Kevin95 Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Hei, Min organisasjon bruker programvare som strømmes over nettet. Programvaren er det sentrale systemet som benyttes til å løse de fleste av sakene som kommer inn. Dermed helt virksomhetskristisk. Problemet som oppstår her er at programmet stopper å virke på uforutsigbare tidspunkter uavhengig av tidspunkt eller hva programvaren benyttes til, altså ingen samenhenger. (.exe stopped working) Dette har vært et problem siden 2017 og ingen på en IT avdeling på over 100 personer har klart å løse problemet, dermed har jeg fått saken tilbake da jeg er den som drifter systemet. Derimot må jeg innrømme at jeg selv ikke klarer å helt løse dette problemet og hvorfor det oppstår, men her er så langt jeg har komt: Bakgrunnsinformasjon: Lenovo Thinkpad T460, 470 og 480 versjoner Nyeste Windowsversjoner Problem pågått siden 2017 Flere av de som opplever har det kontinuerlig ved bare å åpne/kjøre en oppgave i programvaren. Andre får det tilfeldig av og til og andre igjen har aldri fått det. Fremgang: For å finne frem til problemet sjekket jeg loggene til sfc og DISM, samtidig som jeg kjørte noen sjekker med ipconfig for å se om det var noen porter eller lignende som førte til problemet. Første løsning: Første løsning jeg prøvde meg på var sette programvare-strømmen til å kjøre som admin (just in case) Kjørte en disk cleanup på systemfiler, samt en error check. Kjørte også de tidligere nevnte sfc og DISM. Dette løste faktisk problemet for alle testpersonene, tenkte dermed det muligens hadde noe med registry filene å gjøre, eller alternativ access token til Windows? Derimot etter rundt 3-4 måneder kom problemet tilbake for en av de første testpersonene. Andre løsning: Etter første løsning gidde effekt men ikke varende tenkte jeg kanskje det kunne gjøres noe mer permanent basert på den nye informasjonen. Jeg slettet filene relatert til RDC fra appdata Kjørte en komplett driver og Windows update (just in case) Etter programvaren baserer seg på kjernefilen MsTSC (Microsoft Terminal Services Client) sjekket jeg den filen også, hvor jeg satte den også til å kjøre som admin. Gjorde også en registry fix Derimot gidde dette ingen videre forbedrelser på resultatene. Testet programvaren på virtuel masking uten lenovo oppsett og uten virkesomhetsoppsettet men ga meg lite svar. Ingen som bruker Mac har opplevd problemet, så kanskje noe å hente der? Som beskrevet løses problemet middlertidig med å slette middlertidige filer /cashe filer, men problemet kommer jo tilbake så ikke en helt god løsning. Poster denne tråden her i håp om at det er noen smartinger som muligens har noen tanker rundt hva problemet kan være og hvordan en eventuelt fikser det. Gjerne beskriv uten faguttrykk da jeg ikke er noen IT person Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Kan du legge med et bilde av feilmeldingen. Lenke til kommentar
Kevin95 Skrevet 31. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2019 https://imgur.com/08OceZu Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) Dette har vært et problem siden 2017 og ingen på en IT avdeling på over 100 personer har klart å løse problemet, dermed har jeg fått saken tilbake da jeg er den som drifter systemet. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gjerne beskriv uten faguttrykk da jeg ikke er noen IT person Så IT-avdelingen sender oppgaven til deg, som drifter avdelingen uten kompetanse? edit: Kan du ikke lokke dem med en pose Twist ellerno? Endret 31. mai 2019 av frohmage Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Du skriver ".exe stopped working", det gir inntrykk av at det gjelder flere programmer. Feilmelding du viser er fra fs.exe. Kan du verifise at det gjelder bare fs.exe, eller er det flere programmer? fs.exe er da "Felles studentsystem", som sier det er et kjent problem. Det er kanskje der du kommer inn i bildet? "Problemet er tilsynelatende løst." for et halvt år siden? Lenke til kommentar
Kevin95 Skrevet 3. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2019 Du skriver ".exe stopped working", det gir inntrykk av at det gjelder flere programmer. Feilmelding du viser er fra fs.exe. Kan du verifise at det gjelder bare fs.exe, eller er det flere programmer? fs.exe er da "Felles studentsystem", som sier det er et kjent problem. Det er kanskje der du kommer inn i bildet? "Problemet er tilsynelatende løst." for et halvt år siden? Nei, det er kun FS. De sier det er et kjent problem da jeg meldte det i 2017, hvorpå de enda ikke har klart å finne ut av hva problemet er. Problemet er heller ikke løst Om noe, er det muligens økt litt i intensitet. Noen ideer? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2019 Del Skrevet 3. juni 2019 Neste steg er å se hva det står under "View problem details". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. juni 2019 Del Skrevet 5. juni 2019 (endret) Har dere oppdatert klienten?https://www.fellesstudentsystem.no/applikasjoner/ Eventuelt sjekket driftmeldingene?https://www.fellesstudentsystem.no/drift/driftsmeldinger/ Endret 5. juni 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå