Jan Arne Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ? At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ? I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk. Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh. Hva blir neste test ? Se hvem som kommer lengst av en bil med 30l tank mot en med 100liters tank ? Det er fullt mulig å teste Teslaer med mindre batteripakker, Både 60KWh til Model 3 og 75KWh på S og X. Skal man se på kilometer i investerte penger kan man glatt kjøpe 2 Kona for prisen av en Tesla med 100KWh batteri. Og da vinner plutselig Kona overlegent. Parker en Kona 430 Km hjemmefra og ha den parkert der. Man har råd fortsatt nesten 150 000 kroner til forsikring og parkeringsavgift opp til prisen av en Model S. Plutselig har man over 800km rekkevidde med konene. En mer interessant test av el-biler ville vært å sette opp de som ligger i omtrent samme prisklasse, og sett hvem som kom lengst da. Ta en test med Kona, e-Niro, e-Soul, Leaf3, Ampere-e, Model 3 Standard og en ID.3. 7 biler til omtrent samme pris ( 336-400 000). Det ville gitt ett mye bedre sammenlignbart grunnlag. Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t Utfordring sendt. Dette er jo ikke en selvfølge. Kona går jo lengre enn E-tron som har 95kwh batteri. Dessuten hjelper ikke en kona om du skal ha med kona, tre barn og svigerforeldre. Da må man faktisk ha to kona (koner, konas?) for å få samme jobb gjort som en S og X kan. Nå var det også et tysk firma som gjorde testen så litt rart om de skulle dra til Norge for å få gjort den.. E-Tron går kort grunnet sitt enorme forbruk i forhold til Kona, Model 3 og S. Derfor skrev jeg i starten at testen viser at "Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk." Forbruket er 1,5 ganger høyere. Med forbruk som disse 3 modellene ville E-Tron hatt nest lengst rekkevidde i testen, med ett litt mindre batteri enn Teslaene. Så jo, batteriet har veldig mye å si. Det er derimot rett at det er mer sitteplass i S & X, men hvor ofte har man med seg 6 passasjerer ? I tillegg går prisen på Teslaene opp om man vil ha de 2 bakovervendte setene , så man kan kjøpe 2 Koner og ha over 180000 kroner igjen med det tilvalget. Når det er sagt, så er sitte og kjørekomforten mye bedre i en Tesla S og X, og jeg ville nok foretrukket å kjøre 40 mil i en strekk i en Tesla foran en Kona om jeg hadde tilgang til begge deler. Det er ikke merkelig at ett tysk firma utfører testen i Tyskland. Det var også derfor jeg etterlyser en test utført i Norge, med avslutningen " Utfordring sendt" 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Usikker på hvor mye bedre den nye Model Sen er, for i de hastighetene er det mest aero som gjelder. Men litt bedre er den nok og med opptil 200 kW lading blir det en autobahn-sluker av rang. Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ? At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ? I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk. Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh. Da burde jo Audi med 95 kWh slått Kona med 64 kWh i både 130 og 150, men det motsatte er tilfelle. Veldig interessant. Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t Utfordring sendt. Det er en tysk test, gjort i Tyskland. Hvorfor skulle de gjøre en test i Norge? Hvis du er genuint interessert og ikke bare diesel-bitter, søk på Teslabjørn på youtube, han har testet alle bilene i Norge. Endret 30. mai 2019 av OlaML 3 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Så dere testet teslas 100kwh batteri mot feks.konas 64 kwh batteri og skryter av at tesla vinner? Wow, større batteri betyr lengre rekkevidde, er det mulig ( sarkasme ). For en ubrukelig test rett og slett. Test biler med samme batteri størrelsene ellers er dette bare tull. Da forstod du ikke hva testen gikk ut på. Den gikk ut på å teste Wh/km. Som er hvordan man måler effektivitet i elbil-motoren. Det kan sammenliknes med ICE-biler sin liter drivstoff per mil. Og ikke størrelsen på bensintanken som blir det du antyder her. 5 Lenke til kommentar
Jan Arne Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Nei, testene viser at 1, den billigste Teslamodellen har ett lavere forbruk. Tallene viser klart at de andre Teslaene har ett høyere forbruk enn Kona selv om de har lengere rekkevidde pga ett batteri som er mye større. Forskjellen på Model 3 og Kona er 0,6KWh i 130 og 0,8KWh i 150. Om man skal tenke veldig enkelt og anta at forskjellen i forbruk fortsetter å endre seg med 0,2 KWh per 20Km/t vil forskjellen i 170 være på 1KWh og i 190 1,2KWh. Men ser man andre veien vil en hastighet på 110 kun utgjøre 0,4 KWh. Videre vil 70 Km/t gi samme forbruk. Jeg har lite tro på at tallet er statisk. Derav mitt poeng. Hva med en test i litt mer normale hastigheter. Nå er jo ikke Kona konkurent med hverken model s eller model x, det er langt større, tyngre og dyrere biler. Nærmeste konkurenten er model 3, som ut ifra tall til denne testen er mer effektiv. Men testen er jo det den er, den viser at tesla er best på forbruk innenfor de parameterenne som er gitt, men Hyundai er jo og svært flinke på dette med effektivitet, det viser de jo både med kona og Ioniq. Igjen poenget mitt med å ha sammenlignbare biler i en test. Enig i at 3 og Kona er de mest sammenlignbare. Derfor kunne det vært interessant å se dem i litt lavere hastighet som er mer sammenliknbare med norske forhold. Så tar dere utfordringen og tar en slik test som jeg etterspurte ? Og da helst med en 60Kwh Model 3 da det er denne som er mest sammenlignbar med resten angående pris. Jeg vil tro at Model 3 fortsatt vil være mer effektiv per KWh, men det kunne vært interessant å se. Tror forskjellen vil være skremmende liten. I tillegg vil det gi oss som forbrukere en god oversikt over hvilken bil som gir mest for pengene i ett litt mer prisvennlig sjikte. ( 335-400 000 ) Lenke til kommentar
2ETE1ZXM Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Mulig jeg misser på noe her. Jeg eier ikke elbil selv og oppfatter meg selv som relativt nøytral i elbil debatten. Men for meg synes det som «vinneren» her sett ut fra et norsk perspektiv er Kona. Jeg er overrasket over hvor godt Kona kommer ut i testen i forhold til prisen på bilen. Lavt forbruk per km ved norske hastigheter og god rekkevidde. På rekkevidde virker det noe underlig å sammenligne med en mye dyrere Tesla når sammenligningen kunne vært gjort med en (fortsatt dyrere) Tesla med mer sammenlignbart batteri. Ellers er det interessant å se den beskjedne plasseringen til Audi. 8 Lenke til kommentar
Jan Arne Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Så dere testet teslas 100kwh batteri mot feks.konas 64 kwh batteri og skryter av at tesla vinner? Wow, større batteri betyr lengre rekkevidde, er det mulig ( sarkasme ). For en ubrukelig test rett og slett. Test biler med samme batteri størrelsene ellers er dette bare tull.Da forstod du ikke hva testen gikk ut på. Den gikk ut på å teste Wh/km. Som er hvordan man måler effektivitet i elbil-motoren. Det kan sammenliknes med ICE-biler sin liter drivstoff per mil. Og ikke størrelsen på bensintanken som blir det du antyder her. Slik jeg forstod testen etter å ha lest den hos Nextmove, så var det 2 ting de var ute etter. Effektivitet og rekkevidde. Testen er forresten gjort for å sammenligne e-tron mot andre el-biler. Den konkluderer ganske enkelt med " The greater experience of Tesla compared to Audi and the greater battery size compared to Hyundai clearly prevail." 1 Lenke til kommentar
MRQZBDE5 Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Testen ser ut til å være relevant for opphavslandet, Tyskland, og det er for meg minst like interessant hvor dårlig Audi kommer ut på energiforbruk. Er ikke målgruppen for e-Tron lokalmarkedet i Tyskland hvor brukeren svipper innom autobahn? Jeg vil tro at luftmotstand spiller en stor rolle i denne testen, kanskje større enn summen av flere andre faktorer dersom testen er utført på flat vei hvor massen blir mindre viktig i konstant hastighet (F=1/2 m ro cd V2 ).Testen er såpass "kunstig" at jeg føler overskriften på artikkelen er lite nyansert. Forøvrig ønsker jeg å tro at jeg er blottet for politisk motivasjon og merkelojalitet. Her er en oversikt over elbiler inkl. effektivitet basert på oppgitte data, hvor EPA "highway" kan sammenlignes med testen i denne atrikkelen. https://insideevs.com/reviews/344001/compare-evs/ Jeg finner kilden spennende, bla. denne artikkelen for de som er ute etter mere relevant testing for Norske forhold (Tesla er ikke testet) https://insideevs.com/news/335820/tested-real-world-range-of-8-of-europes-most-popular-electric-cars/ Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 e-tron er en tragedie. Stor, tung, overpriset med i realiteten liten rekkevidde og lang ladetid pr. kjørte mil. Sikkert derfor Audi jobber så hardt med å få økt ladeeffekt. Tåpelig og unødvendig sløsing med energi som jeg håper snart blir skattlagt på lik linje med store motorer i bensin og dieselbiler. 2 Lenke til kommentar
