torest Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Vil vinne America’s cup med norsk teknologi: Skal fly over vannet i over 50 knop Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) Ser ut som investeringene er så ca på plass, så får vi håpe det kommer noen produkter ut av dette også. Endret 31. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Dette er bleeding edge innovasjon som minner litt om Formel 1. Håper teknologiene finner veien til mer vanlige anvendelser etter hvert. Spesielt til godstransport. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 "– Å seile i 50 knop med foiler på en 75 fots seilbåt blir en realitet." "Har man troen kalver oksen like så vel som koen", var et ordtak en gammel kone brukte, og som passer til denne artikkelen. Hydrofoilbåtene som gikk på Vestlandet på 60-tallet hadde V-formede foiler, som stabiltserte båten automatisk når den ble løftet ut av vannet. En logisk forklaring egentlig, men hvordan er det med foiler som er helt nedsenket og blir styrt av elektronikk? Er denne type båter faktisk i bruk og ikke bare som forsøkskonsept? Fungerer helt nedsenkede foiler i dønning? Utfordringen med seil på denne type båter virker håpløst etter min mening, men har en tilgang til mye penger finnes det mye interessant å forske på. Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Så de kan stille med hva som helst så lenge det er vinddrevet framdrift? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) "– Å seile i 50 knop med foiler på en 75 fots seilbåt blir en realitet." Det er ikke et nytt konsept, får bare håpe de ikke går på samme smell som seilskipet Vasa gjorde. Endret 31. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) Montro hva vikingene ville ha sagt om det hadde kommet et seilasteam i fra framtiden med det der: Endret 31. mai 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Her en "seilbåt" som gjør ca. 60 knop. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Her er vel ulempene med denne skrogtypen. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 "– Å seile i 50 knop med foiler på en 75 fots seilbåt blir en realitet." "Har man troen kalver oksen like så vel som koen"... Veldig bra ordtak! Her er jeg helt enig. Men hva med havvind- og bølgekraft? Kalver oksen så vel som kua der også? 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Montro hva vikingene ville ha sagt om det hadde kommet et seilasteam i fra framtiden med det der: https://www.youtube.com/watch?v=LE9DEoRUNfY De hadde spurt seg hva som hadde skjedd om den traff drivved med denne stankelbeinlignende farkosten. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Americas Cup er alltid rått å se på. Anbefales for alle. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Hydrofoilbåtene som gikk på Vestlandet på 60-tallet hadde V-formede foiler, som stabiltserte båten automatisk når den ble løftet ut av vannet. En logisk forklaring egentlig, men hvordan er det med foiler som er helt nedsenket og blir styrt av elektronikk? Er denne type båter faktisk i bruk og ikke bare som forsøkskonsept? Mindre båter med helt neddykkede foiler er allerede i bruk, ja. WASZP for eksempel har en såkalt "wand", en arm med en flottør som er koblet til foilen og vinkler den. Den er altså ikke avhengig av elektronikk- Sideveis stabilitet kan oppnås på tilsvarende måte, eller med V form, men en seilfarkost støtter seg mye på seilene og er derfor ganske stabil sideveis. Endret 1. juni 2019 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Skjønner ikke helt at enskrogsbåter skal være overlegne dagens katamaraner som også seiler på foiler (to bak og to foran, hvorav en som oftest er hevet opp (ikke aktiv)). Fordelen med en katamaran er at mannskapet kan bevege se fra en side til annen og seilene kan derfor ta en større vindkraft (= mer fart) uten å kantre. Et spørsmål fra meg, ingen konklusjon! Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Skjønner ikke helt at enskrogsbåter skal være overlegne dagens katamaraner som også seiler på foiler (to bak og to foran, hvorav en som oftest er hevet opp (ikke aktiv)). Fordelen med en katamaran er at mannskapet kan bevege se fra en side til annen og seilene kan derfor ta en større vindkraft (= mer fart) uten å kantre. Et spørsmål fra meg, ingen konklusjon! Prisen for katamaraners stabilitet er at stabiliteten er minst like god "på hodet". Greier du ikke å redde den tidsnok, hamner du i en "uopprettelig stilling". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå