tendilenz Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Redigerer litt film som skal vises rundt omkring på forskjellige TV-apparater. Har blant annet endel bilde-i-bilde effekter, tekstbokser og slikt som kommer i ytterkantene av bildet. Det er jo sånn at endel av filmen faller utenfor TV-bildet (den ytterste 'rammen'). Jeg vet eksakt hvor mye som kommer med på min egen TV så der har jeg kontroll, men er det store variasjoner fra TV til TV? Finnes det typiske tall og avhenger de av TV-produsent eller størrelsen på TV'n? edit: jeg snakker i hovedsak om 4:3 tv'er og ikke widescreens Endret 23. desember 2003 av tendilenz Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Se på din egen TV hvor teksten er på vanlige kanaler som NRK eller TV2. Hvis du legger på teksten slik at det blir omtrent samme plassering som til dem, burde det være ganske "safe area". Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Jeg har erfaring med at TV-er ikke nødvendigvis har samme safe-area. For noen år siden visste jeg ikke om dette, og skrev teksten langt ut i siden. På en 32" Philips widescreen-TV gikk det utmerket (virket ikke som om den trengte å kutte bort noe), mens på en mindre 14" Philips 4:3-TV mistet jeg mye tekst. Så har du flere TV-er er det verdt strevet med å forsøke på dem! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Bruk 20% av bredde/høyde som guide for hvor du bør holde tekst/titler innenfor. Dette er standardverdien i Vegas 4.0. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Overscan er helt vanlig på omtrent alle CRT-apparater. Svært få, om noen kommer noenlunde korrekt innstilt. 5-10% er helt vanlig, opptil 15% forekommer sikkert også ofte. 20% margin høres fornuftig ut. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 I Adobe premiere sin title program er det laget en firkant innenfor bildet som viser safe omeråde. Det mener jeg det var på Pinnacle sitt title program også. Lenke til kommentar
TigerOla Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Jupp! I Liquid Edition har du en rød-stiplet firkant.. Disse safe-margins-greiene er forøvrig med på de fleste andre verktøy også! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Hadde en TV på folkehøyskolen jeg gikk på for noen år siden, som hadde så kraftig overscan at teksten på TV 2 nyhetene gikk utenfor... På TV'n hjemme hos foreldrene mine, var det god margin for teksten på TV 2 nyhetene. Så det kan være milevis forskjell hvor stor overscan TV'er har ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå