enn å love å ta de bort.

 

Summen av alle de offentlige kostnadene vi som samfunn har bevilget oss opp gjennom årene betyr at det er lite igjen til å bygge vei. Det hjelper veldig lite hva hver enkelt regjering ønsker å gjøre. Nesten alt av penger er bundet og kan ikke på noen rimelig måte omprioriteres.

 

Frie midler for hvert statsbudsjett er på kanskje 20-30 milliarder, så selv om du bruker alt av frie midler (fat chance) tar det fortsatt 3-5 år å slette all bompengegjeld.

 

Det at vi har bompenger for å bygge vei/fiansiere kollektiv o.l. kommer fra denne situasjonen. Ambisjonen for å bygge mer er større enn evnen til å kunne finansiere. Istedet for å bygge mindre har vi valgt politikere som vil bygge vei og annen infrastruktur raskt og med det får vi bompenger siden det ikke finnes frie midler til å bygge mye fullfinansiert vei rask.

 

Uten å ha sett på statsfinansene til latvia eller estland, så forventer jeg at de har både lavere lønnsnivå og færre offentlige ytelser, så de har et lavere kostnadsnivå, og sannsynligvis større vekst (siden de fortsatt er i gjenoppyggingsmodus etter jernteppets fall). Dermed har de større handlingsrom for infrastrukturprosjekter.

 

Så hva kan man gjøre?

 

En åpenbar vei er å jobbe for en reell vilje til å reformere statens utgifter. Det betyr en reell reduksjon av sosiale rettigheter. Ca halve statsbudsjettet går til helse/sosial/pensjon. Dette er ikke nødvendigvis den eneste posten man kan spre på, men det er den største. Som nevnt ovenfor er dette svært vanskelig å gjennomføre. Erfaringsmessig er det bare land i finansiell krise som greier å gjøre slikt.

 

Man kan øke det totale skattenivået, men det er alt veldig høyt og det er ikke sikkert at det å heve skattenivået vil gi vesentlig større statlige inntekter siden det skader verdiskapningen. Uansett er dette gjerne en pris vi kanskje ikke vil betale...

 

Den kjedelige løsningen er å bygge mindre vei, men fullfinansiere den istedet for å bompengefinansiere den. Det betyr kanskje noe i nærheten av en halvering av store veiprosjekter.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største problemet jeg har bommer er at nesten ingenting går til vei unntatt sykkelvei, leste her om dagen om den nye fancy t-banen som kommer på fornebu som kommer til å koste flere milliarder og hvem betaler for den? jo alle de nye bompengene.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fornebubanen-en-milliard-dyrere-enn-antatt-1.14280911

Mer rettferdig hadde egentlig vært at alle i oslo/bærum/akershus betalte mer skatt som skal evt dekke det istedenfor å melke bilister litt det samme som nå skal skje med nrk lisensen, alle skal betale selv om de ikke har tv eller har alt plombert den.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og hva er dette partiets forslag for inndekning? Det er billig å hevde at man skal kutte en skatt, noe helt annet å faktisk komme med inndekningen slik at man reellt kan kutte den. Så hva skal man gjøre mindre av?

Hvem vet, jeg vet ikke om jeg kommer til å stemme på de. Stemte selv på Liberalistene ved forrige valg, men de har ingen lister i kommunen jeg bor i... så da blir det vel å stemme blank.

 

Poenget mitt er: hvorfor skal man stole på noen av løgnerne i et av de sittende partiene? Kanskje det er på tide at man får inn litt nytt blod?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ellers så synes jeg det bare er gøy med FNB. Spesielt venstresiden har sovet i timen og latt usosiale og vilkårlige strafferegimer få bre om seg i miljøets navn. Når de til slutt skjønte tegninga var det var for sent. Helt herlig å se Ap og andre i full panikkmodus.

FNB på 7,9% i siste Oslo-måling.Krisetall for Ap.

 

Arbeiderpartiet får nå som fortjent etter flere år hvor de blindt har støttet opp om høyresidens og MDGs miljøvern for rike og spreke.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

En grei måte å løse dette på er å sette en maks pris på 16 kr per passering og 1000 kr per måned om en har brikke. Da får en inn pengene en trenger og det blir ikke alt for mye for den enkelte å betale.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...