Jan Arne Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Usikker på hvor mye bedre den nye Model Sen er, for i de hastighetene er det mest aero som gjelder. Men litt bedre er den nok og med opptil 200 kW lading blir det en autobahn-sluker av rang. Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ? At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ? I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk. Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh. Da burde jo Audi med 95 kWh slått Kona med 64 kWh i både 130 og 150, men det motsatte er tilfelle. Veldig interessant. Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t Utfordring sendt. Det er en tysk test, gjort i Tyskland. Hvorfor skulle de gjøre en test i Norge? Hvis du er genuint interessert og ikke bare diesel-bitter, søk på Teslabjørn på youtube, han har testet alle bilene i Norge. Som jeg har skrevet flere ganger alt : Testen viser at Audi har en jobb å gjøre. Det er det mest interessante med testen. De har en bil som forbruker 1,5 ganger mer KWh/100km sammenlignet med de mest effektive i testen. Derfor taper de så grundig på rekkevidden selv med ett større batteri. De har den tyngste bilen og trenger derfor å få slanket den. Der har de masse å lære av Tesla, som har kuttet vekten til det ekstreme. Bare på bilsetene så veier 1 Audi-sete mer enn alle setene i en Model S tilsammen. Om Audi får slanket av noen hundre kilo vil forbruket gå ned og rekkevidden opp. Ja, det er en test gjort av ett tysk firma for å teste Audi e-tron mot ett utvalg av el-biler. Så selvsagt gjør de den i Tyskland. Som tidligere poengtert så ønsker jeg at det skal komme en test som gir en lettfattelig oppsummering over hva man får med sammenlignbare biler for oss som bor i Norge. Jeg har sett flere av Teslabjørns videoer. Noen er bra, andre ikke. Men uansett gir de ikke en lettfattelig oversikt over sammenlignbare biler. NAF har en veldig god oversikt over alle el-bilene i Norge med flere søkekriterier, men de har ingen sammenligningstjeneste. Diesel-bitter ? Langt ifra. Har kjørt flere elektriske biler. Problemet for meg er at de elektriske bilene som eksisterer i dag som kommer med tilhengerfeste og har mulighet for store ting i bagasjerommet koster langt mer enn jeg har råd til å kjøpe. Mitt pris-sjikte per i dag ligger mer rundt 400000, og jeg tror det gjelder mange fler enn de som har 800000 som prissjikte for ny bil. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Moderatormelding En rekke innlegg er igjen fjernet, referer til tidligere mod melding lagt igjen i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1847326&p=24935302 Det er og fjernet innlegg grunnet personangrep/persondiskusjon, diskuter sak, ikke person. Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Så dere testet teslas 100kwh batteri mot feks.konas 64 kwh batteri og skryter av at tesla vinner? Wow, større batteri betyr lengre rekkevidde, er det mulig ( sarkasme ). For en ubrukelig test rett og slett. Test biler med samme batteri størrelsene ellers er dette bare tull. Det var ikke Tek som utførte testen. Det viktigste er dog effektiviteten. Kona med 64 kWh har bedre rekkevidde enn Audien, til tross for massiv forskjell på batteriet. Leser du testen kommer det ganske godt frem at effektiviteten er nokså essensiell. Testen viser at både Tesla og Kona gjør der usedvanlig godt. Lenke til kommentar
Mr. Mr Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Denne test er ikke relevant. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Denne test er ikke relevant. Fordi effektiviteten ikke er vesentlig for elektriske biler? 4 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Denne test er ikke relevant. Takk for din innsikt og ekspertise i hva vi andre ønsker og hva som anses som relevante tester. 3 Lenke til kommentar
Tormod_a Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Når det er målt på 130km/t med en snittfart på 115 km/t så blir dette mer og mer relevant pga motorveiutbyggingene. Det er og verdt å nevne at dagens Model 3 vil kunne begynne å lade på ny versjon av superladere fra november med opp til 250kW fart, så ladepauser kan være 15 minutter på å øke 50-60 prosentpoeng batteri. Det er og et mye mer utbygget superladenettverk med 12000 ladepunkter i verden. I tillegg kan Model 3 bruke andre CCS-hurtigladere. Kona er svært effektiv, men er en veldig liten bil. Benplassen i baksetet er forferdelig, og er og litt plagsomt med fremhjulsdrift da den spinner når du starter litt raskt. Men til sitt bruk er det en flott bil. Men Model 3 fungerer faktisk som en familiebil selv når foreldrene er over 1,90. Model 3 sliter derimot med mye veistøy på ru asfalt. Her er Audi e-tron konge. Den har og hengervektkapasitet på 1800 kg, mens Tesla Model 3 kan ta 910 kg. Baksetet på e-tron er perfekt for 2 personer med veldig bra plass. Men skal du ha 3 personer bak er det overraskende trangt i bredden. Det kommer forøvrig ny Model S til høsten, med mange elementer fra Model 3, som mer moderne batterier. Mer moderne motorer får du allerede nå. Pga dette kan du nå få gratis superlading til Model S igjen. Synes det var en grei test, men liker ikke at de kun kjører 8 mil, da en gjerne ikke alltid bør stole på instrumenter. Bedre å kjøre 30 mil, og legge til restkapasitet derfra. Ofte går det et par mil før systemene og batteriene er oppvarmet, så en kommer ned på forbruket. 3 Lenke til kommentar
Hartvigor Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Er det ikke litt urettferdig å teste Audi e-tron med 21" felger når de andre har mindre og standardfelg på e-tron er 19"? Nå vet jeg ikke hvor mye det hadde hatt å si, men såvidt jeg vet utgjør det en del. Bør jo ha så likt utgangspunkt som mulig for at testen skal bli rettferdig. 5 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Huff e-tron.. Kona kommer overraskende godt ut. Lenke til kommentar
advale Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Som tidligere poengtert så ønsker jeg at det skal komme en test som gir en lettfattelig oppsummering over hva man får med sammenlignbare biler for oss som bor i Norge. Mye klaging og syting. Forstår du ikke premissene for denne testen eller? Denne testen har som hensikt å se hvor effektivt og hvor langt bilene går. Om den er ubrukelig for deg så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bruke tid her inne. Denne testen er nok mest myntet for å teste ut e-Tron OG i tyske forhold, så ta det som den er. Jeeez.. Også det fins allerede tester av elbiler der ute. https://www.motor.no/artikler/2019/april/elbil-her-er-oversikten-over-alle-elbiltestene/ Edit: og før du begynner å klage at det er ikke en lettfattelig oppramsing bla bla - elbiler består av ikke bare liste over specs. F.eks. Zoe er bilen som gir mest bang for bucks, men er laaaangt unna bestselgerlisten. Det er veldig enkelt å skjønne hvorfor. Endret 30. mai 2019 av advale 2 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Skiller jo minimalt mellom kona og model 3 og i slike høye hastigheter så har nok model 3 en fordel av lavere luftmotstand. 2 Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Er det ikke litt urettferdig å teste Audi e-tron med 21" felger når de andre har mindre og standardfelg på e-tron er 19"? Nå vet jeg ikke hvor mye det hadde hatt å si, men såvidt jeg vet utgjør det en del. Bør jo ha så likt utgangspunkt som mulig for at testen skal bli rettferdig. Joda, du, har helt rett. Det er en haug med folk i denne situasjonen som babler om teknologi å bla, bla, bla. Igjen....det er ikke vanskelig å lage en El-bil. Det er derfor det dukker opp en bråte med nye bil produsenter. Det er 2 ting som er viktig i 130km/t. Rullemotstand og drag koeffisient. 21" hjul har større rullemotstand og Audi har bevisst valgt å lage en bil som ligner på en "normal" bil. Dette medfører mer luftmotstand. Jeg som også er opptatt av hvordan bilen ser ut hadde valgt Audien på tross av lavere effektivitet. Tesla'ene (spesielt model 3/x) er for stygge i mine øyner til at jeg hadde kjøpt en slik bil. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå