Gå til innhold

Vil vinne America’s cup med norsk teknologi: Skal fly over vannet i over 50 knop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Å seile i 50 knop med foiler på en 75 fots seilbåt blir en realitet."

 

"Har man troen kalver oksen like så vel som koen", var et ordtak en gammel kone brukte, og som passer til denne artikkelen.

Hydrofoilbåtene som gikk på Vestlandet på 60-tallet hadde V-formede foiler, som stabiltserte båten automatisk når den ble løftet ut av vannet.

En logisk forklaring egentlig, men hvordan er det med foiler som er helt nedsenket og blir styrt av elektronikk?

Er denne type båter faktisk i bruk og ikke bare som forsøkskonsept?

Fungerer helt nedsenkede foiler i dønning?

Utfordringen med seil på denne type båter virker håpløst etter min mening, men har en tilgang til mye penger finnes det mye interessant å forske på.

Lenke til kommentar

Hydrofoilbåtene som gikk på Vestlandet på 60-tallet hadde V-formede foiler, som stabiltserte båten automatisk når den ble løftet ut av vannet.

En logisk forklaring egentlig, men hvordan er det med foiler som er helt nedsenket og blir styrt av elektronikk?

Er denne type båter faktisk i bruk og ikke bare som forsøkskonsept?

Mindre båter med helt neddykkede foiler er allerede i bruk, ja. WASZP for eksempel har en såkalt "wand", en arm med en flottør som er koblet til foilen og vinkler den. Den er altså ikke avhengig av elektronikk-

 

Sideveis stabilitet kan oppnås på tilsvarende måte, eller med V form, men en seilfarkost støtter seg mye på seilene og er derfor ganske stabil sideveis.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at enskrogsbåter skal være overlegne dagens katamaraner som også seiler på foiler (to bak og to foran, hvorav en som oftest er hevet opp (ikke aktiv)). Fordelen med en katamaran er at mannskapet kan bevege se fra en side til annen og seilene kan derfor ta en større vindkraft (= mer fart) uten å kantre. Et spørsmål fra meg, ingen konklusjon!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at enskrogsbåter skal være overlegne dagens katamaraner som også seiler på foiler (to bak og to foran, hvorav en som oftest er hevet opp (ikke aktiv)). Fordelen med en katamaran er at mannskapet kan bevege se fra en side til annen og seilene kan derfor ta en større vindkraft (= mer fart) uten å kantre. Et spørsmål fra meg, ingen konklusjon!

 

Prisen for katamaraners stabilitet er

at stabiliteten er minst like god "på hodet". Greier du ikke å redde den tidsnok, hamner du i en "uopprettelig stilling".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...