MPCME Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Vet jeg er ganske sent ute, men kom inn på tanken da jeg må sende inn pcen på nytt. Sendte altså inn pcen til power i midten av september og fikk den tilbake i midten av desember. Jeg tok kontakt flere ganger uten å få svar. Tilslutt ble jeg fortalt at de hadde rotet den bort pga ombygning. De hadde da funnet den og skulle begynne reperasjonen. Ble lovet kompensasjon men fikk ikke det heller. Nå har jeg et nytt problem med pcen, som kom samtidig som jeg prøvde å selge den. Det er ikke samme problem som sist. Leste på dinside at jeg muligens kunne heve kjøpet om reperasjonen tok mer enn 6 uker, men står ingenting om at det må skje mens den er på service eller om jeg kan klage i ettertid. Kan ikke nå gå uten pc i 3 mnd til, og har ikke råd til å kjøpe ny uten å selge den jeg har, så kvier meg veldig for å sende den inn igjen. Vet noen om jeg har grunnlag for å klage? Endret 30. mai 2019 av CME Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Du kan kreve lånemaskin mens den er til reparasjon dersom reparasjonen antas å ta minst en uke. Hvis reparasjon ikke gjennomføres innen "rimelig tid" kan du kreve heving. "Rimelig tid" antar jeg her vil være snakk om inntil 5-6 uker, men jeg tviler på at du kommer langt med et krav fremsatt 6 mnd etter at du mottok maskinen fra forrige service. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Så lenge du ikke krevde heving av kjøp fordi avhjelp tok for lang tid for seks måneder siden, så kommer du ikke langt med det kravet nå. Spesielt ettersom det ikke er samme feil som sist. Det er vel også lite trolig at de vil bruke like lang tid nå, da grunnen til at det skjedde sist, er at de klarte å rote bort PC'en på grunn av ombygging som forhåpentligvis er ferdig for lenge siden. Når det er sagt, så har du som srbz også sier, rett på lånemaskin hvis reparasjonen er antatt å ta en uke eller mer, og du kan kreve heving om de ikke yter avhjelp innen rimelig tid. Ettersom avhjelp tok tre måneder sist gang, så kan det argumenteres med at rimelig tid denne gangen bør være betydelig kortere enn 5-6 uker. Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Kan ikke nå gå uten pc i 3 mnd til, og har ikke råd til å kjøpe ny uten å selge den jeg har, så kvier meg veldig for å sende den inn igjen. Vet noen om jeg har grunnlag for å klage? For å kunne heve må det foreligge en vesentlig mangel som er rettidig reklamert. Se Forbrukerkjøpsloven §§ 27, 32. Som nevnt av de over har din frist for å reklamere på den første reparasjonen gått ut. Saken Dinside refererer til vil jeg tro er FTU-2013-636. Her konstanteres det at tiden som skal medregnes er fra og med innlevering av produktet til det kan hentes. Videre står det at 6 uker overskrider hva som anses som "rimelig tid" for reparasjon av pc'er i Forbrukerkjøpsloven §30. Når mangelen ikke er rettet etter §30 (1) kan man heve kjøpet etter §32. Når det gjelder erstatningsgjenstand så følger det av forbrukerkjøpsloven §30 tredje avsnitt at "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres" Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Kjenner du ingen datakyndige som kan hjelpe? Som regel er det bare bagateller når det er noe galt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå