Gå til innhold

laptop tok fyr - hva om det hadde skjedd ombord på fly? (Itavisen.no)


Anbefalte innlegg

71CvGDVGq5L._SX425_.jpg

 

NÅ kjenner ikke jeg til hva utrustning de har for laptopbranner ombord på fly. Men kan tenke meg at de slipper oksygenmaskene og stapper det inn i en noe større utgave av noe slikt? Og står klar med brannslukningsapparatene for å hindre spredning eventuellt?

 

Her er bekymringsartikkelen:

Gidder ikke å bli medlem av diskusjonen som foregår på ITavisen for å komme med forslaget:

 

https://itavisen.no/2019/05/31/her-ryker-det-kraftig-fra-en-macbook-pro-15-eieren-hevder-maskinen-eksploderte-og-tok-fyr/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det spørs om du har trent på det eller ikke.

Vis du ikke har trent på det, klarer du ikke allerverden. Har du trent på bevegelsene har du i det minste en sjanse til å reagere.

Bonusen er nå at Lithium ofte betyr at batteriet tar fyr, men ikke resten av laptoppen.

Lenke til kommentar

Er usikker på kva planar som flyselskapa har lagt for slike hendingar, men eg er enig med Complexity at dersom systemet er at passasjeren skal varsle flyverten, som deretter sjekke kva som er problemet, skal vurdere situasjonen og deretter skal hente ein spesialpose og kome tilbake for å putte batteriet i posen, ja då må ein nok også ha hansker og maske.

 

Den mest praktiske måten å handtere ein slik brann på er nok at passasjerane bruker oksygenmaskene samtidig som ein hindrer brannen i å spre seg til andre ting. Dei fleste fly har sikkert også muligheit til å opne ventiler for å lufte ut røyk i ein nødsituasjon?

Eit brannsløkkningsapparat vil ikkje hjelpe særleg mykje dersom det er sjølve batteriet som brenn.

For å hindre brannen i å spre seg så er nok det å pakke inn brannen i eit brannteppe det mest effektive og det som er mest tilpassa at det på fly kan starte å brenne i batterier av forskjellig størrelse.

 

Ein vil ikkje kunne sløkke brannen med brannteppe eller slik pose, då litiumbrannen vil frigjere oksygen og er derfor ikkje avhengig av oksygen frå omgivelsane.

Men slik innpakking kan være ein effektiv måte å isolere varmen slik at andre ting ikkje tek fyr.

Lenke til kommentar

Jo men i praksis er det vel ingen som ønsker å ta i noe som brenner? Ikke uten hansker iallefall.

 

 

Vil ikke det lille batteriet der kunne hånderes med en sveisehanske, asbesthanske eller et moderne alternativ til asbesthanske? Samt maske som jeg tror flyvertinner har tilgang på uansett. De vil nok se røyken på avstand uten at passasjerer en gang behøver å varsle. Flyet har nok også røykdetektorer, men jeg aner ikke hvor sensitivt det måtte være. Pluss at passasjerer også vil kunne lukte en ny lukt i kabinen og varsle.

Lenke til kommentar

De vil nok se røyken på avstand uten at passasjerer en gang behøver å varsle. Flyet har nok også røykdetektorer, men jeg aner ikke hvor sensitivt det måtte være. 

 

Passasjeren som får røykutviklinga i fanget vil definitivt merke dette fyrst.

Røykdetektorane om bord i fly er nok ikkje veldig sensitive, så det skal ein del røyk til før alarmen går.

Flya skal tross alt kunne opne døra ut mot ein flyplass der det nyleg har blitt forbrent flybensin. Hadde detektorane vært veldig sensitive så ville alarmen ha gått på grunn av forbrente partiklar i lufta som trekker inn kabinen.

Lenke til kommentar

Videoen jeg linket er forøvrig litt missvisende, da de punkterer ett lipo batteri.

 

Det som mest sannsynlig vil skje i en laptop er at batteriet vil kortsluttes grunnet feil i elektronikken eller feilproduksjon fra produsent. Da vil muligens batteriet blåse seg opp og eksplodere istede for å lage masse røyk og begynne å brenne.

 

Benyttes litt forsjellige varianter batterier i laptopper og. De litt eldre (med tykt og avtagbart batteri) har gjerne mange standard 18650 celler (samme som tesla Model S og lommelykten din bruker) mens moderne tynne laptopper bruker flate poseceller som er mye mykere og tåler mindre påkjenning.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tja,er ikke helit enig med Complexity.

Branntrekanten er nå engang branntrekanten.

brann_trekanten.jpg

 

Får du forseglet den, får du i hvertfall stoppet noe. Bedre enn å forgifte kabinenen eller sette fyr på interiøret.

Nå er jo et litium batteri brennbart materie og sitt eget oksidasjonsmiddel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er usikker på kva planar som flyselskapa har lagt for slike hendingar, men eg er enig med Complexity at dersom systemet er at passasjeren skal varsle flyverten, som deretter sjekke kva som er problemet, skal vurdere situasjonen og deretter skal hente ein spesialpose og kome tilbake for å putte batteriet i posen, ja då må ein nok også ha hansker og maske.

 

Den mest praktiske måten å handtere ein slik brann på er nok at passasjerane bruker oksygenmaskene samtidig som ein hindrer brannen i å spre seg til andre ting. Dei fleste fly har sikkert også muligheit til å opne ventiler for å lufte ut røyk i ein nødsituasjon?

Eit brannsløkkningsapparat vil ikkje hjelpe særleg mykje dersom det er sjølve batteriet som brenn.

For å hindre brannen i å spre seg så er nok det å pakke inn brannen i eit brannteppe det mest effektive og det som er mest tilpassa at det på fly kan starte å brenne i batterier av forskjellig størrelse.

 

Ein vil ikkje kunne sløkke brannen med brannteppe eller slik pose, då litiumbrannen vil frigjere oksygen og er derfor ikkje avhengig av oksygen frå omgivelsane.

Men slik innpakking kan være ein effektiv måte å isolere varmen slik at andre ting ikkje tek fyr.

Oksygenmaskene kan fort utgjøre en større risiko. Oksygenmaskene i passasjerfly er basert på en kjemisk reaksjon som produserer oksygen. Den starter ved at man trekker hardt i masken. Så lenge det ikke er en stor brann, og man ikke tar kilden (det som brenner) nær masken, så skal det gå fint, men de fleste (om ikke alle) fly har warnings som beskriver at man ikke skal bruke 100% oksygen i nærheten av åpne flammer.

Lenke til kommentar

Oksygenmetningen i bakkeluft er på rundt 21%. Husker jeg var på en brannforelesning der brannvesenet mente det ville bli veldig bra om vi fikk ned oksygenmetningen til rundt 18-19% i bygg som ledd i brannforebygging. Kan bare tenke meg hva som skjer med 100% oksygenmetning.

Lenke til kommentar

Oksygenmetningen i bakkeluft er på rundt 21%. Husker jeg var på en brannforelesning der brannvesenet mente det ville bli veldig bra om vi fikk ned oksygenmetningen til rundt 18-19% i bygg som ledd i brannforebygging. Kan bare tenke meg hva som skjer med 100% oksygenmetning.

 

Nåja:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1847166&page=1&do=findComment&comment=24929867

 

For humans and many animals to sustain normal functions, the percentage of oxygen required to sustain life falls within a small range. The Occupational Safety and Health Administration, OSHA, determined the optimal range of oxygen in the air for humans runs between 19.5 and 23.5 percent

Marginene man har å gå på er visstnok fryktelig små.

 

Du vet (og sikkert mye annet rart av funksjoner)  :)

manneken-pis-peeing-boy-nude-600x785.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Nåja

Sier ikke at jeg var for dette, bare hva brannvesenet sa.

Brannteknisk hadde det vel vært forsket isolert en god del på dette.

 

Husker jeg syntes det hørtes ut som en dårlig ide hvis folk skulle oppholde seg og fungere i bygget.

 

Har selv stått slalom på nesten 3000 meter over havet så jeg har kjent tynn luft på kroppen og merket at det var fort å bli underoksygenert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Rutefly har en trykkabin som tilsvarer ca. 8000 fots høyde. Dette tilsvarer ca. 75% trykk i forhold til bakkenivå (havoverflaten), som også betyr 75% av oksygenmengden ved havnivå. Dette tilsvarer å senkte oksygeninnholdet i luften ved bakkenivå fra 20% til 15%, og det takler friske mennesker helt fint. Innenfor flyverden regnes det som trygt (og lovlig) å fly med trykk i kabinen opp til tilsvarende 10000 fots høyde, altså ca. 3000 meter. I kortere perioder kan det tillates opp til 13000 fot. Siden disse begrensningene gjelder for flygerne som (såklart) styrer flyet, sier det seg selv at disse grensene er relativt konservative.

Lenke til kommentar

For min og alle andre i reisefølget sin del gikk det helt greit på 3000 meter så lenge det ikke var mye rimelig hard fysisk aktivitet over tid.

 

Edit: Kroppen kompenserer vel også med å lage flere røde blodlegemer så en ender opp litt bloddopet etter en stund.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...