Gå til innhold

Venter markeringer mot 52 nye bomstasjoner i hovedstaden


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor folk er sure på bomstasjonene er at det rammer usosialt. Og det gjør det enda dyrere å bo i Oslo. Det vil si at færre har råd til det. 

 

Bompengetrykket blir nå veldig mye større for de som bor og lever livene sine sentralt i Oslo, mange vil si det er rettferdig, men å skulle betale over 100kr dagen for å forflytte seg rundt i egen by er ganske drøyt...

 

Her er dagen min i dag:

 

Kjøre til jobb fra Helsfyr til Nydalen kr18,40

Kjøre tilbake hjem og hente dattera i barnehagen kr 18,40

Kjøre til Ullevål sykehus med dattera gratis siden det er innen 1 time

Kjøre hjem med dattera 18,40

Kjøre til jobben gratis innen 1 time

Kjøre hjem fra jobben 18,40

Kjøre dattera til svømming på Ullevål 18,40

Kjøre dattera hjem fra Svømming på Ullevål 18,40

Kjøre og besøke en kompis på Lambertseter 20,00

Kjøre hjem fra kompisen 20,00

 

Så bare i dag vil jeg betale 150,40 i bompenger. Det er med brikkerabatt!

 

Det er klart dette legger begrensninger i livet til folk. Nå har jeg heldigvis råd til det. Og jeg har råd til å kjøpe meg en el.bil til 1/2 million sånn at jeg snart betaler veldig mye mindre, og slipper å stå i kø med de som ikke har råd. Men kommer allikevel til å stemme FNB til høsten i solidaritet

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik er det da heller ikke. Selv med bompenger så er det jo ikke bare bilistene som betaler. Transportnæringen må også betale bompenger, noe de må ta igjen i fraktkostnader, som igjen øker prisene på varene i butikken. Så til sist er også de som handler i butikken med å betale også det som dekkes som bompenger.

Hadde stemt fint det hvis bompenger gikk til vei.. Noe det ikke gjør...

Lenke til kommentar

For ikke snakke om alt man kjøper som blir fraktet til butikker på denne infrastrukturen. At kun bilbrukere skal betale for det er hinsides all logikk.

 

 

Slik er det da heller ikke. Selv med bompenger så er det jo ikke bare bilistene som betaler. Transportnæringen må også betale bompenger, noe de må ta igjen i fraktkostnader, som igjen øker prisene på varene i butikken. Så til sist er også de som handler i butikken med å betale også det som dekkes som bompenger.

 

 

Hadde stemt fint det hvis bompenger gikk til vei.. Noe det ikke gjør...

Nå har jeg store problemer med å følge den røde tråden i argumentasjonsrekken din. Du klager først over at det bare er bilbrukere som betaler for infrastruktur som benyttes til å frakte varer til butikkene, hvorpå jeg påpeker av fraktnæringen også betaler. Deretter argumenterer du med at bompengene ikke går til vei*, men hvilken infrastruktur som brukes til varetrasport var det da du klaget over tidligere?

 

*) I bypakker er det til en viss grad riktig. For bompengefinansierte veier (som bybomringene ikke er) er det helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kø på innfartsveiene mot Oslo koster samfunnet mange milliarder i året, selv om miljøkostnader holdes utenfor.

https://www.nrk.no/valg2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

FRP og bompengemotstanderne bryr seg åpenbart ikke om at dette problemet bare vil bli mye større om bompenger fjernes. De er veldig opptatt av hvor mye det vil koste å kjøre barna til fritidsaktiviteter, men det er visst ikke så viktig om barnet går glipp av aktiviteten fordi foreldrene ikke rekker hjem på grunn av kø.

På hvilken måte er det "åpenbart"? De fleste som sitter i bilen klokken 7 på morgenen gjør det ikke fordi at de synes det er så innmari gøy, de gjør det fordi at de faktisk trenger en bil for å få dagen til å gå opp. Dagens system er kun med på å straffe de som virkelig trenger bil, og som vanlig går det verst utover de med dårligst råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sånn blir det når man stemmer for skattelette. Utgiftene dekkes inn med avgifter i steden. Bra for Olav Thon. Kjipt for de fleste.

Nei, sånn blir det når politikerne lover bort gull og grønne skoger. Det er liksom aldri snakk om å KUTTE i det offentlige utgifter, neida... man kjører heller på med skatte- og avgiftsøkninger for å kunne fortsette festen. Dog festen er det kun de rikeste som får glede av mens de kjører rundt der i sine Tesla'er. Enslige og familier med dårlig råd må finne seg i å betale det hvite ut av øyet for å få lov til å kjøre på veiene.... veiene som de allerede er beskattet for mangfoldige ganger allerede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Måtte du betale for 8 passeringer? Da er bommene en helbom. Det er vel og bra med protestparti, men om protesten er viktigere enn resten av politikken, så er du en del av problemet.

 

Om svaret på første spørsmål er ja, da ville jeg tatt dette opp med kommunen, da det rett og slett ikke er lov i N0reg.

Ja det kan du si, men når ingen av de sittende partiene ser ut til å bry seg om de som virkelig sliter; hva skal man da stemme på? Skal man stemme på et av de partiene som i en årrekke ikke har gjort noe, eller skal man stemme på et nytt grasrotparti som faktisk har litt momentum?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor folk er sure på bomstasjonene er at det rammer usosialt. Og det gjør det enda dyrere å bo i Oslo. Det vil si at færre har råd til det. 

 

Bompengetrykket blir nå veldig mye større for de som bor og lever livene sine sentralt i Oslo, mange vil si det er rettferdig, men å skulle betale over 100kr dagen for å forflytte seg rundt i egen by er ganske drøyt...

 

Her er dagen min i dag:

 

Kjøre til jobb fra Helsfyr til Nydalen kr18,40

Kjøre tilbake hjem og hente dattera i barnehagen kr 18,40

Kjøre til Ullevål sykehus med dattera gratis siden det er innen 1 time

Kjøre hjem med dattera 18,40

Kjøre til jobben gratis innen 1 time

Kjøre hjem fra jobben 18,40

Kjøre dattera til svømming på Ullevål 18,40

Kjøre dattera hjem fra Svømming på Ullevål 18,40

Kjøre og besøke en kompis på Lambertseter 20,00

Kjøre hjem fra kompisen 20,00

 

Så bare i dag vil jeg betale 150,40 i bompenger. Det er med brikkerabatt!

 

Det er klart dette legger begrensninger i livet til folk. Nå har jeg heldigvis råd til det. Og jeg har råd til å kjøpe meg en el.bil til 1/2 million sånn at jeg snart betaler veldig mye mindre, og slipper å stå i kø med de som ikke har råd. Men kommer allikevel til å stemme FNB til høsten i solidaritet

Shit, med en fem dagers arbeidsuke så blir det 3000 kroner i måneden bare på bompenger... og jeg trodde at jeg måtte betale mye.  :ohmy:  Det er helt vanvittig... sykt.... jeg finner knapt ord.

 

 

Hadde stemt fint det hvis bompenger gikk til vei.. Noe det ikke gjør...

Nettopp. Jeg er ikke i mot å betale for å bruke veien, men jeg er i mot å betale for å bruke veien både to, tre og fire ganger. Jeg er heller ikke i mot kollektivtrafikk, men synes at de som ønsker et bra kollektivtilbud også må være villig til å betale for det selv. Sagt på en annen måte: det er lett å være for "gratis" kollektiv når andre betaler, på samme måte som det er lett å være for "gratis" vei når andre betaler.

Lenke til kommentar

Ja det kan du si, men når ingen av de sittende partiene ser ut til å bry seg om de som virkelig sliter; hva skal man da stemme på? Skal man stemme på et av de partiene som i en årrekke ikke har gjort noe, eller skal man stemme på et nytt grasrotparti som faktisk har litt momentum?

Og hva er dette partiets forslag for inndekning? Det er billig å hevde at man skal kutte en skatt, noe helt annet å faktisk komme med inndekningen slik at man reellt kan kutte den. Så hva skal man gjøre mindre av?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Og hva er dette partiets forslag for inndekning? Det er billig å hevde at man skal kutte en skatt, noe helt annet å faktisk komme med inndekningen slik at man reellt kan kutte den. Så hva skal man gjøre mindre av?

Byråkrati. Problem solved

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byråkrati. Problem solved

Det er ikke noe svar. Byråkrati er alt av offentlig administrasjon. Skal du kutte i det, betyr det at du må kutte i hva de administrer også. Så spørsmålet består: Hva er det du vil det offentlige skal gjøre mindre av.

 

Hvis du bare tenker på effektivisering, så utgjør det ca en milliard i året. Om du øremerker det for reduksjon av bompenger, så vil nok det bare redusere den inflasjonsdrevne veksten i bompengene med ca halvparten. (Antatt at det vil koste ca 100 milliarder å innfri alle bompengeprosjekter, så 1% av dette er mindre enn forventet inflasjon på 2%)

 

Skal du gjøre merkbare innhogg i bompengene må du komme med større kutt i offentlige budsjetter, og da må du kunne si hva de kuttene skal bestå av.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det er ikke noe svar. Byråkrati er alt av offentlig administrasjon. Skal du kutte i det, betyr det at du må kutte i hva de administrer også. Så spørsmålet består: Hva er det du vil det offentlige skal gjøre mindre av.

Ikke mindre. Mer effektivt. Og der er det myyyye å gå på. Ikke at det skorter på andre ting.. Kunne F. Eks. gitt F i å bygge en garasje til 1,4mrd når vi er så jævla opptatt av å fjerne bilvei og parkering i resten av sentrum..

 

Edit: eller er du en av de håpløse som mener det det offentlige gjør er "peak performance"

 

Edit2: kan jo nevne at det har tatt 8 år før rivingen i regjeringskvartalet har startet..

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke mindre. Mer effektivt. Og der er det myyyye å gå på. Ikke at det skorter på andre ting.. Kunne F. Eks. gitt F i å bygge en garasje til 1,4mrd når vi er så jævla opptatt av å fjerne bilvei og parkering i resten av sentrum..

Hvilken garasje tenker du på? Eller mener du tunellen til stortingets garasje (Garasjen er der alt). Greit nok å mene det er feil bruk av penger. Det er ikke noe jeg har innsikt i, de fleste vurderingene der kommer fra hva jeg kan se av sikkerhetsmyndigheter og er undratt offentlighet.

 

1.4 milliarder er imidlertid småtterier i denne sammenhengen.

 

Edit: eller er du en av de håpløse som mener det det offentlige gjør er "peak performance"

Nå vil jeg først påpeke at du gjør ikke deg selv noen tjenester ved å benytte deg av personkarakteristikker i en debatt.

 

Jeg må gjette på hva du mener med 'peak performance', og at du sikter til noen som administrerer effektivt: Nei, det mener jeg ikke staten gjør. Ingen stater gjør det, mest sannsynlig fordi ingen vet noen måte å få et statsapparat til å fungere veldig effektivt på. Statlig ineffektivitet er 'the cost of doing buisness' Det er gitt, og noe man må bare forstå vil være der. (For ordens skyld, dette er ikke unikt for staten, alle veldig store organisasjoner lider av dette, jo større organisasjon, jo større ansvarspulverisering oppstår, og mindre effektivitet) Den eneste måten å redusere hvor mye (ineffektiv) statlig administrasjon som finnes er å redusere staten. Dermed er vi tilbake til spørsmålet: Hva skal staten gjøre mindre av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken garasje tenker du på? Eller mener du tunellen til stortingets garasje (Garasjen er der alt). Greit nok å mene det er feil bruk av penger. Det er ikke noe jeg har innsikt i, de fleste vurderingene der kommer fra hva jeg kan se av sikkerhetsmyndigheter og er undratt offentlighet.

 

1.4 milliarder er imidlertid småtterier i denne sammenhengen.

 

Nå vil jeg først påpeke at du gjør ikke deg selv noen tjenester ved å benytte deg av personkarakteristikker i en debatt.

 

Jeg må gjette på hva du mener med 'peak performance', og at du sikter til noen som administrerer effektivt: Nei, det mener jeg ikke staten gjør. Ingen stater gjør det, mest sannsynlig fordi ingen vet noen måte å få et statsapparat til å fungere veldig effektivt på. Statlig ineffektivitet er 'the cost of doing buisness' Det er gitt, og noe man må bare forstå vil være der. (For ordens skyld, dette er ikke unikt for staten, alle veldig store organisasjoner lider av dette, jo større organisasjon, jo større ansvarspulverisering oppstår, og mindre effektivitet) Den eneste måten å redusere hvor mye (ineffektiv) statlig administrasjon som finnes er å redusere staten. Dermed er vi tilbake til spørsmålet: Hva skal staten gjøre mindre av.

Åja. Så bare fordi noe er ræva så kan det ikke forbedres (staten). Du mener sikkert også at 8 år på planlegging er strålende (regjeringskvartalet) I motsetning til deg mener jeg at man kan redusere ineffektivitet. Uansett organ. Jeg mener også at man kan vedlikeholde offentlig bygg istedenfor å la dem forfalle og dermed ha mye mindre kostnader der. Osv osv osv.. Mye å ta av.

 

Edit. Missforstå meg rett. Det er mye som er bra (mesteparten) men å mene at det ikke er rom for vesentlige forbedringer er veldig naivt

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Åja. Så bare fordi noe er ræva så kan det ikke forbedres (staten).

Kom med konkrete forslag om du vet bedre. Jeg observerer at klaging på offentlig inneffektivitet er temmelig universellt uansett land.

 

 

Jeg mener også at man kan vedlikeholde offentlig bygg istedenfor å la dem forfalle og dermed ha mye mindre kostnader der.

Og det skulle i så fall utgjøre hvor mye sånn ca? Kan du dokumentere at dette er en reell merkostnad vi har i dag? (Og hva har det med reduksjon av byråkrati å gjøre? Sannsynligvis vil du trenge flere til å administrere, ihvertfall på kort sikt, med en opptrapping av vedlikehold) Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor folk er sure på bomstasjonene er at det rammer usosialt. Og det gjør det enda dyrere å bo i Oslo. Det vil si at færre har råd til det. 

 

Bompengetrykket blir nå veldig mye større for de som bor og lever livene sine sentralt i Oslo, mange vil si det er rettferdig, men å skulle betale over 100kr dagen for å forflytte seg rundt i egen by er ganske drøyt...

 

Her er dagen min i dag:

 

Kjøre til jobb fra Helsfyr til Nydalen kr18,40

Kjøre tilbake hjem og hente dattera i barnehagen kr 18,40

Kjøre til Ullevål sykehus med dattera gratis siden det er innen 1 time

Kjøre hjem med dattera 18,40

Kjøre til jobben gratis innen 1 time

Kjøre hjem fra jobben 18,40

Kjøre dattera til svømming på Ullevål 18,40

Kjøre dattera hjem fra Svømming på Ullevål 18,40

Kjøre og besøke en kompis på Lambertseter 20,00

Kjøre hjem fra kompisen 20,00

 

Så bare i dag vil jeg betale 150,40 i bompenger. Det er med brikkerabatt!

 

Det er klart dette legger begrensninger i livet til folk. Nå har jeg heldigvis råd til det. Og jeg har råd til å kjøpe meg en el.bil til 1/2 million sånn at jeg snart betaler veldig mye mindre, og slipper å stå i kø med de som ikke har råd. Men kommer allikevel til å stemme FNB til høsten i solidaritet

For et rot. Hva skal man gjøre? Sitte med stoppeklokke i bilen slik at man rekker tilbake gjennom bomringen før det er gått en time? Det er ikke sånn at om du er 10 minutter lenger hos kompisen din så er din belastning på miljø og vei det dobbelte.

 

Helt uten logikk.

 

Droppet avtalegiro for bare å få litt mer oversikt over utgiftene. Bonus er at det blir litt mer jobb for Fjellinjen. Andre forslag til sivil ulydighet mottas med takk.

 

Sverre, forslag til besparelse er å halvere lønna til disse sjefene i bomselskapene. Hvor vanskelig kan det være å se på at bompengene tikker inn på konto og være leder for en håndfull ansatte liksom? Ikke nok til statsministerlønn i min bok hvertfall.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Sverre, forslag til besparelse er å halvere lønna til disse sjefene i bomselskapene. Hvor vanskelig kan det være å se på at bompengene tikker inn på konto og være leder for en håndfull ansatte liksom? Ikke nok til statsministerlønn i min bok hvertfall.

Noen må ha den jobben, og med stemningen som råder i dag kan jeg forstå at man vil ha en temmelig god kompensasjon for å sitte i en jobb hvor man kan risikere en sint mobb på døra.

 

Generellt ang. lønnsdannelse så må du enten betale hva markedet krever for rollen eller elliminere stillingen. Toppledelse og personalansvar medfører en temmelig høy lønn, og vil du ikke betale er det noen andre som vil. Elliminering av stillingen er neppe forenelig med videre drift.

 

Den effektiviseringen du peker på er jo imidlertid å slå sammen bomselskaper ettersom driften blir mer rasjonell via tekniske løsninger. Dette skjer jo: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/fra-60-til-5-bompengeselskap/id2567444/

 

Jeg synes det generellt sett pekes på filleting og symbolsaker på hva som skal kuttes, ingenting som monner nok til å gjøre et merkbart innhugg i bompengene. Kan jeg konkludere at bompengeprotestpartiene tilsvarende stort sett har tom retorikk og symbolsaker, eller vil noen snart komme med konkrete forslag til innsparinger i 10-50 milliarderklassen som de er villige til å stå for? Jeg minner om at om man ikke har konkret politikk å legge frem kan man heller ikke få gjennomslag i praktisk politikk, siden det ikke er noe å få gjennomslag for.

 

Det er fantastisk uinspirerende å se politiske protestpartier messe om hva de ikke liker uten et eneste gjennomførbart forslag på hvordan de rent praktisk skal gjøre noe med det de ikke liker.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen må ha den jobben, og med stemningen som råder i dag kan jeg forstå at man vil ha en temmelig god kompensasjon for å sitte i en jobb hvor man kan risikere en sint mobb på døra.

Nei, det kan ikke være lett.

 

Kan jeg konkludere at bompengeprotestpartiene tilsvarende stort sett har tom retorikk og symbolsaker, eller vil noen snart komme med konkrete forslag til innsparinger i 10-50 milliarderklassen som de er villige til å stå for?

Det er ikke vanskelig. Man kan droppe ny E18 til 40 milliarder og så sparer man litt på å droppe den utopiske målsetningen om 25% sykkelandel i Oslo. Eiendomsskatten kan økes til et nivå som er normalt andre steder i landet.
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig. Man kan droppe ny E18 til 40 milliarder og så sparer man litt på å droppe den utopiske målsetningen om 25% sykkelandel i Oslo. Eiendomsskatten kan økes til et nivå som er normalt andre steder i landet.

 

La meg gjette, du bor ikke i Oslo? "Jeg synes de som bor i Bergen burde betale mere i skatt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...