Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bevismateriale skaffet på ulovlig vis

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg hypotetisk sett har en meldingshistorikk som vil bevise hvem som er skyldig i en uløst drapssak i Norge. Meldingshistorikken er skaffet på ulovlig vis. Hvis jeg f.eks gir et anonymt tips til politiet, vil de forfølge saken da tror dere? Kan jeg i så fall risikere å bli straffet?

Anonymous poster hash: 7fc7a...6b4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt, sett i forhold til alvorlegheita til dei to sakene. Drapssak er tross alt langt meir alvorleg enn datainnbrudd. Den øvre straffegrensa for datainnbrudd eller krenkelse av privat kommunikasjon er bøter eller fengsel i 2 år. Det skal mykje til at det å ha fått tak i SMS-logg ikkje skal ligge i det lavare sjiktet av straff dersom saka skulle blir straffeforfulgt.

Heilt konkret så vil eg anbefale at du overleverer det materialet du sitter på uansett. Dersom du er nervøs for å i verste fall få ei bot så ville eg gått via ein mellommann. Mest nærliggande er det då å hyre inn ein advokat, som både har tausheitsplikt men som også kan vurdere kva lovbrudd du eventuelt har gjort deg skuldig i og kva som kan bli straffa dersom du personleg overleverer det ulovlege beviset.

Advokaten kan også sende inn beviset på vegne av deg som klient.

Det andre alternativet er å gå via media. Både dei store avisredaksjoner har laga seg ordningar for anonyme tips.

https://www.vg.no/securedrop/

https://www.dagbladet.no/securedrop/

Der kan du laste opp beviset ditt, samt legge med ei lita forklaring frå sin side. Journalisten vil då enten overlevere beviset direkte til politiet, eller vil starte sin eiga etterforskning basert på beviset. Dersom journalisten i f.eks. VG får oppgitt ein bestemt person så er det godt mogleg at journalisten kan finne andre bevis som bekrefter ditt bevis. På den måten kan journalisten tipse politiet med bevis utan å nødvendigvis legge fram ditt bevis i det heile tatt.

Lenke til kommentar

I en slik situasjon mener jeg du bør tipse politiet. I motsetning til mediene har de en selvstendig interesse i å oppklare alvorlige saker. Alle tips tas i mot, men i profilerte saker kommer det alltid til å være mange tips fra publikum, og sjansen for at et verdifullt tips blir oversett er absolutt tilstede.

Når/dersom du tipser, legg frem all dokumentasjon du har med en gang. Hvis du sitter på en meldingslogg, legg frem hele greia. Tips også på en måte som tillater oppfølgingsspørsmål. Dersom du f.eks har opprettet en dummy-epost for å sende inn tips, pass på å sjekke den i ettertid.

..rent hypotetisk

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan lovligheten er med tanke på å bruke slikt som bevis i en eventuell rettsak.

Men et anyonymt tips basert på ulovlig innhenta informasjon kan jo føre til at politiet klarer å komme lengre i en etterforskning og bevise noe på lovlig vis grunnet tipset.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan lovligheten er med tanke på å bruke slikt som bevis i en eventuell rettsak.

I norge har vi fri bevisførsel, så beviset kan brukast nesten uavhengig av korleis det blei skaffa. Men den som har skaaffa ulovleg bevis vil kunne bli straffa parallelt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks gir et anonymt tips til politiet, vil de forfølge saken da tror dere? Kan jeg i så fall risikere å bli straffet?

Hvis tipset er anonymt, kan du ikke bli straffet, for da vet de jo ikke hvem du er. Men om tipset ikke er fullt så anonymt som du tror, bør du absolutt avstå, etter min mening.  Hvis du ikke ønsker deg en straff, da.

Lenke til kommentar

I norge har vi fri bevisførsel, så beviset kan brukast nesten uavhengig av korleis det blei skaffa. Men den som har skaaffa ulovleg bevis vil kunne bli straffa parallelt.

Har vi ikke en "målet helliger middelet"-lov, som selvforsvar, for andre typer ting? Tidligere har det f.eks vært diskutert å bryte fartsgrense eller rødt lys for å hjelpe frem nødetat under utrykning.

Hvis jeg nasker en persons telefon fra bardisken spesifikt fordi han forteller meg at han har skriftlige innrømmelser av et drap på den, og leverer til politiet - må de fortsatt anmelde meg for tyveri? Jeg trodde vi hadde et system hvor et mindre lovbrudd kan unnskyldes for å avverge et alvorlig lovbrudd(nå er jo ikke oppklaring det samme som avverging, men man kan jo argumentere for at man avverger at det skjer igjen ved å få gjerningsmannen tatt).

Lenke til kommentar

Har vi ikke en "målet helliger middelet"-lov, som selvforsvar, for andre typer ting? Tidligere har det f.eks vært diskutert å bryte fartsgrense eller rødt lys for å hjelpe frem nødetat under utrykning.

Hvis jeg nasker en persons telefon fra bardisken spesifikt fordi han forteller meg at han har skriftlige innrømmelser av et drap på den, og leverer til politiet - må de fortsatt anmelde meg for tyveri? Jeg trodde vi hadde et system hvor et mindre lovbrudd kan unnskyldes for å avverge et alvorlig lovbrudd(nå er jo ikke oppklaring det samme som avverging, men man kan jo argumentere for at man avverger at det skjer igjen ved å få gjerningsmannen tatt).

Ein vil kunne hevde nødrett, men det blir ei vurderingssak på om nødretten gjer seg gjeldande i ein slik situasjon, men ein kan heilt klart argumentere for at dette er nødrett:

§ 17. Nødrett

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når

a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

Mine uthevingar. Nødretten er tenkt for å berge liv og materielle verdiar og treff dermed ikkje 100% i ein slik situasjon.

Men ein kan nok argumentere at oppklaring av ei mordsak er "annen interesse" og at skaden ved å stjele ein logg er langt mindre enn skaden ved eit mord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...