Gå til innhold

Teslas elbiler dominerer i forbrukstest mot Audi E-tron og Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor dette fortsatt er en diskusjon. Som flere har påpekt, har du et budsjett på 370-470K, er pt Tesla det beste bilkjøpet du kan gjøre. Har du ikke 370K+ å bruke på bil, er valget mye vanskeligere. 

 

Trenger du litt større plass, og har større budsjett, er det andre faktorer som avgjør om du ender opp med i-Pace, TMS/TMX eller Etron. Her tror jeg ikke det er kun økonomiske hensyn som vurderes ved kjøp. Utseende, image, tilgjengelighet, kjøremønster og alt det der. 

 

Selv endte jeg opp med en i-Pace etter å ha prøvd alle. Mye pågrunn av at jeg likte utseende både inn- og utvendig bedre enn på konkurrentene. Rekkevidden er helt OK (400km ++ på sommer, 340-360km på vinter). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i3, Kona er jo knøttesmå i forhold til Teslas biler. Sier seg selv at de har gode forbrukstall. Men selv da greier de ikke å matche Tesla.

 

Og Teslas biler er bygget som en tanks med ytelser som en sportsbil. Prøv det med de andre bilene så får du kraftig hopp på forbrukstallet. 

 

Nå må det sies at Kona ikke er den mest effektive bilen, men den eneste foreløpig med såpass stort batteri. Tror Ioniq, som selvsagt ville fått litt høyere forbruk med et enda større batteri, ville matchet og til og med slått TM3 på forbruk. Og sammenlignet med SR/SR+ med tilnærmet like stort batteri, ville fått tilsvarende rekkevidde.

 

Ta da med at hverken Ioniq eller Kona er bygd som rene el-biler fra grunnen av, og ikke måtte støtte ice-motor i tillegg, og Kona er en kort og høy SUV-type bil, så er det ganske imponerende hva de har fått til. Og med konsernbror/søster Kia E-Niro som er større og nå nye E-Soul, så har de og et valg for de med større og mindre plassbehov.

 

PS! Gjør oppmerksom på at jeg er relativt fersk eier av en fullspekket Kona, men kunne lett byttet over til TM3 om jeg fikk en til samme pris, selv om Kona i det aller meste dekker mine behov. Det er i utgangspunktet bare meg og min 12-årige datter, og en gang i mellom hennes voksne storebror (bonusbarn) og dama hans.

 

Men foreløpig er ikke SR+ her, og måtte hatt FSD-pakken for å få ACC som jeg synes er gull verdt. Og jeg ville kommet til å savne takluke og ikke minst HeadUp Display, noe jeg mener TM3 definitivt burde hatt. Til gjengjeld ville jeg fått en større bil med bedre bagasjekapasitet, mulighet for krok, ladenettverket med langt raskere lading og appstyring, for å ta det viktigste. 

Lenke til kommentar

 

Men foreløpig er ikke SR+ her, og måtte hatt FSD-pakken for å få ACC som jeg synes er gull verdt. 

Det stemmer ikke, ACC er standard på alle nå. Det har aldri vært en del av FSD. Før måtte man kjøpe EAP for å få ACC, nå er ACC en del av AP-pakken som (dessverre) er standard.

 

Selv venter jeg på SR da jeg ikke vil ha ACC, håper SR blir tilgjengelig uten AP. Om man kunne aktivert vanlig CC på Teslaer med ACC kunne jeg godt tatt med AP, men det går av en eller annen idiotisk grunn ikke an.

Lenke til kommentar

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.
Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Bare å se på Tesla 3 den ser jo helt jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

Endret av jendor1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.

Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Tesla 3 ser jo helt for jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

 

Jeg syns moderne ser BMWer billige ut - stygge er de også. 

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle husker vel når iPhone 1 og 2 kom så var det var beste mobil i verden, i følge tester på den tiden. Men man ser nu resultatet i dag, iPhone er ikke beste mobil telefon i dag.

Teslafans sier vel de har verdens beste bil, uansett hva som skjer med Tesla.

 

Hvis man ser på en BMW og Tesla(med avgifter) til samme pris, så ser jo Tesla ut som en billig bil. Tesla kan rett og slett ikke lage Premium biler.

 

Tesla 3 ser jo helt for jævlig ut både innvending og utvendig, i forhold til en BMW.    

 

Jeg syns moderne ser BMWer billige ut - stygge er de også. 

Gjelder dette også Mercedes og Audi også? Til samme pris som Tesla 3(med avgifter)?

Lenke til kommentar

Sittet inne i nyeste 3-serie for eksempel?Ikke mye billig interiør der, meget god kvalitet.

Ja det har jeg, langt mer plastikk. Dog "billigste" utgave. Premium variantene er nok langt bedre enn model 3. Men koster nok også sitt, uten at jeg har sjekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sittet inne i nyeste 3-serie for eksempel?Ikke mye billig interiør der, meget god kvalitet.

Ja det har jeg, langt mer plastikk. Dog "billigste" utgave. Premium variantene er nok langt bedre enn model 3. Men koster nok også sitt, uten at jeg har sjekket.

Hvis du ikke klarer å se forskjell på innvending på en Tesla 3(med avgifter) og en BMW i samme pris klasse på hva som er kvalitet og Premium utgave, så kan ikke du være krav stor :)

Endret av jendor1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å se forskjell på innvending på en Tesla 3(med avgifter) og en BMW i samme pris klasse på hva som er kvalitet og Premium utgave, så kan ikke du være krav stor :)

Når har jeg sagt dette? Leste du i det heletatt hva jeg skrev? Man får samme interiør i alle model 3. Fra 370 000. Man får langt i fra like bra i den billigste 3 serien.

Lenke til kommentar

Sittet inne i nyeste 3-serie for eksempel?Ikke mye billig interiør der, meget god kvalitet.

Kvaliteten vet jeg ikke noe om, men designet er håpløst konservativt for min del ihvertfall. Stort sett er det Tesla + noen av de asiatiske merkene som har litt mer spenstig og moderne interiør etter min mening. Byton er et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi, hadde han kjøpte en Tesla fra Europa, så hadde han kunne brukt superchargere igjennom hele Europa. Alt på bilen følger Europeisk standard. Særdeles lite gjennomtenkt. 

 

Som sagt, han bur i eit land uten noe tesla importør eller noe chargere. Fint når folk greier å lese før de svarer og kaller noen for "idiot". Ironisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt, han bur i eit land uten noe tesla importør eller noe chargere. Fint når folk greier å lese før de svarer og kaller noen for "idiot". Ironisk.

Poenget er at den støttes uansett ikke i Europa. Noe en europeisk modell hadde gjort. Eksempelvis er det en annen ladekontakt på en US-utgave enn en EU-modell. Hadde han gjort litt research så hadde han «importert» en fra et europeisk land. Kunne han faktisk ha brukt laderne i nabolandene og sikkert sitt eget land når tesla gjør sitt inntog der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sittet inne i nyeste 3-serie for eksempel?Ikke mye billig interiør der, meget god kvalitet.

 

Gjelder dette også Mercedes og Audi også? Til samme pris som Tesla 3(med avgifter)?

 

Det har jeg, mulig jeg var upresis, men jeg syns de ser billige ut (inkludert interiøret). Samme gjelder forøvrig Audi også, Mercedes er jeg dog litt mer glad i. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er opptatt av avgifter. Det er ikke avgifter på Model 3, vi kan ikke sammenlikne imaginære priser basert på hvis ditt og datt. Vi må nesten sammenlikne prisene slik de fremstår i dag. Pr. dags dato finnes heller ikke BMW 3-serie som elektrisk, så det å dra den inn i denne debatten (i denne tråden) blir håpløst.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke, ACC er standard på alle nå. Det har aldri vært en del av FSD. Før måtte man kjøpe EAP for å få ACC, nå er ACC en del av AP-pakken som (dessverre) er standard.

 

Selv venter jeg på SR da jeg ikke vil ha ACC, håper SR blir tilgjengelig uten AP. Om man kunne aktivert vanlig CC på Teslaer med ACC kunne jeg godt tatt med AP, men det går av en eller annen idiotisk grunn ikke an.

Glemte i farta at den er bakt inn i Autopilot som er blitt standard nå.

 

Dog, må si at "Navigate on GPS" er fristende, dog ikke for 50 000,-

Lenke til kommentar

Poenget er at den støttes uansett ikke i Europa. Noe en europeisk modell hadde gjort. Eksempelvis er det en annen ladekontakt på en US-utgave enn en EU-modell. Hadde han gjort litt research så hadde han «importert» en fra et europeisk land. Kunne han faktisk ha brukt laderne i nabolandene og sikkert sitt eget land når tesla gjør sitt inntog der.

 

Poenget at det skal ikkje spille noe rolle. Han kjøper Tesla og kjører te veksted for å bytte ei plate, det MÅ kunne gjørast i USA, Europa, Asia, Afrika - uansett kor bilen var solgt. Det har ikkje noe med laddekontakt å gjøre. Det er enkel plate, som er prikklik på alle teslaer. 

Poenget at det er ræva kundeservice og service generelt. Ein skal lete lenge før ein finner noe liknandes dritt.

Lenke til kommentar

Poenget at det skal ikkje spille noe rolle. Han kjøper Tesla og kjører te veksted for å bytte ei plate, det MÅ kunne gjørast i USA, Europa, Asia, Afrika - uansett kor bilen var solgt. Det har ikkje noe med laddekontakt å gjøre. Det er enkel plate, som er prikklik på alle teslaer.

Poenget at det er ræva kundeservice og service generelt. Ein skal lete lenge før ein finner noe liknandes dritt.

Ett google søk hadde dog spart han for det hele, det er ganske kjent at Tesla driver på den måten.

 

Sier dog ikke at det er bra, men det er kjent.

Lenke til kommentar

En interessant undersøkelse. Nå er det slik at energiforbruket i elbiler blir relativt mer følsomt for luftmotstand pga. høy virkningsgrad. Fordi luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten hadde jeg forventet at forbruket for tesla 3 ved 150 km/t hadde vært (150/130)^2*18,5=24,6, men det er målt til 20,9. Hva skyldes dette store avviket?

 

En annen interessant ting er at det prosentvise tillegget i forbruk er tilnærmet likt for alle modeller med unntak av etron (som er mindre). Dette vil jeg tolke som at etron har en mindre effektiv drift.

Lenke til kommentar

Betrakter vi luftmotstanden som en andel av forbruket (x+y)= 18,5 (tesla 3 ved 130km/t) blir dette ved 150 km/t (x + (150/130)^2*y) = 20,9. Dette gir en luftmotstand ved 130km/t som er 7,2. Dette utgjør ca 40 %, kan dette stemme? Etron vil kun ha 30%, dvs at etron bruker mer energi på andre ting enn luftmotstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å tune dette litt mer. Forutsetter vi at endring i forbruket ikke bare skyldes luftmotstand kan vi skrive (a*x+(150-130)^2*y)=20,9, dersom vi varierer det forbruket utenom luftmotstand med +/- 5 % (a=0,95 til 1,05) har dette stor konsekvenser for rekkevidde. Det mest sannsynlige er en økning. Dette vil bety at tesla 3 bruker 28% på luftmotstand og etron 18%. Dvs at rekkevidden reduseres betydelig for etron

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...