nybygger Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 For å bli kvitt støyen kjøpte jeg en silent breez vifte til cpu en. Etter å ha tatt av den ganle vifta (taisol) og montert på ny ville ikke pc en starte (dvs skjermen er svart). Dette var på et epox H8 hovedkort . Lyste FF i displayet på hovedkortet. Regnet med at det var hovedkortet som hadde tatt farvel , kjørte sporenstraks til komplett på stovener for å få nnytt HK. Kjøpte et ABIT NF7 (tror jeg det het - nivida) ; men heller ikke nå kommer det noe liv på skjermen . Jeg har kun montert på skjermkort og minne ( skjemkortet testa jeg på en annen pc - var ok) . Er det sannsynlig at cpu en har tatt kvelden ? eller ? . Kan ikke se noen feil på cpu en . Noen som har peiling ? Lenke til kommentar
Testo Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 ta å se i bruksanvisningen til hovedkortet. der står alle feil meldinger. husker ikke hva ff betyr, men det finner du ut av, har du den ikke i papir format så ligger den på sia deres Lenke til kommentar
nybygger Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 displaymeldingen er fra epox hovedkortet. Kan være feil med bios osv.. flere ting som ikke lar seg sjekke . På det nye Abit NF7 kortet er det ikke feilmeldingsdisplay. Siden jeg har forsøkt med 2 ulike hovedkort så begynner jeg å lure . Kan det være noe feil med PSU en ? Men, hvis det var tilfelle skulle vel ikke det "lyst" i skjermkortet . Som sagt , cpu vifta starter . Lenke til kommentar
Raz Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) FF viser at alt er OK. Du sier at pc'en ikke ville starte. Jeg tipper at den starter og så stopper siden du kan si at det står FF i debug-led'et. Eneste forslaget jeg kommer på i farten er at vifta di ikke gir signal om hvor fort den går rundt og at pc'en derfor slår seg av for å beskytte seg mot varme.. Edit: Leste ikke innlegget ditt godt nok. Står maskinen og går, men med svart skjerm? Endret 23. desember 2003 av Raz Lenke til kommentar
nybygger Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 ja - maskinen står å går , men skjermen er svart . Jeg har testet skjermkortet på en annen pc - det var ok Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 test med en annen skjerm.. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 [Longshot]FF= Fan Failiure ?[/longshot] Test også minnet hvis du har mulighet til det... Ser du noen fysiske skader på CPU? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Resett BIOS med jumper, evt. plukke av batteri og strømkabel. Lenke til kommentar
nybygger Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Har testet skjermen mot annen pc. den er ok . har ikke testet minne . mener at biosen skulle produsert "output" til skjermen selv om det var noe feil med minnebrikken . Jeg kan ikke se noe fysisk skade på cpu en , burde jeg det dersom det var cpu en som var feil ? Har ikke noen annen amd pc som jeg kan teste cpu en på. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Mye rart fram og tilbake om EpoX her. EpoX hovedkort viser FF dersom det oppstår feil under bootingen av BIOS, _men_ etter at kontrollen er gitt over til OS har dette displayet ingen funksjon lenger, og viser FF uansett. Sålenge maskinen starter, og begynner lastingen av OS, hjelper det altså ikke å bruke dette displayet. Hadde du hatt ødelagt CPU ville vel ikke dette skjedd. Hovedkortet skal rapportere feil på CPU via dette displayet (og muligens via pip fra speaker som vanlig?) Displayet(og eller pip fra speaker) brukes også hvis det er feil på minne, eller en miskonfigurasjon. Fikk dette da jeg prøvde å bruke en buffret ECC-brikke på et hovedkort som ikke støttet ECC. Skjermen forble svart, men speaker hylte minnefeil. For å gjøre saken verre; en av mine servere (meget gammel maskin) fikk brent prosessoren sin, og hylte minnefeil når den prøvde å starte opp. Her hjalp det å bytte prosessor, så kom bilde på skjermen, ingen minnefeil og maskinen fungerte igjen. Finn feilen ved å bytte en og en komponent, eventuelt prøve dine komponenter i en annen maskin, en og en av gangen. Eller levere inn maskinen til autorisert verksted. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har du prøvd å skifte tilbake til den gamle "bråkevifta" ??? Det virket jo fint helt til du begynte å skifte ut den visst jeg ikke tar feil ;-) Lenke til kommentar
nybygger Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Har ikke forsøkt med bråkevifta igjen. Når jeg forsøkte Epox kortet kom FF meldinga med en gang . Dvs feil ved booting av bios . Den viser FF med en gang du slår på strømmen . men , som sagt førsøker jeg nå med et ABIT kort NF7 . Burde de ikke komme pipelyder ?? Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Mye rart fram og tilbake om EpoX her. EpoX hovedkort viser FF dersom det oppstår feil under bootingen av BIOS, _men_ etter at kontrollen er gitt over til OS har dette displayet ingen funksjon lenger, og viser FF uansett. Dette er jo feil. FF betyr at alt er i orden! Den teller igjennom en del koder, og så kommer FF når alt er i orden. Hvis det kommer opp FF med en gang uten at den kjapt teller igjennom de andre kodene, vet jeg ikke hva det betyr. Sjekk montering av vifta di. Installer vifte og cpu på nytt. Prøv med en annen ram. Og annen cpu. Antakelig er HK helt i orden. Men.... hvis du ikke fikk montert vifta skikkelig første gangen du fyrte opp maskinen, kan det hende du har brent cpu'en. Det merker du hvis det lukter litt rart. Og det tar bare et par sekunder. Lenke til kommentar
nybygger Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 takker for alle råd ; feilen er funnet . Det VAR cpu en var død. Satte i ny cpu og da funka alt med en gang. Så her var det litt lærdom å hente for meg . En CPU kan være død selv om det ikke synes noe på den. Lurer på om den kunne tatt farvel i det jeg tok av vifta. Har nå satt inn en amd xp2500. Den virker kjapp og grei . Den døde var en athelon 1,33 . Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 athlon 1,33 er vell ikke verdt mye.. så det var ikke det helt store tapet. hadde vert verre vist det var en splitter ny Athlon64 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå