Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vet jeg hvilken drivstoff bilen min skal ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvordan vet jeg hvilken drivstoff bilen min skal ha? Det står 01 bensin men er det 95 eller 98?

Noen ganger står dette også klistret inni døren der du fyller på.. Er ihvertfall slik med min far sin bil.

Lenke til kommentar

Hvis du er i tvil fyll 98, det er ikke farlig med for høyt oktantall. For lavt oktantall kan gi motorbank fordi bensinen antenner for tidlig.

Nå er det jo sånn at det blir værre og værre å få tak i 98, det virker som de fleste stasjonene dropper dette.

Det skal vel også legges til at de fleste bilene de siste 20+ årene har sensorer som forsinker tenningen, altså hvis man fyller 95 på en bil som skal ha 98, så fikser bilen dette selv. 

M.A.O: Det er sansynligvis ikke et problem om du kjører 95 eller 98.

På min forrige bil ('06 VW) så stod det 98 (95) inni bensinlokket. Jeg kjørte på 98 i starten, men så fikk jeg ikke tak i det lenger på stasjonene jeg bruker. Da begynte jeg å bruke 95 - merka ingen forskjell.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om ein gammal bil eller spesialbil så kan du fint fylle vanleg 95 bensin utan å få problem.

Ellers så anbefaler eg også å sjå etter klistremerker enten på innsida av bensinloket, inne i førerdøra, eller i instruksjonsboka. Alternativt så søker du på bilmodell og årsmodell for å finne ut kva drivstoff som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...