Gå til innhold

Anbefalte innlegg

50% økning? Er du helt på jordet mann? 479 milliarder er årlig NAV-budsjettet på. Med 100 milliarder ekstra ville det såvidt vært en merkbar økning i pensjon og trygdeytelser.

Og av de 479 milliardene som blir overført til NAV, går rett over 200 milliarder til pensjonsutbetalinger, så 100 milliarder ville være en økning på 50%. 

Igjen, vi bruker ikke en gang opp forrentingen av oljefondet i dag, det øker, slik at det er ikke snakk om å bruke det opp, men å ikke spare seg til fant.

At disse pengene skal stå å vokse inn i himmelen, uten at noen noengang skal få glede av de, er helt bortkastet.

Dersom vi ikke bruker av de nå, så skal liksom ikke neste generasjon bruke av de, eller neste, eller neste, og plutselig skjer noe uventet, så er det ingen som får noen glede av de.

Og igjen, hva skal fremtidens borgere kose seg med etter at dagens gjeng nyter godt av et statsbudsjett på over 1400 milliarder? Man kan ikke ta inn den summen på skatter alene, så et eller annet sted må inntektene hentes fra

Statens samlede utgifter er i år 1377 milliarder kroner, mens Statens samlede inntekter er 1430 milliarder kroner.
Det taes ut 2.7% av oljefondet, eller 231 milliarder, mens fondet er ventet å øke med 495 milliarder i år.

Det fremstår altså ikke som noe stort problem å ta inn nok skatt til å ha et statsbudsjett på 1400 milliarder, det er omtrent der det ligger i dag.

Dersom det er vilje, så er det handlerom til å øke pensjonene, og det er også mulig at fremtidens pensjonister setter av mer til egen pensjon, for eksempel ved å øke prosentandelen fra 18.1% til rundt 20%.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg egentlig ikke se hvilket krav fremtidige generasjoner har på verdier generert av foregående generasjoner. Hvorfor skal foregående generasjoner fungere som slaver for nye generasjoner? Jeg har i al fall gitt foreldrene klar beskjed på at jeg syns de skal bruke sine penge som de vil og ikke tenke på å gi noe videre til jeg eller broren.

Ja, framtidige generasjoner får bare finne sin egen olje. Hadde det ikke blitt funnet olje i Nordsjøen for 50 år siden ville aldri framtidige generasjoner ha funnet det, heller. De som levde den gangen var en magisk generasjon, og de som har jobbet i oljesektoren er et premiefolk, framtidige generasjoner hadde ikke hatt nubbesjans til å gjøre en tilsvarende jobb. Så alle verdier generert fram til nå har selvsagt null med å bruke opp ikke-fornybare ressurser å gjøre.

Til de siste du skriver er jeg enig, både jeg og mine søsken tjener omtrent dobbelt så mye som hver av våre foreldre, og de må selvsagt bruke alt de kan på seg selv. Men for samfunnets del er det ikke så fornuftig at dagens pensjonister skal få i bøtter og spann mens det ikke er noe igjen til framtidige generasjoner, etter at naturressursene er brukt opp.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Utgangspunktet for laveste pensjonsalder kan godt være 65, vil folk pensjonere seg ved 64 så kan de buke egne sparepenger i 1 år.
Jeg unnlater å mikse brutto og netto, ettersom alt er utbetalt av NAV, er det bare tull å bruke bruttosum.
Om man aldri i sitt liv sparer en krone til pensjon, og ikke eier egen bolig, så vil 200k netto være litt lite, men helt levbart. Har man ikke forberedt seg ansvarlig, så fortjener man ikke en like bra pensjon som de som har spart, naturligvis.

Investeringer er ikke alltid like bra. At det offentlige bruker 30mill på et stupetårn i Hamar, eller at Fredrikstad planlegger å brenne 5 mill på sitt stupetårn er ikke rasjonell pengebruk. Den kommunen brukte visst også nettopp 3mill på et leskur ved brygga

Det er udugelighet som politikere og entrepenører burde svare for. Det er mange igler som fester seg på statskassa.

Jeg tror det er bedre å bruke en veldig liten del av pengene nå, riktignok ikke direkte på pensjonsutbetalinger, men dette fondet heter altså Statens Pensjonsfond, ikke "oljefondet", så å bruke noe av avkastningen til pensjon ville være fornuftig, for eksempel ville 1% utgjøre  nesten 100 milliarder kroner, det ville dekke hele kostnaden til å øke trygd og pensjon med 50% for alle.

Statens pensjonsfond heter det, ikke 50-tallsbarnas sparebørse.

Lenke til kommentar

At disse pengene skal stå å vokse inn i himmelen, uten at noen noengang skal få glede av de, er helt bortkastet.

Dersom vi ikke bruker av de nå, så skal liksom ikke neste generasjon bruke av de, eller neste, eller neste, og plutselig skjer noe uventet, så er det ingen som får noen glede av de.

Vi har hatt nytte av fondet lenge, vi har vel brukt over 1000mrd fra 2016 til nå?

Om 20 år vil vi kanskje ha brukt like mye som fondet i dag er verdt

Det skal vokse til himmels, det er målet, Norge er planetens trillionær, vi investerer på samme måte som en milliardær ville gjort, men har langt bedre moraler.

Jeg ville hatt en bruksgrense på 2%, hvor kanskje alt kun kan brukes til visse poster, som infrastruktur, miljøtiltak eller vitenskap.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...