erlendsellie Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 Heisann, godtfolk! Nå har jeg fått nok at trøblete Wifi og nettverk i heimen. Jeg har i dag 1 ASUS RT-AC68U i hovedetasjen, en RP-AC68U og en RT-AC52U som er satt opp som aksesspunkt med kabel i andre etasjen og kjelleren. Selv om jeg kjører de som et wifi med samme navn så fungerer ikke switchingen mellom dem optimalt. Jeg har også en del trøbbel med treghet og mister ofte forbindelsen, både kablet og trådløst. Jeg mistenker at AC68'en begynner å dra på årene og sliter med å holde tritt, alternativt at den er defekt på noen måte. Jeg har rundt 30 enheter på nettet, delt mellom Google homes, Chromecasts og IoT-enheter. Huset er på totalt rundt 230m2, så jeg tror ikke en kraftig router vil dekke hele området godt nok. Veggene virker også tykke. Jeg er derfor interessert i et mesh nettverk av noe slag. Vil et Ubiquiti-nettverk fungere like sømløst som et mesh-nettverk? Jeg er også fristet av Google Wifi, men lurer på om dette kanskje begynner å bli utdatert allerede? Har dere noen anbefalinger? Hilsen frustrert mann som er lei av at ting ikke fungerer. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) RT-AC68U er fortsatt en ganske kapabel ruter. Når det gjelder rekkevidde, er det ikke den store utviklingen de siste årene - det ligger en begrensninger med hva man klarer ut i fra begrensninger i blant annet sendestyrke. RT-AC68U er rent rutermessig en langt bedre ruter enn det man finner i de fleste (i hvert fall "rimeligere") mesh-løsningene, både når det gjelder prosesseringskraft, minne, ytelse m.m. F.eks. Google WiFi som du nevner er ganske begrenset slit sett, og flere andre Mesh-løsninger baserer seg på samme chipset som Google WiFi. Spørsmål er her også hvilke ytelse du forventer mot en del av klientene. Er det krav om høye hastigheter, eller det holder bare å ha ytelse nok til "helt vanlig bruk, inkludert streaming"? RP-AC68U støtter ikke AI-Mesh? RT-AC68U støtter dette. RT-AC52U tror jeg ikke gjør det. En sentral forskjell mellom en mesh-løsning og en repeater-løsning er at den ene enheten fungerer som en kontroller - hvis enhet tilkoblet nettverket har bedre forhold mot en av de andre aksesspunktene i mesh'et, vil kontrolleren tvinge enheten over på dette. At en klient blir "sticky" er et kjent problem når man baserer seg på flere individuelle APer/repeatere/rutere. (Personlig bruker jeg for tiden en Asus-ruter som hovedruter, der WiFi er deaktivert - mens Google WiFi står for trådløsnettet i huset, tilkoblet Asus-en). Endret 31. mai 2019 av c.m. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 Viss hastigheten ikke trenger å være den høyeste så vil jeg anbefale det samme som c.m. ovenfor her har gjort selv.Bruk RT-AC68U som ruter uten wifi og kjøp feks Google Wifi å plasser rundt, husk kabel mellom alle viss du har mulighet for å få det mest mulig stabilt!. Det er nok den beste løsningen med tanke på pris og stabilitet!Selvfølgelig finnes det nok bedre, men dog mye dyrere løsninger, men det får andre ta seg av her inne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå