Gå til innhold

Finsk start-up kjører førerløse busser i nærmest all slags vær [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et ganske sentralt problem i denne sammenhengen nevnes ikke, nemlig hvem som får skylden dersom uhellet er ute.

Garantert oppstår det ulykker, og trafikkreglene plasserer ansvaret hos føreren.

Hvem får ansvaret når det ikke er en fører?

Trolig ender det opp i at ansvaret er hos den som eier "bussen", men dersom sensorene ikke er levert med god nok kvalitet, eller designet av "bussen" er skyld i ulykken?

I tilfeller hvor været har skylden, er det operatøren som sitter med ansvaret, men kan en vurdere like godt fra et kontrollrom som fra selve kjøretøyet?

Mangelfull merking eller snø som skjuler merkingen kan føre til ulykker, men hvem er det naturlig å legge skylden på da?

En uendelig mengde små og store detaljer, som det er vanskelig å gi gode svar på.

Førerløse "busser" sammen med ordinær trafikk møter for store utfordringer, men kanskje kollektivtransport av typen tog med skinner er mer realistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...