Redaksjonen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Duell mellom elektriske SUVer: Audi E-Tron mot Jaguar I-Pace Lenke til kommentar
Populært innlegg mrxx Skrevet 1. juni 2019 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2019 Vi var også ute på langtur i april. Over 600 km i vår P85 som nærmer seg 6 år gammel. 480 km på en lading var rekkevidden vi hadde da i norske hastigheter selv om vi har mistet ca 6% av kapasiteten på batteriet. Slike tester viser hvor langt fremme Tesla er i forhold til konkurrentene i å lage en skikkelig elbil. 11 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Moderatormelding En diskusjon om hydrogen er fjernet. Artikkelen nevner ikke hydrogen ved et eneste ord så dette blir som OT å regne. Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien. Endret 1. juni 2019 av Evil-Duck 7 Lenke til kommentar
Paradoksalt Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) En egenvekt på over 2,5 tonn stiller jo noen spørsmål både ved hvor miljøvennlig en slik bil er og hvor smart/god konstruksjonen egentlig er. Men et annet spørsmål som aldri stilles i artikler om nye biler er hvilken levetid som kan forventes. Det være seg bensin-, diesel-, hybrid- eller elbil. Om karosseriet ruster, elektronikken er dårlig beskyttet mot saltvann, eller konstruksjonen så komplisert og lite servicevennlig med skyhøye delepriser at bilen skrotes etter 12-13 år, så er det både tragisk og en betydelig miljøutfordring. Spesielt kan man jo argumentere for at er dette tilfelle med elbiler der energieffektiviteten er svært høy. Men man skal også være kreativ i matte for å få en positiv miljøeffekt av å bytte ut en brukt fossilbil med en nyere som veier 200kg mer og har 0,05l/mil mindre forbruk. Media har stor makt. Dersom de begynte å sette fokus på levetiden til nye produkter, biler såvel som vaskemaskiner, så ville vi på sikt forhåpentligvis se en forbedring fra produsentene her. Nå synes de å produsere etter et prinsipp om planlagt foreldelse og svinedyre reparasjoner som skremmer mange kjøpere fra å beholde bilen utover garantitiden og heller kjøpe en ny. Det er trist, feil og veldig lite miljøvennlig. Endret 1. juni 2019 av Paradoksalt 4 Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Nå som Tesla model S begynner å nærme seg 70 mil med fortsatt forrige gen batterier og med deres ladenettverk, så blir dette for dårlig av Audi/VW. Jaguar som bitteliten produsent er mer imponerende hva de har fått til på første forsøk. 9 Lenke til kommentar
mobile-review Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Syns testen glemmer en vesentlig ting! Jaguaren er bygget opp fra bunnen av til å skulle være en elbil, med elbilens plassfordeler kontra fossilbil. Audi er et mindre gjennomført produkt, da man har valgt den billigste retningen, ta et eksisterende fossilbil chassi og elektrifisere denne. Her er det nok å se på frunken, Audi har ingen, siden det igjen - egentlig er en fossilbil. Tesla bygger elbil fra bunnen av, at tyskerne velger å ikke gjøre det, viser hvor lite gjennomført og fokusert den første bølgen av elsuv virkelig er. Forbruket et en annen ting, her henger alle langt unna Tesla! Syns også det er litt oppsiktsvekkende å se Mercedes EQC og kommende IX3 fra BMW fortsetter å bruke Audi sin halvhjertede strategi, spesielt siden BMW med i3 virkelig anstrengte seg for å lage et meget gjennomført og helhetlig produkt! 2 Lenke til kommentar
0SMOO4WU Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Er det ein god grunn til at Jaguaren og Audien ikkje blir samanlikna mot TMX i slike saker? Er det fordi den er "gammal" eller er det fordi den rett og slett knuser dei to andre på alle andre parameterar enn sømkvaliteten i seta? Er ingen "fanboy" av Tesla, men en må no berømme det dei har fått til med denne bilen her. Einaste selskapet som selger biler uten å reklamere, dersom en ser vekk ifrå å sende en bil ut i verdensrommet. Kom nettopp tilbake frå ein tur t/r Stavanger-Paris med TMX75. Ca 3000 km, snitta på 240Wkm i forbruk. Då har det gått fort på Autobahn også. Autopilot avlasta jobben min heile veien (i allefall når en ikkje gjekk over 150km/t). Bilen var lasta full med bagasje uten at en kunne sjå det i kupeen. Audien og Jaguaren hadde ikkje klart halvparten av det vi drog med oss på tur. Ja, eg har sett inni begge to. Ladestasjoner var aldri meir enn halvfulle og gjorde at eg kunne køyre i underkant av to timar med høg fart mellom kvar lading på 20-30 minutt. Prøvar ikkje å starte en diskusjon mellom Tesla elskarane og hatarane her igjen, men å ikkje teste Jaguaren og Audien mot X'en og heller eksempelvis velge Model S for samanlikning er latterlig. Då vil en at Jaguaren og Audien skal kome best mulig ut før testen har begynt. 3 Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Syns også det er litt oppsiktsvekkende å se Mercedes EQC og kommende IX3 fra BMW fortsetter å bruke Audi sin halvhjertede strategi, spesielt siden BMW med i3 virkelig anstrengte seg for å lage et meget gjennomført og helhetlig produkt! Underskrives! Utviklerne bak BMWs nyskapning i3 hadde planlagt oppfølgere av bilen, men ble presset ut av selskapet etter "palassrevolusjon" fra fossilgutta. Det kostet for mye... Tyskerne har store vyer, men det har mest vært skuebrød. En helhjertet satsing som den BMW startet med i3, den lar vente på seg. Nå kommer lovgivning i EU som gjør at bare må. I BMW ser man i disse dager at management igjen skiftes ut. De har forsømt elektrifiseringen, og fossilinntjeningen faller kraftig. Samme management som presset ut I3 gjengen... 5 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) "Du må antakelig i overskuelig fremtid belage deg på å gjøre unna lading på 50 kilowatt-ladere mange steder.Og det er ikke mye moro å stå og sture i en time eller to ved en hurtiglader."Hvorfor skal man vente med å lade til bilen er tom for strøm? Og hvorfor må man alltid lade fullt? Om jeg hadde byttet ut min e-golf med en Audi e-tron/Jaguar I-Pace ville jeg ladet akkurat på samme måten som jeg gjør i dag på langturer. Du lader når du likevel må ta en stopp og du avslutter ladingen når du er klar for å fortsett turen. Altså får du flere små pauser på rundt 20 minutter omtrent annenhver time. På en dagstur på 4-500 km vil du få tre pauser underveis og påfyll på 50kWh som gir rundt 220-250 km ekstra rekkevidde. Og da kommer du fra A til B med god margin. Jeg vil tro at de fleste gjør som meg og lader bilen fullt opp på hjemmeladeren, bruker hurtiglader for å rekke frem til bestemmelsesstedet og deretter bruker hjemmelader for å lade opp igjen batteriet etter at turen er ferdig. Om du mangler 100 km rekkevidde for å komme frem lader du den tiden som er nødvendig for å kommer frem med litt margin. Og da holder det med 30 minutter på 50 kW, også for de store og energitørste SUV'ene. Endret 1. juni 2019 av Eivind Helle 8 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Dette viser helt tydelig hva vekt har å si for energiforbruk. Audien bruker 10% mere enn jaguaren. Audien veier nøyaktig 10% mere enn jaguar. Strekningen de kjørte har svært flat profil. 2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Her er det nok å se på frunken, Audi har ingen, siden det igjen - egentlig er en fossilbil. Det er jo feil. Audi har frunk. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Dette viser helt tydelig hva vekt har å si for energiforbruk. Audien bruker 10% mere enn jaguaren. Audien veier nøyaktig 10% mere enn jaguar. Strekningen de kjørte har svært flat profil. 2565 kg mot 2208 kg gjør e-tron 16% tyngre enn i-Pace. I tillegg har e-tron rundt 6% større frontareal, som bidrar med økt luftmotstand om aerodynamikken ellers er lik. Med en snitthastighet på rundt 70 kan man forvente omtrent likt bidrag fra rullemotstanden (som er gitt av vekten og egenskapene til dekkene) og luftmotstanden. Da blir regnestykket 0.5x1.16 + 0.5x1.06 som blir 1.11. Og det stemmer bra med resultatene. På motorvei i litt høyere hastighet ville nok forskjellen blitt mindre. 3 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Et sidespor i debatten, men ser at laderne på Gol står ute for vær og vind, snøfokk osv. Det er helt merkelig at det ikke kan bygges et le-skur eller tak, for både lader og de ladende. Elektronikken er kanskje verdt oppmot en million, et enkelt tak får man satt opp for noen tisuen, og for 150 000 noe med fin estetikk. 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Syns testen glemmer en vesentlig ting! Jaguaren er bygget opp fra bunnen av til å skulle være en elbil, med elbilens plassfordeler kontra fossilbil. Audi er et mindre gjennomført produkt, da man har valgt den billigste retningen, ta et eksisterende fossilbil chassi og elektrifisere denne. Her er det nok å se på frunken, Audi har ingen, siden det igjen - egentlig er en fossilbil. Tesla bygger elbil fra bunnen av, at tyskerne velger å ikke gjøre det, viser hvor lite gjennomført og fokusert den første bølgen av elsuv virkelig er. Forbruket et en annen ting, her henger alle langt unna Tesla! Syns også det er litt oppsiktsvekkende å se Mercedes EQC og kommende IX3 fra BMW fortsetter å bruke Audi sin halvhjertede strategi, spesielt siden BMW med i3 virkelig anstrengte seg for å lage et meget gjennomført og helhetlig produkt! men Audien har jo frunk... Selv synes jeg både Jaguar og Audi har kommet med noen flotte bidrag. Det er ennå tidlig i elektrifisering fasen, og det må føles litt frem, men det blir galt å begynne på scratch når de ellers har så mange gode løsninger som bør videreføres. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Dette viser helt tydelig hva vekt har å si for energiforbruk. Audien bruker 10% mere enn jaguaren. Audien veier nøyaktig 10% mere enn jaguar. Strekningen de kjørte har svært flat profil. Ja det er det eneste som har noe å si... Hehe.. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 "...Kjerra går fra 0-100 kilometer..." Kjerra? Har TU blitt Broom eller Vi Menn? 2 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Det er ofte testing ved å kjøre Oslo-Bergen, men hvor relevant er egentlig den ruta?Bergensere hater Oslo og Oslofolk hater Bergen.En kjører jo aldri lengre enn til hytta på Hemsedal eller Geilo. Skikkelig rekkevidde tester en vel heller på vei til Tyskland eller Stockholm. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Det er ofte testing ved å kjøre Oslo-Bergen, men hvor relevant er egentlig den ruta?Bergensere hater Oslo og Oslofolk hater Bergen.En kjører jo aldri lengre enn til hytta på Hemsedal eller Geilo. Skikkelig rekkevidde tester en vel heller på vei til Tyskland eller Stockholm. Hvor relevant er en test til Tyskland/Stockholm for folk flest i Norge? Svært få. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Ja det er det eneste som har noe å si... Hehe.. Poenget er at fjelloverganger med svinger og stadig fartsendringer koster kWh når bilen er tung. Å kjøre på flat vei som Bergen Lærdal er ikke største utfordring når bilen er tung. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Hva er i det hele tatt vitsen med denne artikelen når den eldste og mest utbredte ikke er med i testen? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå